JAKTER STADIG
PÅ DET NYE

Allan Witts selskap har en bygningsmasse på 30.000 kvadratmeter i Herning på Midtjylland i Danmark. Foto: Stian Sønsteng

– I dag skal vi finne på noe nytt! Dette sier Allan Witt hver morgen. Siden 1993 har han bygd opp et selskap med 38 varemerker og 185 ansatte.

Publisert

– Jeg er kjøpmann, og det har jeg alltid vært. Fortsatt kjenner jeg et sterkt engasjement når det gjelder produktene vi selger, og hva de kan gjøre. Hoveddelen av virksomheten er fortsatt hvitevarer og småelektriske produkter, men det at vi hele tiden finner noe nytt og er innovative, er en viktig del av suksessen, sier Allan Witt.

Han er mannen bak firmanavnet Witt A/S, og er gjennom morselskapet Witt Invest A/S eier av og drivkraften i selskapet som har hovedkontor ved innsjøen Gødstrup i Herning, 40 minutter nord for Billund lufthavn på Midtjylland i Danmark. Her har de en bygningsmasse på 30.000 kvadratmeter, og reisen hit for fagbladet Elektronikkbransjen er betalt av Witt.

Blant de 38 varemerkene Witt selger finner vi iRobot, Liebherr, Sage, De Dietrich, Everdure by Heston Blumenthal, Segway-Ninebot, Segway, Fisher & Paykel og Brita. I tillegg kommer Witts egne varemerker, som står for drøyt en tredel av omsetningen. Denne var i 2023 på 623 millioner danske kroner, en nedgang fra 695 millioner i 2022, mens driftsresultatet gikk ned fra 24 millioner i 2022 til 14,7 millioner i 2023. Fjorårets driftsresultat var det laveste siden 2009, men selskapet har siden dette året totalt gått med et overskudd på 770 millioner danske kroner.

Når vi er med Allan Witt rundt på området, blir vi kjørt i en golfbil. Foto: Stian Sønsteng

 

iRobot til Europa

Witt har virksomhet i Danmark, Norge, Sverige og Finland, samt Storbritannia, Benelux, USA og de baltiske landene. Nå utvides dette i forbindelse med at Witt skal ta over salget av iRobot også i Østerrike, Belgia, Luxemburg og Tyskland.

– Dette gir oss tilgang til nye og kjempestore markeder, også for flere av våre øvrige og ikke minst våre egne merker, sier Witt.

Hvis kjøkkenbransjen står stille, slik som nå, har vi noen andre produkter som øker

Der vi sitter, er det utsikt over en stor og velstelt plen som går ned til innsjøen. Denne er selvsagt robotklippet.

– Nå har vi stor tro på Segway Navimow, og det er en solskinnshistorie hvordan deres nye modeller klarer seg uten ledninger og mange antenner for å avgrense området som klippes. Igjen er vi tidlig ute, med et produkt kundene har ventet på. Selv om dette er et sesongprodukt, har vi i løpet av et halvår omsatt denne robotklipperen for over 100 millioner kroner, noe som er en monsterstor omsetning for oss, sier Witt.

Allan Witt i kuppelhuset, som skal bli sentrum for selskapets satsing på kaffe og te. Foto: Stian Sønsteng

Han mener dette er et godt eksempel på hvorfor Witt ønsker å ha flere ben å stå på.

Allan Witt er på forsiden av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2024.

– Når det kommer nye ting, som denne robotklipperen, er dette med på å gi oss vekst. Hvis kjøkkenbransjen står stille, slik som nå, har vi noen andre produkter som øker. Dette er med på å balansere driften, sier Allan Witt.

 

Bygger luksushotell

I tilknytning til hovedkontoret, har han en restaurant som i mai fikk fornyet Michelin-stjernen den fikk i fjor, samt behandlings-, velvære- og treningssenteret WittCare. Hans nyeste prosjekt er spahotellet Witt Welness, som skal bygges på den andre siden av innsjøen.

– Her har vi kjøpt den gamle prestegården, med 15 mål tomt. Det nye hotellet blir meget eksklusivt, noe også restauranten og WittCare-senteret er. Dermed får vi virkelig en destinasjon gjestene vil dra til, sier Witt.

Han har allerede flere gjesterom i noen av byggene på området, med kunst og interiør han selv har kjøpt på sine reiser.

– Dette er også en form for merkevarebygging, at vi tar godt vare på forretningsforbindelsene som besøker oss, sier Witt.

