LANSERER STRONG SOM EGET TV-MERKE

– Det er enormt spennende at vi går fra å være distributør i Norden for Thomson/TCL, til å være produsent med vårt eget varemerke Strong.

Publisert Sist oppdatert

Det sier administrerende direktør Kenn Jensen i Strong Scandinavia A/S, når vi møter ham hos kinesiske Skyworth på IFA-messen i Berlin.

Strong har i fire år representert Thomson og TCL i Norden, men dette vil endre seg fra årsskiftet.

Den 1. oktober 2015 ble aksjemajoriteten i Strong International kjøpt av det kinesiske selskapet Skyworth, som med sine mer enn 38.000 ansatte er en av verdens største produsenter av TV-bokser og blant de seks største TV-produsentene.

Skyworth og TCL to av de tre største spillerne på det kinesiske TV-markedet, sammen med Hisense, og de tre er omtrent like store

– Skyworth kjøpte seg inn i Strong International, som en vei inn på det europeiske markedet. Strong Scandinavia har hatt stor suksess med våre TV-bokser, i Norge blant annet gjennom RiksTV, vi har også hatt noen småelektriske produkter, og har de siste fire-fem årene bygd oss opp på TV sammen med TCL og deres varemerke Thomson. Sistnevnte har vært et isolert samarbeid med Strong Scandinavia, og vi har lykkes med å bygge markedsandeler både for oss og TCL/Thomson. Skyworth og TCL to av de tre største spillerne på det kinesiske TV-markedet, sammen med Hisense, og de tre er omtrent like store. Etter oppkjøpet ble vårt lokale samarbeid i Norden med TCL tatt opp til vurdering, og i de øverste etasjene i skyskraperne i Shenzhen ble det tatt en strategisk beslutning om at samarbeidet skal avsluttes ved utgangen av inneværende år. Det har ikke vært noe turbulens rundt dette. Vi er blitt gode kamerater med folkene i TCL, og det kommer vi fortsatt til å være, men vi kan ikke lenger arbeide sammen når det gjelder å selge TVer på det nordiske markedet, sier Jensen.

100.000 solgt i Europa

I første omgang vil de lansere TVer under varemerket Strong i Norden, senere kan det bli aktuelt å implementere Skyworth som varemerke.

– Skyworth er i dag et helt ukjent merke i Europa, mens Strong er et kjent merke i hvert fall i detaljhandelen. Vi er fullstendig klar over at vi verken er et A- eller B-merke, og er innstilt på å bygge oss opp over tid. At vi nå sitter i produsentstolen gir oss noen gode muligheter når det gjelder å komme med konkurransedyktige produkter, ikke bare på pris men også når det gjelder teknologi og kvalitet. Det sier seg selv, siden Skyworth ligger på vippen mellom å være verdens femte eller sjette største TV-produsent, sier Jensen.

Han synes det er spennende at Skyworth de seneste tre årene er det selskapet i hele verden som har hatt størst prosentvis vekst i TV-bransjen.

– Produserer Skyworth TVer for andre varemerker?

– De har to divisjoner, og produserer også ODM for blant annet LG, sier Jensen.

Norsk markedssjef i Strong, Ole Gunnar Ingul, sier Skyworths TVer allerede er tilgjengelig på det europeiske markedet under varemerket Strong.

– Det er siden november 2015 solgt over 100.000 Strong-TVer i Østerrike, Frankrike og Italia, og i Østerrike er vi gått fra null til 1,5 prosent markedsandel på under ett år, sier Ingul.

Strong TV i løpet av året

– Når kommer den første Strong-TVen i norske butikker?

– For å bli en aktuell spiller på det nordiske markedet kreves godkjennelser blant annet fra TV-distributørene, men vi håper å ha de første TVene ute allerede før jul, sier Jensen.

– Hvordan er kvaliteten på produktene sammenlignet med Thomson-apparatene dere har solgt frem til nå?

– Vi har ikke selv noen direkte erfaringer med dette, siden vi ennå ikke har solgt produktene, men kan vise til tall fra landene vi nettopp snakket om i Europa. Her ligger vi med en feilprosent på 0,2, så dette ser ufattelig lovende ut, sier Jensen.

– Vi sitter her ved siden av en oled-TV fra Skyworth?

– Den kan vi godt tenke oss å selge på det skandinaviske markedet, kanskje i løpet av 2017, sier Jensen.

Han sier at de i første omgang vil gå inn i innstegs- og midtsegmentet; med tre produktlinjer; basis, smart-TV og Ultra-HD.

