SKINNPRODUKTER FOR OPPSALG

– Vi ønsker med Dbramante1928 å tilby skinnvesker og -futteral i av god kvalitet til en rimelig pris, som handlerne kan bruke til oppsalg.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Dennis Dress, administrerende direktør og eier av Dbramante1928 ApS. Han eier og leder også Intelligent Minds (I-minds), som representerer Creative, PNY og Archos i Vest-Europa - i tillegg til Dbramante1928.

– Dbramante1928 er vårt viktigste merke, etablert for at vi skal ha noe som er vårt eget, sier Dress.

Som mange i I-minds har han bakgrunn fra Creative Labs Europe, eid av Singapore-baserte Creative Technology. Da de la ned salgsavdelingen i Europa, ble I-minds i 2009 etablert for å representere dem. I dag har selskapet salgsapparat i Norden, Storbritannia, Benelux, Tyskland, Polen, Dubai/De forente arabiske emirater, Frankrike, Russland og Sør-Afrika. Selskapet har 16 ansatte og hovedkontor i Hillerød utenfor København. I Norge er Kristin Eknes Blom ansatt som selger, hun støttes av nordisk salgssjef Marcus Johansson som er basert i Sverige.

Vi lager designserier, slik at man kan ha samme skinnkvalitet til mobiltelefon, nettbrett, datamaskin og veske

Creative kommer tilbake

– Vi har minneprodukter fra PNY, nettbrett fra Archos og audioprodukter fra Creative. Creative er stadig viktige for oss. De har fantastiske produkter, men har ikke hatt budsjetter til å markedsføre seg for nye generasjoner forbrukere. De var med på MP3-bølgen, men glemte litt arven fra lydkortene. Nå har Creative vært gjennom en restrukturering, de har solgt ut deler av virksomheten, og fokuserer på hodetelefoner, spillprodukter og trådløse høyttalere. Det er lagt mye penger ned i forskning og utvikling, og jeg er ikke i tvil om at de vil vokse igjen. Det merker vi også når vi er ute for å selge inn den kommende porteføljen, som er langt mer interessant enn den har vært de seneste fem-seks årene, sier Dress.

Creative står for 30 prosent av omsetningen til I-minds, Dbramante1928 for 25 prosent. Selskapet omsetter for rundt 210 millioner kroner årlig.

Selger på provisjon

– I-minds arbeider bra når det er krise. Salgsorganisasjoner er dyrt, spesielt i Norden, og de store selskapene vil helst ha dette som en variabel kostnad basert på omsetning. Derfor er det behagelig å overlate ansvaret til I-minds, både vi og våre selgere arbeider på provisjon. Vi er de eneste som arbeider på denne måten og dekker hele Vest-Europa, og vi er derfor i forhandlinger med flere amerikanske selskap som ønsker å komme seg inn i vårt område. Men vi må ha tro på produktene, og sier årlig nei takk til flere produsenter, sier Dress til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han er klar på at I-minds ikke ønsker å bevege seg over på andre kategorier.

– Vi holder oss til tilbehør innen IT- og elektronikkbransjen, og skal ikke selge vaske- eller kaffemaskiner. Vi kjenner hele distribusjonskjeden, og kan lynraskt komme i kontakt med de riktige personene - selv om dette selvsagt ikke er noen garanti for at de tar inn produktene. Før vi tar inn et nytt merke, sjekker vi at produsenten er konkurranse- og leveringsdyktig. Selskapet vårt er basert på kredibilitet; kundene må stole på at det vi leverer er riktig bra, sier Dress.

Skinn i 17 land

– Er det en ulempe at dere selger andres produkter, og ikke deres egne?

– I liten grad. Det måtte være hvis leverandørene ikke er konkurransedyktige, eller at vi gjør det så bra at de etablerer sin egen salgsorganisasjon. Det siste opplevde vi med Creative i Storbritannia, men det må sies at dette skjedde i forbindelse med salget av Zee Labs til Intel i november 2012, da de rokerte på staben. Vi etablerte Dbramante1928 fordi vi ønsket å ha noe eget, men det krever store investeringer spesielt hvis det handler om teknologi. Ideen kom fra vår mann i Benelux i 2010, og det første produktet var i handelen før jul samme år, sier Dress.

