Geir Erik Lian, daglig leder i Lenovo, har store ambisjoner. Det kinesiske selskapet er i dag sterkest i forretningsmarkedet, og lite til stede i forbrukermarkedet.
– Du kan forvente å se Lenovo mye tydeligere tilstede i både det norske og det nordiske forbrukermarkedet i løpet av 2012. Vi vil tilby varene våre gjennom de store aktørene, og ta en markedsandel som er betydelig større enn vi har i dag, sier Lian til fagbladet Elektronikkbransjen.
– Snakker vi bærbare datamaskiner og/eller nettbrett?
Vi vil snart begynne produksjon av TVer
– I hvert fall tradisjonelle bærbare PCer. Globalt har vi introdusert nettbrett både for forretningsmarkedet og forbrukermarkedet. Det er ikke urimelig å anta at nettbrettene blir en del av konsumentsatsingen vår.
– Hvorfor har ikke Lenovo vært tilstede her tidligere?
– Nå kommer vi i Norge
– Lenovo har tradisjonelt hatt fokus på forretningsmarkedet, alle kjenner Thinkpad-produktene som er vår sterke arv fra IBM. Konsumentproduktene har vi lansert land for land, og snart kommer altså turen til Norge, sier Lian.
Den 1. april er det sju år siden Lenovo kjøpte PC-divisjonen til IBM. Den gangen arbeidet Lian i HP, med ansvar for print og konsumentmarkedet.
– Da opplevde vi at IBM-PCen fikk et nytt navn. På samme måte som vi i dag har stor respekt for alle konkurrentene våre, hadde nok også HP det for IBM og Lenovo. Uten at jeg er sikker, forventer jeg at folk i HP i dag har enda større respekt for og oppmerksomhet rettet mot Lenovo enn tilfellet var i 2005.
Lian har vært i Lenovo i snart to år, og sier selskapet har hatt en formidabel utvikling i tråd med det selskapet opplever på verdensbasis.
– Vi er blant de største aktørene når det gjelder PCer i det norske forretningsmarkedet og offentlig sektor, globalt er vi blitt nummer to etter HP, sier Lian.
Thinkpad sterkt varemerke
Lenovo har hovedkontor i Beijing i Kina. Forskning og utvikling foregår både i Kina og USA.
– Lenovo er et kinesisk selskap og eksisterte primært i Kina frem til IBM-oppkjøpet. Da ble de et globalt selskap.
– Hvor mye av de gamle IBM-genene er fortsatt i selskapet?
– Forandringen var stor for Lenovo da de kjøpte PC-avdelingen fra IBM, og det var naturlig at de tidligere IMB-erne tok med seg en del av kulturen og satte sitt preg på Lenovo-kulturen slik vi kjenner den i dag.
– Merkevaren Thinkpad er sterkere enn Lenovo i Norge?
– Vi har ingen målinger på det, men både i Norge og andre land assosieres Thinkpad med høy kvalitet og driftssikkerhet. Derfor forvalter vi Thinkpad med nennsom hånd.
Lenovo har i dag Think-produktene på topp, der Thinkpad er de bærbare maskinene. Edge er orientert mot små og mellomstore bedrifter, mens Idea er rene konsumentprodukter. Nettbrettene finnes både i Think- og Idea-seriene.
Kun proffbrett, ennå
– Disse ble introdusert i juli og august i fjor. I Norden og Norge har vi kun lansert Thinkpad-brettene som er rettet mot de profesjonelle brukerne.
– Hvordan har salget vært?
– Uten at vi kan gå inn på tall har vi holdt målsettingen. Vi vet at det er andre aktører som får stor oppmerksomhet i dette markedet, men på sikt har vi som mål at vår andel av nettbrett-markedet skal gjenspeile Lenovos totale posisjon, sier Lian.
Han vil ikke si noe om når nettbrettene for forbrukermarkedet kommer i handelen i Norge.
Når Lenovo satser på forbrukermarkedet i Norge, er det primært Idea-produktene som skal ut i butikkhyllene.