– Dere har solgt Thomson og TCL i noen år. Skal dere gjøre noe annerledes nå?

– Vi skal heldigvis ikke starte på nytt. Selv om vi har et nytt varemerke, har vi lært mye om TV-bransjen. Denne erfaringen drar vi med oss videre, og vi har en stor interesse i å introdusere Strong-TVene til våre eksisterende kunder.

Nr. 3 i Europa

– Hvilken posisjon har Strong Scandinavia A/S i Strong International?

– Vi er åtte søsterselskap som til sammen dekker hele Europa, og Strong Scandinavia er det tredje største etter Frankrike og Tyskland/Østerrike. Med Thomson og TCL hadde vi en geografisk begrensning, siden vi kun solgte disse TVene i Norge, Danmark og Sverige. Nå har vi muligheten til også å selge til Finland og Baltikum, sier Jensen.

– Dere har også solgt småelektriske produkter med varemerket Thomson?

– De seneste fire årene er vi gått fra å være en ren leverandør av TV-bokser, til å levere forbrukerelektronikk. Vi har forsøkt oss med ulike produktgrupper, og det har vi også lært av. Fremover vil vi fokusere på tre produktområder; TV-bokser og CA-moduler, TV og audio med tilbehør, samt wifi-produkter. Det som ligger under hvitevarer og småelektrisk kommer vi til å slutte med, sier Jensen.

Han var selv deleier i Strong Skandinavia frem til Skyworth kom inn, i dag eies selskapet i sin helhet av Strong International.

– På hvilke måte merker dere at dere har kinesiske eiere?

Wifi i hele huset

– Vi har kun merket det positivt, og den daglige driften har hittil vært som tidligere. Det viktige er at vi får en utrolig positiv tilgang til produkter, og vi har fått klarsignal om at vi skal investere i ytterligere personale slik at vi kan vokse. Vi kommer blant annet til å ansatte en markedssjef til å ta seg av Finland og Baltikum, på samme måte som vi har det i de andre markedene. Vi har også planer om å utvide organisasjonen med et par andre. Vi er i dag 17-18 personer, sier Jensen.

To av disse er ansatt i Norge, og Ole Gunnar Ingul leder den norske avdelingen. Han mener Strong har et stort potensial med sine nettverksprodukter.

– Dette er som nevnt et satsingsområde for oss, og det handler om at internettkonsumet endrer seg der strømming av video dobler seg år for år. Det er stadig flere enheter som skal koples til, og det krever mer av hjemmenettverket. Vi har tilgang til produkter med unike teknologier, som gjør dem best egnet til å sikre nettilgang i alle husets rom, sier Ingul.

Disse produktene er også av varemerket Strong, og de blir produsert i Tyrkia. Utviklingen er skjedd i California, og mesh-teknologien som brukes er ifølge Ingul et viktig parameter.

Mesh-teknologien kommer

– Mange butikker opplever nok at det stadig kommer inn kunder som sier de har et dårlig internett, og ønsker hjelp. De vet ikke hva de skal velge, siden det er et hav av produkter der ute. Hvis du ser i B-vare-hyllene, er det mange wifi-produkter der som kundene har returnert fordi de ikke får det til å virke. Vi ønsker å gjøre dette så enkelt som mulig. Kjøper du én, to, tre eller fire enheter, garanterer vi en dekning på henholdsvis 75, 120, 200 og 300 kvadratmeter. Prisen er 1.200 kroner per enhet, sier Ingul.

Strong Range Extender har to frekvensbånd; 5 GHz og 2,4 GHz 802.11 n/ac.

– Den første koples til ruteren, og wifi-funksjonen skrus av på denne. Siden er det bare å sette opp en eller flere til rundt i hjemmet, og så fungerer det, og hastigheten er 1.600 Mbps. Mesh-teknologien er ikke ny, og er i en årrekke blitt brukt for eksempel på flyplasser der folk beveger seg over større avstander. Vi tilbyr en løsning for private hjem, der man til enhver tid er tilkoplet enheten med best dekning, uten at man selv må bytte nettverk, sier Ingul.

Han understreker at dette er noe helt annet enn en ekstender.

– Når man kopler en ekstender til en ruter skjer det to ting; du får en ny IP-adresse, og du halverer kapasiteten. Med Mesh-teknologien har du den samme IP-adressen, og du beholder kapasiteten i nettet ditt.

Powered by Labrador CMS