 

En modell av Allan Witts privatbolig, som ligger like ved, står utstilt i Witt Vision House. Foto: Stian Sønsteng
I januar tok Witt over distribusjonen av vannfilter og -kanner fra tyske Brita. Foto: Stian Sønsteng
Siden mars har Witt solgt espressomaskiner fra italienske Lelit (bildet) samt kaffekverner fra amerikanske Baratza. Foto: Stian Sønsteng
Witt har også sin egen serie småelektriske produkter. Foto: Stian Sønsteng
Slowjuicere fra Kuvings og Witt by Kuvings. Foto: Stian Sønsteng
Robotstøvsugerne fra iRobot er fortsatt et viktig produkt for Witt. Foto: Stian Sønsteng
Witts helautomatiske kaffemaskiner har stor betjeningsskjerm og er selvrensende. Foto: Stian Sønsteng
Baristautstyr og kaffebryggere fra Espro, side om side ved te fra Teministeriet. Foto: Stian Sønsteng
Fra Sage selger Witt en komplett kjøkkenserie. Foto: Stian Sønsteng
Sages blendere, der man kan kjøpe til en vakuum-pumpe. Foto: Stian Sønsteng
Fra Sage selger Witt en komplett kjøkkenserie, med blant annet multimaskiner og ismaskiner. Foto: Stian Sønsteng
Henrik Buur med Sage the Oracle, til 28.000 kroner. Foto: Stian Sønsteng
I Witts B2B-sortiment, har de blant annet denne ovnen i 45 centimeter bredde. Foto: Stian Sønsteng
Frittstående gasskomfyr fra Witt, i 90 cm bredde. Foto: Stian Sønsteng
Monolith er de absolutte topproduktene fra Liebherr. Foto: Stian Sønsteng
Jonas Haubjerg Grøn med noen av Liebherr-skapene. Foto: Stian Sønsteng
Marcel Meijer (t. v.) og Mikael Kastås inntar lunsj i solen. Foto: Stian Sønsteng
Frittstående induksjonskomfyr fra Witt, i 90 cm bredde. Foto: Stian Sønsteng
Denne italienske scooteren fra Piaggio i hvitevarehallen er blant de mange designproduktene man finner hos Witt. Foto: Stian Sønsteng
Avtrekksvifter og platetopper fra Witt. Foto: Stian Sønsteng
Witts vinskap er helt nøytrale, slik at de skal passe sammen med hvitevarer fra andre produsenter. Foto: Stian Sønsteng
De Dietrichs produkter bærer fortsatt jakthornmerket, fra tiden de var hoffleverandør i Frankrike. Foto: Stian Sønsteng
Fra Witts hovedkontor har Allan Witt utsikt til innsjøen Gødstrup. Foto: Stian Sønsteng
Fisher & Paykel leverer blant annet kjøleskuffer, der man med en knapp kan stille de ulike sonene inn til kjøl, frys eller vin. Foto: Stian Sønsteng
Vinskap og kjøleskap for innbygging, fra Fisher & Paykel. Foto: Stian Sønsteng
Witt leverer hvitevarer med eget varemerke, samt fra Liebherr, De Dietrich, Fisher & Paykel og Brandt. Foto: Stian Sønsteng
Allan Witt etablerte Witt A/S i 1993, og flyttet i 1999 til dagens adresse i Gødstrup Søvej 9. Foto: Stian Sønsteng
Fra en av avdelingen i WittStudio, der det er fokus på ytelsestrening. Foto: Stian Sønsteng
Jesper Sørensen (t. v.) og Rene Madsen ved snekkerverkstedet. Foto: Stian Sønsteng
Finn Christensen med Philharmonie-serien fra De Dietrich. Foto: Stian Sønsteng
Line Hornbech (t. v.) og Jenni Damborg ved WittCare Clinic. Foto: Stian Sønsteng
Fysioterapeut Lasse Andsbjerg ved Witt Care forteller at kundene kommer langveisfra, for å dra nytte av deres avanserte utstyr. Foto: Stian Sønsteng
En av vakuumterapimaskinene ved WittCare Clinic. Foto: Stian Sønsteng
På Witt-området finner man også egne behandlings-, velvære- og treningssentre. Foto: Stian Sønsteng
Allan Witt foran hovedkontoret, bygd i amerikansk tømmer. Foto: Stian Sønsteng
Jesper Tvillum med Ninebot GoCart Pro. Foto: Stian Sønsteng
Jesper Tvillum med elsykkelen Witt by Coboc, med beltedrift og motorgir, der toppmodellen koster 29.000 DKK. Foto: Stian Sønsteng
Allan Witt med en av Witts elsykkelmodeller med belter i karbonfiber som erstatter de tradisjonelle sykkelkjedene i metall. Foto: Stian Sønsteng
Robotgressklipperen Segway Navimow trenger bare én GPS-antenne, plassert i tilknytning til ladestasjonen. Pris fra 15.000,- Foto: Stian Sønsteng
Multifunksjonsroboten Yarbo kan brukes som snøfreser, gressklipper og løvblåser. Foto: Stian Sønsteng
Flemming Nielsen med pizzaovnen Witt Piccolo, med roterende sten på 33 centimeter og C-brenner. Pris: 6.000,- Foto: Stian Sønsteng
Aipers roboter for bassengvask. Scuba SE-modellen koster 2.600 kroner. Foto: Stian Sønsteng
Gassgrillene Force (7.000,-) og Furnace (10.000,-) fra Everdure by Heston Blumenthal. Foto: Stian Sønsteng
Fra ett av møterommene hos Witt, med produkter fra Membantu og By KlipKlap. Foto: Stian Sønsteng
By KlipKlaps multifunksjonelle barnemøbler plassert med utsikt mot innsjøen Gødstrup. Foto: Stian Sønsteng
Jacob Mølhede med den motoriserte slyngevuggen fra Membantu og multifunksjonelle barnemøbler fra By KlipKlap. Foto: Stian Sønsteng
Fra fasilitetene som tilbys Witts overnattingsgjester. Foto: Stian Sønsteng
Hos Witt er et eget barnerom innredet med den motoriserte slyngevuggen fra Membantu og barnemøbler fra By KlipKlap. Foto: Stian Sønsteng
Witts overnattingsgjester har tilgang til treningsutstyr. Foto: Stian Sønsteng
Kenneth Høj Sivebæk (f. v.), Cathrine Orloff Risum, Nadia Arvad og Mette Søndergaard Christensen benytter seg av det daglige tilbudet om frokost. Foto: Stian Sønsteng
Witt Vision House brukes som galleri for VIP-gjester og -kunder, med egne gjesterom. Foto: Stian Sønsteng
Kjøkkenet i Witt Vision House har to skuffeoppvaskmaskiner fra Fisher & Paykel. Foto: Stian Sønsteng
Like ved hovedkontoret eier Witt en gård som driver økologisk matproduksjon til deres eget kjøkken og restaurant Domæne. På bildet Heidi Vestbjerg. Foto: Witt
Allan Witt i kuppelhuset, som skal bli sentrum for selskapets satsing på kaffe og te. Foto: Stian Sønsteng
Når vi er med Allan Witt rundt på området, blir vi kjørt i en golfbil. Foto: Stian Sønsteng
I den tidligere prestegården på den andre siden av innsjøen Gødstrup bygges spahotellet Witt Welness. Foto: Witt
Allan Witt sammen med sin administrerende direktør Claus Tange (t. v.). Foto: Witt
Kjøkkensjef Jens Vincent (t. v.) og restaurantsjef Joakim Thomassen ved Restaurant Domæne. Foto: Witt
Vision House er utformet som en orientalsk vifte. Foto: Witt
Michein-restauranten Domæne holder til i ett av de to kupphelhusene hos Witt. Foto: Witt
Produksjonen til Teministeriet foregår i en av hallene til Witt. Foto: Witt
Varimixer Teddy har femliters bolle, og blandedeler håndlaget i København. Pris: 12.500,- Foto: Stian Sønsteng
Witt-anlegget ved innsjøen Gødstrup i Herning. Skjermdump fra en video på witt.dk
Kasper Witt er direktør for forretningsutvikling og investeringer. Foto: Witt