– Dette er produkter som er designet og spesifisert for å tilfredsstille forbrukerne, og vil absolutt være i stand til å konkurrere med det som ellers finnes på markedet.
I Japan har Lenovo gått inn i et fellesforetak med Nec. Dette har ført til at de her er blitt nummer én, i det som er verdens tredje største PC-marked. Tyske Medion kjøpte de i fjor.
Sterke i vekstmarkeder
– Den kompetansen og tilstedeværelsen Medion har både i Tyskland og øvrige europeiske markeder vil bidra til vår konsumentsatsing. Varemerket blir Lenovo, og det får stå som et åpent spørsmål om vi også tilbyr en portefølje under Medion-merket, sier Lian.
Han sier at Lenovo globalt har vokst mer enn det generelle PC-markedet de seneste elleve kvartalene.
– De seneste ni kvartalene har vi vokst desidert mest. Dette har medført at Lenovo i tredjekvartal 2011 ble verdens nest største PC-produsent da vi gikk forbi Dell. Denne posisjonen styrket vi i fjerde kvartal og vi jakter nå på HP, som er nummer én. Det er bare vel to prosentpoeng igjen, i følge IDCs rapport, sier Lian.
– En styrke for dere er at dere er nummer én i hjemmemarkedet Kina samt i Japan?
– Helt klart. Lenovo har en veldig stor markedsandel i Kina, på 35 prosent. Høsten 2011 gikk Kina forbi USA som verdens største PC-marked, slik økonomien utvikler seg vil de ikke miste denne posisjonen i uoverskuelig fremtid. En så sterk posisjon i vekstmarkeder gir oss gode kort på hånda med tanke på fremtiden, sier Lian.
Smarttelefoner og TV
– Du blir stadig spurt om hvordan det er å arbeide i et kinesisk selskap, og det er du lei?
– Hehe. Lei er jeg nok ikke. Jeg svarer at med over 20 år bak meg i et amerikansk PC-selskap, ser jeg ikke den store forskjellen. Det er de samme tingene som gjelder; resultat, innovasjon og være tett på kundene. De kinesiske sjefene møter jeg ikke i det daglige, det er for mange vesteuropeere i nivåene over meg, sier Lian.
Han rapporterer inn i en nordisk organisasjon, der danske Ole Gregersen sitter som sjef.
I Kina har Lenovo introdusert smarttelefoner, og ifølge Lian ble de raskt markedsleder.
– Vi har også etablert en egen forretningsenhet som skal fokusere på internettbasert hjemmemarked, og vi vil snart begynne produksjon av TVer. Dette sier noe om hvilke ambisjoner Lenovo har, sier Lian.
Han vil ikke spekulere i når disse produktene eventuelt kommer til Norge.
Lenovo holdet til i IBM-bygget på Kolbotn. Lian sier de to selskapene er gode naboer, og de har en god forretningsrelasjon. Mange av de 25 Lenovo-ansatte har fartstid i IBM.
Én milliard i Norge
– På rullerende tolv måneder er det ikke lenge før vi passerer milliarden i Norge, sier Lian.
– Hvor stor andel vil konsumentmarkedet ha av omsetningen om fem år?
– La meg komme med en annen påstand: I løpet av de neste to årene skal vi ha tosifret markedsandel i det norske forbrukermarkedet.
– Hvem skal dere ta andeler fra?
– Det er Lenovo som skal gjøre arbeidet, så få de andre drive med sine oppgaver, sier Lian.
– Dere selger kun via distributører?
– Vi har ikke direktesalg, bortsett fra til noen få globale kunder som forlanger dette. Vi selger via de etablerte IT-distributørene, som Tech Data, Also Actebis og Hattelco.
Lenovo er ikke tilstede hos de store detaljkjedene i dag, men selger en del via for eksempel Komplett.
– Hvordan vil dere organisere distribusjonen til detaljkjedene?
– Min forståelse av de største konsumentaktørene er at de har sin egen logistikk, og jeg forventer at vi i Lenovo må tilpasse oss denne.