Det sier Vegard Sunde i Norwegian Custom Media Solution AS (NCMS). Han etablerte selskapet i 2003 sammen med Jon Stokke og Maik Maagerø, de tre eier og driver selskapet i dag. Vi møter ham på messen ISE (Integrated Systems Europe) i Amsterdam.
– Vi har sterk tro på at markedet for installasjon og integrerte løsninger vil vokse raskt i Norge, men når vi ser på forhandlerbasen vår er det dessverre ikke så mange som driver med dette ennå. En forklaring er nok at vi i Norge er glad i å pusse opp og gjøre ting selv, folk er ikke villige til å betale andre for en jobb de føler de klarer selv. Vi vet jo at resultatet blir mye bedre når man bruker en profesjonell aktør, sier Sunde.
Han mener mange lokale handlere bør se på hvilke muligheter det ligger i å tenke installasjon og yte større service til kundene.
Vi har sterk tro på at markedet for installasjon og integrerte løsninger vil vokse raskt i Norge, men når vi ser på forhandlerbasen vår er det dessverre ikke så mange som driver med dette ennå
– Det å selge produkter over disk er blitt vanskeligere, man har fått internettsalg og parallellimporten er blitt større. Marginene blir stadig lavere, slik at man må selge mer. En måte å styrke seg på er å differensiere seg. Dette kan man gjøre ved å komme hjem til folk, og selvsagt ta seg betalt for jobben man gjør. Vi ser at kundene er villige til å betale for installasjon, hvis de først får tilbudet. Det er penger nok der ute, men tjenesten må være der.
Størst i øst
– Ser dere noen geografiske forskjeller?
– Helt klart. Det er hovedsakelig Oslo og omegn som drar denne delen av markedet. I de andre store byene, som Trondheim, Stavanger og Bergen, er det liten bevegelse. Det har ikke med pengene og gjøre, men med mentaliteten. Folk har kanskje inntrykk av at dette er dyrt, selv om det ikke behøver å være det. Dessuten er nok interessen større på Østlandet for å ville vise at man har det siste nye, mener Sunde.
– Hvordan vil du beskrive integrasjonsmarkedet i Norge?
– Det er ungt, og dessverre ikke så stort, kanskje fordi huseierne tror det er veldig dyrt. Man kan få rimelige løsninger, og det forsøker vi å formidle ut i markedet.
– Hva er årsaken til at vi ligger etter i Norge?
– Integrasjon av lyd og bilde har vi ingen tradisjon for, i motsetning til i USA der gjerne både andre og tredje generasjon er vokst opp med dette. Når de bygger nytt er det ikke et spørsmål om hvorvidt de skal ha lyd i flere rom, men i hvor mange rom de skal ha det, sier Sunde.
Mange av NCMS’ leverandører stiller ut på ISE i Amserdam.
– Rundt 90 prosent av dem vi representerer er her. De fleste er amerikanske selskap, og dette er den største messen for dem i Europa, sier Sunde.
Control4
Han trekker spesielt frem Control4.
– Produktene deres gir oss mulighet til å komme inn i det private hjemmet, der vi kan sy sammen lys, varme, lyd og bilde, og få alt på én plattform selv om produktene er fra flere ulike leverandører. Brukeropplevelsen blir helhetlig, enten via applikasjoner, en fjernkontroll eller kontrollenhet. Når man slukker lyset om kvelden, kan systemet sørge for at også det audiovisuelle utstyret skrus av eller settes i nattstilling, sier Sunde.
Av NCMS’ andre leverandører på messen, er Russound en ren lydleverandør for multiromløsninger. Future Automation leverer TV-fester og motoriserte heiser til flatskjermer og projektorer, mens Planet Waves leverer kabler.
– KeyDigital leverer HDMI-løsninger med både matriser og ekstendere. Vi har Parasound med sine hifi- og installasjonsprodukter, Sonance med innbygningshøyttalere, Launch Port som driver med induksjonslading av iPad, samt Triad med sine høyttalere for skreddersøm, for å nevne noen, sier Sunde.
100.000 i snitt
– Er mange av kundene deres her?
– Dette er stort sett AV-installatører som hovedsakelig arbeider mot privatmarkedet, samt enkelte radio og TV-butikker som har sett at de kan utvide forretningen ved å gjøre installasjoner hjemme hos kundene. Når de satser på dette, dukker det samtidig opp andre forretningsmuligheter, smarte løsninger for kunden.
NCMS omsetter for rundt ni millioner kroner i året, en nedgang fra toppåret 2008 da de var oppe i tolv millioner kroner.
– Finanskrisen gjorde at vi kom ned på ni-tallet, og her har det ligget siden. Vi så derimot at det skjedde noe i oktober i fjor, og pila peker heldigvis riktig vei. Vi har tro på at 2014 blir et godt år. Finanskrisen i Norge medførte ikke at det ble mindre penger blant folk, men mange ble nok skremt fra å bruke penger på den luksusen man kan oppfatte at de integrerte løsningene vi selger er.
– Hvor mye bruker en gjennomsnittskunde?
– Rundt 100.000 kroner, hvis lyd og bilde skal integreres og distribueres rundt i X antall rom. Det kan høres mye ut, men da skal man kanskje ha fire flatskjermer i tillegg til høyttalere i hvert rom. Vi kan levere systemer som koster fra rundt 30.000 kroner ferdig installert, men vi har også løsninger som koster langt mer.
HDBaseT
– Hvilke distribusjonsform brukes for å frakte signalene rundt i huset?
– Ethernet-kabler Cat 5 eller 6 brukes gjerne for å distribuere lyd, bilde og styresignaler rundt i huset etter HDBaseT-standarden. Høyttalerkabler brukes til høyttalerne, men vi ser en økende trend med trådløse systemer, der kanskje signalet går trådløst til de enkelte rom og det der sitter en forsterker som er koplet til høyttalerne.
– Dere er her i Amsterdam hvert år, hva er hovedtrenden i år?
– Helt klart at strømmingsfunksjoner er kommet til bransjen. Tradisjonell distribusjon av analoge signaler blir erstattet av nettbaserte tjenester, fra Netflix, Spotify, Wimp og tilsvarende.
– For en radioforhandler som ønsker å starte med integrasjon, eller Custom Installation, er det mye kunnskap som må tilegnes?
– Hopper man direkte over til å integrere lyd, bilde, lys, varme, IP-kamera og alt som hører hjemme i et fullautomatisert hus, må du ha både kunnskap og erfaring. For en forhandler som starter med lyd og kanskje bilde, kreves det ikke mer en basiskunnskapene de allerede har. Til fire rom selger de allerede fire stereoanlegg, den eneste forskjellen blir at alle kildene er koplet til ett sentralpunkt i huset. Det er de samme produktene og kablene som brukes, og slik sett er det ikke vanskelig. Dette er rett og slett bare en fin måte å utvide forretningsområdet.