Startet i garasjen

Da han i 1993 grunnla Witt A/S, hadde han i elleve år vært medeier i en Skousen-butikk i Herning. De første årene holdt selskapet til på 80 kvadratmeter hjemme i garasjen hans i Herning, inntil han i 1999 var på fisketur sammen med sønnen Kasper, som i dag er direktør for forretningsutvikling og investeringer i selskapet.

Vision House er utformet som en orientalsk vifte. Foto: Witt

– På denne tiden var vi sju-åtte ansatte, og vi trengte større lokaler. Jeg synes det var veldig fint her ved Gøstrup Sø, og kontaktet eierne av Restaurant Sølund. Etter en telefonsamtale og et møte fikk vi kjøpe restauranten og tomten for én million kroner, og her bygde vi vårt hovedkontor i amerikansk tømmer, sier Witt.

På denne tiden representerte han merkene Smeg, Philco og Beko. I 2002 kom platetopper som det første Witt-produktet under eget varemerke, og siden har porteføljen vært under utvikling. Et viktig tilskudd var robotstøvsugeren fra iRobot, som Allan Witt kom hjem med i 2002.

 

Egen tunell

– Jeg brukte et år på å overbevise iRobot om de skulle til Europa, og husker godt da jeg satte i gang den den første vareprøven på et bord i frokostsalen. Kollegene mine tenkte at nå hadde det gått helt galt, for herr Witt. Den gangen visste jo ingen hva en robotstøvsuger var, men siden har den betalt lønningene i selskapet mange ganger, sier Witt.

Han sier de har vært først flere ganger, for eksempel med slowjuicere og robotgressklippere.

– Hver gang kommer selvfølgelig markedet etter, sier Witt.

Samtidig med at produktporteføljen er utvidet, har også Witt-anlegget i Herning vært gjennom stadige utvidelser. I 2006 ble et tilstøtende kyllingfjøs oppkjøpt, og bygd om til lager. I 2008 ble Witt Vision House oppført, som galleri for VIP-gjester og -kunder.

Jeg brukte et år på å overbevise iRobot om de skulle til Europa

I 2010 fikk Witt anlagt en tunell under jernbanelinjen, som går gjennom området.

– Det var slett ikke billig, sier Witt når han på vår rundtur kjører oss gjennom den i en golfbil.

