HER ER NYE HP

I høst ble IT-giganten delt i to selskaper, og sjef for nye HP Norge er offensiv i sine mål for PC- og printleverandøren.

Publisert Sist oppdatert

1. november ble HP delt i to separate enheter, HP Inc. og Hewlett Packard Enterprise. Det er førstnevnte som beholder den velkjente HP-logoen og som skal fortsette med produkter som PC og skrivere, mens Enterprise-selskapet skal fokusere på programvare, tjenester og skyløsninger.

Verner Hølleland er direktør for HP Inc. i Norge, og sier på en pressekonferanse at det nye selskapet kommer til å satse offensivt.

Større fokus

Nå blir vi et langt mer effektiv og dynamisk selskap, med fullt fokus på våre produktområder

– HP er størst i et marked som er trøblete for mange. Det er trangt i norsk økonomi om dagen og det gir utslag også på PC-markedet, som er ned 21 prosent så langt i år, ifølge tall fra IDC. Samtidig fortsetter HP å vokse og er opp fire prosentpoeng i forretningsmarkedet fra i fjor, til 39 prosent, sier Hølleland.

Han sier det nye selskapet skal bli både mer fremoverlent og innovativt.

– Årsaken til at vi deler selskapet er at markedet er i rask endring, og det er viktig at HP er dynamisk. HP som samlet selskap hadde over 300.000 ansatte og en enorm produktbredde fra klientprodukter som PC, IoT og printere, til skyløsninger og servere. Det blir en krevende kompleksitet, og vanskelig å skape vekst i totalt. Nå blir vi et langt mer effektiv og dynamisk selskap, med fullt fokus på våre produktområder, sier norgesdirektøren. 

Her hjemme har HP ansatt flere nye folk den siste tiden, og er nå 70 personer i det nye selskapet, som leverer varer og tjenester for rundt 2,3 milliarder kroner.

– Hvordan vil verdikjeden i Norge merke splitten av HP?

– Verdikjeden vil merke veldig lite til endringen. I prinsippet var PC og print en relativ separat del av selskapet, og partnere, distributører og partnerprogrammene er de samme. Det de vil merke er at vi er mer dynamisk og engasjert team med flere ressurser enn før. Mens konkurrentene våre ofte må ty til nedbemanninger er mellom 10 og 15 av de 70 ansatte i HP kommet det siste året, sier Hølleland.

Han er opptatt av å vise at HP skal beholde sin posisjon på det norske markedet.

– Vi er nummer én på PCer totalt i Norge med en markedsandel på 29 prosent, og vi er størst på laserskrivere, blekkskrivere og storformat også. Så langt har vi levert mer enn fem millioner PCer til det norske markedet, sier Hølleland.

Budskapet hans er at vi kommer til å se HP satse på nye produkter og områder fremover.

Nye markeder og teknologier

– Vi er et teknologiselskap, og innovasjon er kjernen og drivkraften i HP. Det vi skal ta fram til markedet, og effekten av å dele opp selskapet er at vi kan ha mer fokus på dette innenfor print, PC og 3D-print. Som ett selskap er det ingen tvil om at prioriteringen nå er å ta fram og bruke ressurser til å ta fram nyeste teknologi – slik var det ikke før delingen. Vi har nå en helt annen mulighet å sprøyte inn penger inn i forskning og utvikling. HP har aldri hatt så mange lanseringer som det siste året, så vi ser at det virker, sier Hølleland.

Han trekker blant annet frem HP Sprout som eksempel på nye og innovative produkter.  Sprout er en kombinasjon av en vanlig PC med berøringsskjerm, en 3D-skanner, et tegnebrett og en projektor. Maskinen kommer ifølge Hølleland til Norge i løpet av 2016, og vil koste rundt 20.000 kroner. Maskinen kjører en spesialutgave av Windows 8.1 der både matten og skjermen er berøringsfølsomme, og der du for eksempel kan bruke Windows-apper direkte på matten og flytte vinduer mellom den og skjermen. Du kan også legge objekter rett på matten, så blir de 3D-skannet og rendret direkte på skjermen.

– Dette er et eksempel på at den digitale og fysiske verdenen smelter sammen. På Sprout kan du jobbe med digitale objekter som om de var fysiske, i et unikt brukergrensesnitt, sier Hølleland.

HP-sjefen demonstrerte også den holografiske 3D-skjermen zVR, beregnet for ansatte innen medisin, teknikk og arkitektur. Denne ble lansert tidlig på nyåret, og er tilgjengelig på markedet allerede.  Skjermen på 23,6 tommer har fire infrarøde kameraer som både følger blikket til brukeren og pennen man bruker for å manøvrere i tre dimensjoner. VR-brillene er utstyrt med fem punkter som kameraene følger, og styrer programvaren som endrer bildet etter hvor hodet ditt er. De følger også manøvreringspennen, og gjør at man kan bevege objekter rundt i på skjermen i 3D.

Tro på 3D

HP satser også hardt på 3D-skrivere, og Hølleland tror på store muligheter i dette markedet framover.

– Utfordringen med 3D-print fram til nå har vært hastighet, pris, kvalitet og åpen innovasjon – det er mange proprietære løsninger der ute. Dermed har teknologien kun vært egnet for små volum og prototypeproduksjon. Det kommer til å endre seg raskt framover, både med HPs teknologi, men også fra andre aktører. Markedet er i rivende utvikling, sier HP-sjefen.

HP bruker en teknologi de kaller multijet fusion, og har byggebrikker med en nøyaktighet ned til 21 mikron. Det betyr at det går fem til sju av disse volum pikslene, gjerne kalt voxels, på et hårstrå.

– Vi kan endre farge, gjennomsiktighet, elastisitet, strømførenhet og mer helt ned på voxel-nivå, noe som betyr at vi kan skrive ut elektronikk direkte fra maskinen. Etter hvert kommer også flere ulike materialer. Plastpolymer er det som brukes nå, så kommer keramisk material og metall, sier Hølleland.

Analysebyrået Gartner tror 3D-markedet vil øke eksponentielt framover, og nå en verdi på 13-14 milliarder dollar innen 2018.

– 3D-print kommer til å skape nye arbeidsplasser. Vi kan ta produksjonen tilbake til Norge og andre høykostnadsland, sier han.

Powered by Labrador CMS