Mannen han snakker om er nederlenderen Jan Muntz, som også har bakgrunn fra Creative. Han kom på ferie i snakk med en veskeprodusent, og siden har ballen rullet. I dag selges Dbramante1928 i 17 land, nylig kom også Midt-Østen til.

Selger opp

– Alle produktene lages ved to fabrikker i Calcutta i India. Der finnes ekspertisen på lær, de har faktisk en femårig universitetsutdannelse i faget. Muntz designer produktene i samarbeid med dem, og det er i dag 350 fabrikkarbeidere som produserer for oss, sier Dress.

Konseptet er ekte lær til en god pris.

– Da vi begynte var det stort sett neopren- og plastprodukter til 300 kroner i butikkene, alternativet var Hugo Boss eller andre kjente designere til langt høyere priser. Det manglet noe i mellomsjiktet. En av våre oppgaver har vært å få kjedene til å ta inn våre lærprodukter, typisk oppsalgsprodukter, og de er i dag virkelig glade for at de slipper å sende kundene over til veskebutikkene eller andre, sier Dress.

Det er foreløpig ikke aktuelt å levere til disse kanalene.

– De ønsker å ta varene inn på kommisjon, og det er ikke vår måte å gjøre det på, sier Dress.

Hos de største

Han mener Dbramante1928 skiller seg fra konkurrentene på kvalitet og pris.

– Vi lager designserier, slik at man kan ha samme skinnkvalitet til mobiltelefon, nettbrett, datamaskin og veske. Vi tilbyr funksjonelle og gjennomtenkte produkter, og er godt tatt mot. I juni kommer en stor portefølje fra oss inn hos blant annet Elkjøp, Expert, Teknikmagasinet og Fona. Vi er stort sett inne hos alle de største kjedene landene vi er representert, sier Dress.

Han sier det er et enkelt regnestykke på god butikk, hvis lær øker markedsandelen fra to til ti prosent.

– USA kommer neste år, når vi får logistikken på plass. I år handler det om å bli gode i de markedene vi allerede er, sier Dress.

– Hva sier teknologiselgerne deres om å selge lær?

– De liker det godt. Det er litt mote, produktene er annerledes, lekre og gir en god følelse. Jeg tror de får et kick av å selge Dbramante1928, dessuten er det jo vårt eget merke, sier Dress.

Til Samsung

Produksjonstiden er en utfordring; det tar fire måneder fra ordren legges til de er i butikk.

– Derfor har vi lager i Danmark og distribuerer herfra. Vi selger 400.000 enheter i året, i år blir det nærmere en halv million, sier Dress.

Foreløpig har vesker og futteral til Apple-produkter vært det viktigste, men Dress forteller at Samsung er i ferd med å bli store.

– Vi samarbeider riktig bra med dem, og vil ha vesker og futteral til deres mobiltelefoner, nettbrett og bærbare datamaskiner. Handlerne tar virkelig godt mot dette, da det ikke finnes mange lekre skinnprodukter tilpasset Samsung, sier Dress.

Inspirasjonen til varemerket er den italienske renessanse-arkitekten Donato Bramante. 1928 er pussig nok året for den eneste olympiaden i Nederland.

– Olympiaden representerer verdiene ønsker vi å drive forretning etter. Alt vi gjør skal være transparent og åpent. Vi vil ikke tjene penger på andres ulykke, og er opptatt av at arbeidsforholdene ved de to fabrikkene vi benytter skal være gode. Der finnes ingen barnearbeidere, og vi gir også noe tilbake til samfunnet gjennom den danske organisasjonen Little Big Help arbeider med gatebarn i Calcutta, sier Dress.

Powered by Labrador CMS