I 2015 ble det bygd to kuppelhus.

– Planen var å bruke disse til kundearrangement, og det var i den forbindelse jeg kom i kontakt med to kokker som synes det var en spennende idé at vi opprettet en permanent restaurant i den ene domen, sier Witt.

Restaurant Domæne drives av Jens Vincent og Joakim Thomassen, og de tilbyr det de kaller sublime smaker i et moderne, nordisk, estetisk univers, med lokale råvarer, i en avslappet atmosfære.

Det andre kuppelhuset brukes til produktvisninger og yoga-klasser, men skal nå bygges om til å bli et sentrum for Witts satsing på kaffe og te.

 

Jesper Tvillum med elsykkelen Witt by Coboc, med beltedrift og motorgir, der toppmodellen koster 29.000 DKK. Foto: Stian Sønsteng

Elsykler med beltedrift

I 2018 åpnet en egen hall på 850 kvadratmeter, med elektriske sparkesykler og sykler, samt utendørsprodukter. Her vises blant annet Witts egen elsykkelserie Witt by Coboc, tradisjonelle elsykler fra BESV, samt produktlinjen med fra Segway.

– Witt vil gjerne endre noen av bransjenormene, med lette og elegante elsykler, sier salgs- og produktsjef Jesper Tvillum.

Witt har tre egne elsykkelmodeller. To av disse har beltedrift fra Gates, der belter i karbonfiber og polyuretan erstatter de tradisjonelle sykkelkjedene i metall.

– Gates leverer også belter til dragracing, så kvaliteten er godt testet. De er vedlikeholdsfrie og mer holdbare, og dessuten helt lydløse. Elsykler med motorgir og beltedrift vil nok bli en ny standard, sier Tvillum.

– Siden vi lager våre egne elsykler, har vi muligheten til å selge disse i alle markeder. Nå håper vi disse får gjennomslag i elektrokanalene, som er våre største kunder, og vi tror det her ligger store muligheter både for dem og oss, sier Allan Witt.

 

Mindre pizzaovn

I samme hall viser salgs- og eksportsjef Flemming Nielsen sine utendørsprodukter. I 2022 kom Witt med sine egne pizzaovner, som distribueres stort sett over hele verden.

I USA har vi etablert vårt eget selskap, der vi selger direkte

– I USA har vi etablert vårt eget selskap, der vi selger direkte. Designet vårt, der fronten minner om en racerbil og gir et maskulint uttrykk, har slått godt an. Vi var blant de første med roterende sten, og er de eneste som har to brennere, slik vi har på Etna Rotante. Dette gir en utrolig rask oppvarmingstid, og en jevn varme som gjør det svært enkelt å steke en perfekt pizza, sier Nielsen.

Flemming Nielsen med pizzaovnen Witt Piccolo, med roterende sten på 33 centimeter og C-brenner. Pris: 6.000,- Foto: Stian Sønsteng

– Hvor selger pizzaovnene deres best?

– Her i Norden, samt i Tyskland og faktisk også i Italia, som jo er pizzaens hjemland.

I høst kommer den nye modellen Witt Piccolo, til 6.000 kroner.

– Stenen har en diameter på 33 centimeter. Siden den er roterende, og man ikke må snu pizzaen manuelt, kan man utnytte hele ovnsrommet, sier Nielsen.

 

Robotsnøfreseren Yarbo

Fra Everdure by Heston Blumenthal, laget i samarbeid med den engelske mesterkokken, viser Nielsen gassgrillene Force (7.000,-) og Furnace (10.000,-), med to og tre brennere.

– Disse blir så fort varme, med 300 grader på bare fem minutter, at de er utstyrt med en advarsel, sier Nielsen.

Fra Aiper leverer Witt bassengrensere.

– Her har vi en liten modell, Scuba SE, som er perfekt for det skandinaviske markedet med alle de små bassengene som settes på plenen. Roboten koster 2.600 kroner, og selger riktig bra, sier Nielsen.

Multifunksjonsroboten Yarbo kan brukes som snøfreser, gressklipper og løvblåser.

Multifunksjonsroboten Yarbo kan brukes som snøfreser, gressklipper og løvblåser. Foto: Stian Sønsteng

– Man setter opp én antenne, og radiusen er hele 10 kilometer. I appen stiller man inn hvor snøen skal kastes, sier Nielsen.

Fra Segway viser han robotgressklipperen Navimow, som Allan Witt har nevnt tidligere i artikkelen.

– Ved ladestasjonen setter man opp én antenne, som tar inn satellittsignalene. Også roboten har satellittantenne, og ved å kombinere disse manøvrerer roboten seg med en nøyaktighet på 15 centimeter. Med appen kjører man opp området som skal klippes, og man kan sette opp flere slike soner, sier Nielsen.

Segway Navimow koster fra 15.000 kroner, avhengig av kapasitet.

 

Egne hvitevarer

I hallen med hvitevarer, innleder salgsdirektør Jonas Haubjerg Grøn med å fortelle om Witts egne produkter.

– Ideen er å utfordre med noen ekstra og unike egenskaper. Nå kommer en ny serie induksjonstopper som hjelper kunden å lage normal mat bedre, uten at vi tvinger dem til å bruke bestemte programmer, apper og temperaturstyring, sier Grøn.

– Hvem velger en platetopp fra Witt?

– Siden vi har helt nøytrale topper, uten synlig logo, passer de sammen med de andre merker man måtte ha. Vi ønsker å nå bredt, samtidig som vi ligger midt på prisskalaen, med samme kvalitet og komponenter som hos toppmerkene, sier Grøn.

Det er også viktig at detaljistene er fornøyde med servicen og prisene vi tilbyr

Alle Witt-toppene er produsert i Europa.

– Vi har brukt den samme produsenten i en årrekke, og er trygge på kvaliteten, sier produktsjef Finn Christensen.

Også vinskapene fra Witt har et helt nøytralt utseende.

– Etter lanseringen for seks-sju år siden, har disse vært en suksesshistorie. Her tilbyr vi virkelig god kvalitet for pengene, sier Grøn.

– Uten synlig logo mister dere en markedsføringseffekt?

– Vår markedsføring retter seg mot detaljleddet. Det viktigste for oss er at sluttkunden får et fantastisk produkt, men det er også viktig at detaljistene er fornøyde med servicen og prisene vi tilbyr. Derfor legger vi vekt på å utdanne butikkselgerne. Logoen vår viser vi i stedet på tilbehøret, som gryter og panner, og dette er en produktgruppe vi satser mer på, sier Grøn.

Witts vinskap er helt nøytrale, slik at de skal passe sammen med hvitevarer fra andre produsenter. Foto: Stian Sønsteng

– Vil også dere komme med det matte safirglasset på platetoppene?

– Vi følger selvfølgelig med på utviklingen, og glasset er en betydelig del av induksjonstoppen. Utviklingen av teknologien under glasset har vært det viktigste, men vi ser også på det estetiske, og var blant de første med hvitt lys, Grøn.

– Hva med temperaturstyring i grader og ikke trinn?

– Dette ser vi også på, og i så fall blir det en løsning der kundene står fritt til å bruke hvilken gryte de ønsker, sier Grøn.

 

De Dietrich

– Vi har i flere år hatt en slik løsning fra De Dietrich, der man setter en sensor i gryten som kontrollerer temperaturen med én grads nøyaktighet, blant annet med et eget program for å smelte sjokolade, sier Christensen.

Witt har representert De Dietrich i over ti år, og Christensen håper flere får øynene opp for det franskproduserte merket.

Finn Christensen med Philharmonie-serien fra De Dietrich. Foto: Stian Sønsteng

– Det var faktisk De Dietrich som fant opp platetopper med induksjon, de var først ute med pyrolyse i innbygningsovner, og de første der pyrolyse kombineres med hundre prosent damp, sier Christensen.

Han sier De Dietrich kvalitetsmessig ligger langt oppe på skalaen, samtidig som mange overraskes over at produktene ikke er dyrere. Til høsten kommer deres nye Philharmonie-serie.

– De Dietrich' autoprogram er virkelig helautomatiske. Når man i fargemenyen på fronten for eksempel velger kylling, oppgis det på hvilken høyde i ovnen den skal settes, så starter tilberedningen automatisk når døren lukkes. Sensorer måler fuktigheten i ovnsrommet, og avgjør på bakgrunn av denne tid og temperatur, sier Christensen.

De Dietrich ble etablert i 1684, og produserte i starten våpen til Ludvig 14, også kjent som Solkongen.

 

Fisher & Paykel leverer blant annet kjøleskuffer, der man med en knapp kan stille de ulike sonene inn til kjøl, frys eller vin. Foto: Stian Sønsteng

 

Fisher & Paykel

Fisher & Paykel kommer fra New Zealand, og er merket som har vært lengst i Witts portefølje.

Vi fungerer som et slags Europa-kontor for dem

– Vi fungerer som et slags Europa-kontor for dem, og har vært med på å tilpasse flere av deres produkter til det dette markedet. Fremover blir det fullt fokus på å introdusere Fisher & Paykel i luksussegmentet, blant annet med et nytt utstillingsrom her hos oss, sier Christensen.

Han (bokstavelig talt) trekker frem en kjøleskuff, som deres spydspissprodukt.

– Ved å trykke på en knapp kan de ulike sonene stilles inn til kjøl, frys eller vin, sier Christensen.

 

Liebherr i front

Liebherr har Witt solgt i 20 år. Den tyske produsenten har fire serier kjøleprodukter; Pure, Plus, Prime og Peak, der sistnevnte er toppmodellene.

– Over disse har vi Liebherr Monolith, sier Grøn og åpner de gedigne dørene til to kjøleskap. Døren ved siden av er av samme type, og viser seg å føre inn til et eget rom med Liebherr-produkter.

– Vi har hatt en fantastisk tid med Liebherr, og vi ser frem å gjøre flere spennende ting sammen. De ligger helt i front innen kjøling, og sprengte raskt den nye energiskalaen. Det unike med deres A-merkede kombiskap er at de har ti års garanti, sier Grøn.

Når det gjelder vinskapene fra Liebherr, sier Grøn de har alle egenskapene som er viktig for oppbevaring av vin, samtidig som lydnivået er under 35 dB.

– Når det gjelder deres kjøle- og fryseskap er de nede på 29 dB, og Liebherr ligger helt i front både når det gjelder lydnivå og energibruk, sier Grøn.

Vinskapene kommer både i frittstående modeller, og for innbygging.

– Her tilbyr vi kundene rammer i tre eller metall, som lages ved vårt eget verksted, sier Grøn.

Jonas Haubjerg Grøn med noen av Liebherr-skapene. Foto: Stian Sønsteng

Han sier Witt legger alt fokus på mellom- og toppsjiktet når det gjelder hvitevarer til forbrukermarkedet.

– I tillegg kommer B2B-markedet. Her blir vi en stadig større spiller når det gjelder å tilby utbyggere riktig pris og ytelse, med våre egne Witt Classic-produkter som dekker basisbehovet, supplert av varemerket Brandt fra De Dietrich, som er noen fantastiske produkter, sier Grøn.

 

Sagaen om Sage

I etasjen under hvitevarene, møter vi igjen Allan Witt. Foran en vegg av kaffebønner, forteller han historien om hvordan de fikk Sage i sortimentet.

Jeg var primært ute etter en kjøkkenmaskin, fant et fantastisk merke fra Australia

– Vi solgte tidligere Kenwood og De'Longhi, og skulle også få Braun. Da vi fikk beskjed om at De'Longhi selv ville ta over salget i Norden, startet jakten på en erstatning. Jeg var primært ute etter en kjøkkenmaskin, fant et fantastisk merke fra Australia som heter Breville, og ville ha deres kjøkkenmaskiner under vårt eget merke. De ønsket ikke å levere OEM, men tilbød oss produktene med deres andre merke, Sage. Siden jeg likevel var i England, henviste de meg til John Lews & Partners, som for øvrig er min favorittkjede for å finne inspirasjon om hva som skjer i bransjen. Der fikk jeg demonstrert Sages kaffemaskiner, og kaffen var den beste jeg hadde smakt. Dette var i 2015, så salget av dyrere kaffemaskiner var ennå ikke særlig stort. Jeg lurte likevel på om ikke dette kunne være en mulighet for oss, så jeg sendte en Sage-maskin til min gode venn Søren Stiller i Aarhus, som var europamester i kaffebrygging. Da jeg etter tre uker ikke hadde hørt noe fra ham, ventet jeg der verste da jeg ringte ham. Hans oppsummering var at Sage-maskinen laget like god kaffe som den profesjonelle maskinen han hadde i kaffebaren sin, til 300.000 kroner, sier Witt.

 

Henrik Buur med Sage the Oracle, til 28.000 kroner. Foto: Stian Sønsteng

Halvautomatisk Sage

I Sage-rommet har han med seg Henrik Buur, som er Witts salgsdirektør for småelektrisk, B2B, utendørsprodukter og mikromobilitet.

– Under Black Friday i fjor var Sage blant de tre mest søkte merkene på nettet i Danmark. Kaffe har vært det store gjennombruddet for Sage i Norden, og maskinene kom på det helt riktige tidspunktet, sier Buur.

Han viser en av toppmodellene, Sage the Oracle, til 28.000 kroner.

– Her er det eneste du skal gjøre å flytte trykkfilterholderen fra kvernen til pumpen, så lager den ved et knappetrykk selv kaffe med eller uten melk, sier Buur.

Fra Sage selger Witt en komplett kjøkkenserie. Foto: Stian Sønsteng

Han sier deres mest solgte modell fortsatt er Sage Barista Express, til 7.700 kroner.

– Her lages kaffen mer manuelt, noe mange setter pris på, sier Buur.

Han anbefaler folk å kjøpe en god kaffe til disse maskinene, og forteller at Witt i 2023 ble majoritetseier i Exs Nordic i København, som har sitt eget kaffebrenneri i tillegg til å distribuere kaffeutstyr og kaffemerker som La Marzocco Home, Rocket Espresso, Comandante, Eureka, Acaia og Loveramics. Selskapet har en egen serviceavdeling og utstilling, samt kaffebaren Yellow Bird Coffee.

 

Komplett kjøkkenserie

– Kundene som har kjøpt en kaffemaskin fra Sage, ønsker seg gjerne flere produkter fra dette merket, sier Buur.

De leverer de beste produktene i hver produktgruppe, av imponerende kvalitet

– Det er sjelden man finner et merke som tilbyr en komplett kjøkkenserie, men det gjør i høyeste grad Sage. De leverer de beste produktene i hver produktgruppe, av imponerende kvalitet, og vi har i løpet av ni år hatt en gigantisk suksess med merket. Man kan si vi har vært heldige, men hvis man ikke søker hellet, kommer det heller ikke. Tidligere kjøpte jeg alle magasiner jeg fikk tak i når jeg var på reise, for å se om jeg fant noe spennende. Det var på denne måten jeg fant Fisher & Paykel, som før jeg kontaktet dem slett ikke hadde planer om å distribuere produktene sine i Europa, sier Allan Witt.

 

Alt lar seg gjøre

Han sier det ikke er en time i døgnet der han ikke spekulerer på nye ideer.

– Det kjører rundt i hodet hele tiden, med nye prosjekter, og i helgene søker jeg rundt på nettet etter nye og spennende produkter. Dette bruker jeg døgnets 24 timer til, og her ligger kanskje noe av hemmeligheten, at jeg aldri slipper dette, sier Witt til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Når du har satt i gang et nytt prosjekt, holder du fortsatt i det?

Allan Witt foran hovedkontoret, bygd i amerikansk tømmer. Foto: Stian Sønsteng

– Jeg slipper det, og får noen til å ta det videre, siden jeg allerede er i gang med noe annet. Jeg kan ikke være alle steder samtidig, og har lykkes med å finne til de dyktigste folkene. I hver eneste kategori gjelder det samme; det blir kun en suksess hvis man har den riktige personen til å drive den.

– Hva kjennetegner en typisk Witt-medarbeider?

– De har den samme tankegangen, og låser seg ikke fast i en bås. Vi har ingen begrensninger hos oss. Det verste man kan si, er at noe ikke lar seg gjøre. Det eksisterer ikke. Alt lar seg gjøre, sier Witt.

– Kommer dine medarbeidere også med nye ideer?

– Absolutt. Tidligere var det jeg selv som fant alle de nye produktene. Slik er det ikke lenger. Siden vi har så mange kategorier, er det andre som nå besøker de ulike messene.

– Er det slik at alt må gjennom deg, for en endelig godkjennelse?

– Nei.

 

Forretningsideen

– På hvilken måte dyrker du DNAet til selskapet?

– Jeg forsøker hele tiden å påvirke de ansatte, og kommer stadig vekk med nye ting og ideer. Dette er et tog som hele tiden kjører for meg, og av og til resulterer det i noe.

– Hvordan er du som sjef og eier?

– Jeg vil gjerne være innovativ og glad, og sørger for at vi ikke står stille. At vi er innovative er en viktig del av forretningsideen vår, og jeg tror våre kunder opplever at vi er nettopp dette. Hvis ikke, ville vi ikke hatt den suksessen vi har.

Jeg skal ikke alene ta æren for suksessen, for det er dyktige folk i alle deler av virksomheten

– Hva betyr Witt A/S for deg personlig?

– Det er en kjempestor tilfredsstillelse å være en del av dette. Jeg skal ikke alene ta æren for suksessen, for det er dyktige folk i alle deler av virksomheten. Jeg slipper å bekymre meg for om ting fungerer, for det gjøre de, sier Witt.

Han innrømmer at han fortsatt liker å selge produkter.

– Når vi har kunder på besøk vil jeg gjerne gå en runde sammen med dem, for å fortelle om produktene. Jeg håper jeg stadig har gløden i øyene, sier Allan Witt.

Nærmest seg i ledelsen har han administrerende direktør Claus Tange, som er på reise den dagen fagbladet Elektronikkbransjen er på besøk. At Allan Witt som eier fortsatt er sterkt involvert, viser rundturen han tar oss med på.

 

Varimixer Teddy

Tilbake til de småelektriske produktene. Her leverer Witt også helautomatiske kaffemaskiner, med sitt eget varemerke.

Varimixer Teddy har femliters bolle, og blandedeler håndlaget i København. Pris: 12.500,- Foto: Stian Sønsteng

– Her tilbyr vi premiumprodukter, fra førsteklasses produsenter, med produktegenskaper som gir kundene noe ekstra, som våre store betjeningsskjermer. Maskinene er selvfølgelig selvrensende, sier Henrik Buur.

I 2023 tok Witt over distribusjonen av kjøkkenmaskinen Varimixer Teddy. Varimixer i Brøndby har siden 1915 levert store maskiner til storkjøkken og restauranter, og i 2003 utviklet de en mindre modell med femliters bolle til det profesjonelle markedet. Nå selger Witt maskinen også til forbrukermarkedet, samt mindre bakeri og restauranter, og Witt Varimixer Teddy koster 12.500 kroner.

– Blandedelene er håndlaget i København, resten av maskinen i Kina. Den har en trefaset motor som gjør at maskinen ikke taper kraft, og maskinen er absolutt sterkest på laveste nivå, sier Henrik Buur.

– Den står støtt, og hopper ikke rundt slik andre kjøkkenmaskiner gjør, supplerer Witt.

 

Brita, Lelit og Baratza

I januar tok Witt over distribusjonen av vannfilter og -kanner fra tyske Brita, og i mars espressomaskiner fra italienske Lelit samt kaffekverner fra amerikanske Baratza. I 2023 kjøpte Witt selskapet CookPerfect, som siden 2018 har solgt sitt kjøttermometer over hele verden. Et annet selskap Witt eier, er Teministeriet, som selger te og tilberedningsutstyr. Teproduksjonen foregår hos Witt i Herning.

Fra kjøkkenet til barnerommet. I 2022 investerte Witt i de danske selskapene Membantu og By KlipKlap.

Jacob Mølhede med den motoriserte slyngevuggen fra Membantu og multifunksjonelle barnemøbler fra By KlipKlap. Foto: Stian Sønsteng

– Membantu ble etablert i 2018, og deres viktigste produkt er en slyngevugge med motor. Denne kan styres med en app, eller med enkel betjening på selve motoren, og kommer også i en tvillingversjon, sier salgssjef Jacob Mølhede.

Det er Witt som har tatt over produktutviklingen til Membantu, men de to grunnleggerne er fortsatt med, samt en gruppe ingeniører og folk fra Danmarks Tekniske Universitet.

Vuggen koster med takoppheng, motor og avstivningsmadrass 4.850 kroner.

By KlipKlap lager møbler som skal stimulere barns motoriske ferdigheter.

– Disse har ulike funksjoner, kan settes opp i en rekke kombinasjoner, og gjør det også enklere for de voksne å tilbringe kvalitetstid sammen med barna. Filosofien er at multifunksjonelle møbler varer lenger, sier Mølhede.

 

Behandling, velvære og trening

I 2023 kjøpte Witt selskapet Active Aid, en dansk leverandør av treningsutstyr, og også denne virksomheten er flyttet inn hos Witt.

På Witt-anlegget, mellom lagerbygg, utstillingshaller, gjestehus, administrasjonsbygg og Michelin-restauranten, ligger også behandlings-, velvære- og treningssenteret. Witt Care, som tilbyr vakuumterapibehandlinger, åpnet i 2014. I 2016 åpnet WittCare Clinic, en kosmetikk- og velværeklinikk, og i 2021 åpnet WittCare Pain & Sportsclinic.

Da vi for tre år siden gikk med 100 millioner i overskudd, investerte vi en masse

– Denne spesialiserer seg på sport med fokus på ytelse, med toppmoderne utstyr fra blant andre Storz Medical og Mectronic, og brukes blant annet av spillerne i vår lokale fotballklubb FC Midtjylland, som spiller i den danske toppdivisjonen. Vi håper behandlingene bidro til at de i år ble danske mestre, sier Witt.

I 2022 åpnet treningssenteret WittStudio, med fokus på ytelsestrening.

Allan Witt er selv eier av alle disse selskapene.

En av vakuumterapimaskinene ved WittCare Clinic. Foto: Stian Sønsteng

– Hvor store investeringer gjør du i disse nye virksomhetene?

– Det kommer an på resultatene vi oppnår. Da vi for tre år siden gikk med 100 millioner i overskudd, investerte vi en masse. Vi har også kjøpt et område ved sykehuset her oppe, der vi har andre planer, sier Witt uten å røpe mer.

– Hvorfor denne satsingen?

– Jeg har selv spilt fotball og håndball, har eid og drevet håndballklubben HC Midtjylland, og min sønn Kasper var profesjonell håndballspiller. Jeg fikk tak i en vakuummaskin, og lånte den bort til en fotballspiller. Da hevelsen hans forsvant på rekordtid, endte jeg med å starte en produksjon av slike maskiner i Nederland. Vi har i dag over 50 slike maskiner, plassert i ulike klinikker, sier Witt.

 

Investerer overskuddet

– Er dette noe du tjener penger på?

– Nei.

– Hvordan er det å forhandle med kunder og leverandører som kommer på besøk, når de får se hvordan dere har det her?

Like ved hovedkontoret eier Witt en gård som driver økologisk matproduksjon til deres eget kjøkken og restaurant Domæne. På bildet Heidi Vestbjerg. Foto: Witt

– De synes dette er positivt at vi bruker overskuddet til nye investeringer, i stedet for at jeg privat tar ut utbyttet.

– Da du drev selskapet hjemme i garasjen, hadde du sett for deg at du skulle stå her i dag?

– Nei, det hadde jeg ikke. Vi er inne i alle de viktige kjedene, og forstår markedet. Innen småelektriske produkter har vi stor suksess, med produktkunnskapen som trengs for videre vekst. Vi har kaffemaskiner fra Sage, som er den mest solgte espressomaskinen i Norden. Innen store hvitevarer, der det hele startet, har vi flere merker i øvre sjikt, fra leverandører som er toppen av popen. Uansett hvilket produkt man ser i vårt program, er det et produkt jeg selv vil ha, og det gir en god følelse. Vi skal ikke selge produkter kun på grunn av prisen, men fordi kundene ønsker og trenger dem. Vi er på en evig jakt etter det neste gullegget, og er svært optimistiske til de nye og spennende planene vi har lagt, sier Allan Witt.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2024, som ble distribuert uke 35. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS