– Jeg er kjøpmann, og det har jeg alltid vært. Fortsatt
kjenner jeg et sterkt engasjement når det gjelder produktene vi selger, og hva
de kan gjøre. Hoveddelen av virksomheten er fortsatt hvitevarer og
småelektriske produkter, men det at vi hele tiden finner noe nytt og er
innovative, er en viktig del av suksessen, sier Allan Witt.
Han er mannen bak firmanavnet Witt A/S, og er gjennom
morselskapet Witt Invest A/S eier av og drivkraften i selskapet som har
hovedkontor ved innsjøen Gødstrup i Herning, 40 minutter nord for Billund
lufthavn på Midtjylland i Danmark. Her har de en bygningsmasse på 30.000
kvadratmeter, og reisen hit for fagbladet Elektronikkbransjen er betalt av
Witt.
Blant de 38 varemerkene Witt selger finner vi iRobot,
Liebherr, Sage, De Dietrich, Everdure by Heston Blumenthal, Segway-Ninebot,
Segway, Fisher & Paykel og Brita. I tillegg kommer Witts egne varemerker,
som står for drøyt en tredel av omsetningen. Denne var i 2023 på 623 millioner
danske kroner, en nedgang fra 695 millioner i 2022, mens driftsresultatet gikk
ned fra 24 millioner i 2022 til 14,7 millioner i 2023. Fjorårets driftsresultat
var det laveste siden 2009, men selskapet har siden dette året totalt gått med
et overskudd på 770 millioner danske kroner.
Annonse
iRobot til Europa
Witt har virksomhet i Danmark, Norge, Sverige og
Finland, samt Storbritannia, Benelux, USA og de baltiske landene. Nå utvides dette
i forbindelse med at Witt skal ta over salget av iRobot også i Østerrike,
Belgia, Luxemburg og Tyskland.
– Dette gir oss tilgang til nye og kjempestore markeder,
også for flere av våre øvrige og ikke minst våre egne merker, sier Witt.
Hvis kjøkkenbransjen står stille, slik som nå, har vi noen andre produkter som øker
Der vi sitter, er det utsikt over en stor og velstelt plen
som går ned til innsjøen. Denne er selvsagt robotklippet.
Annonse
– Nå har vi stor tro på Segway Navimow, og det er en
solskinnshistorie hvordan deres nye modeller klarer seg uten ledninger og mange
antenner for å avgrense området som klippes. Igjen er vi tidlig ute, med et
produkt kundene har ventet på. Selv om dette er et sesongprodukt, har vi i
løpet av et halvår omsatt denne robotklipperen for over 100 millioner kroner,
noe som er en monsterstor omsetning for oss, sier Witt.
Han mener dette er et godt eksempel på hvorfor Witt ønsker å
ha flere ben å stå på.
– Når det kommer nye ting, som denne robotklipperen, er
dette med på å gi oss vekst. Hvis kjøkkenbransjen står stille, slik som nå, har
vi noen andre produkter som øker. Dette er med på å balansere driften, sier
Allan Witt.
Bygger luksushotell
I tilknytning til hovedkontoret, har han en
restaurant som i mai fikk fornyet Michelin-stjernen den fikk i fjor, samt behandlings-,
velvære- og treningssenteret WittCare. Hans nyeste prosjekt er spahotellet Witt
Welness, som skal bygges på den andre siden av innsjøen.
– Her har vi kjøpt den gamle prestegården, med 15 mål tomt.
Det nye hotellet blir meget eksklusivt, noe også restauranten og WittCare-senteret
er. Dermed får vi virkelig en destinasjon gjestene vil dra til, sier Witt.
Annonse
Han har allerede flere gjesterom i noen av byggene på
området, med kunst og interiør han selv har kjøpt på sine reiser.
– Dette er også en form for merkevarebygging, at vi tar godt
vare på forretningsforbindelsene som besøker oss, sier Witt.
Startet i garasjen
Da han i 1993 grunnla Witt A/S, hadde han i elleve
år vært medeier i en Skousen-butikk i Herning. De første årene holdt selskapet til
på 80 kvadratmeter hjemme i garasjen hans i Herning, inntil han i 1999 var på
fisketur sammen med sønnen Kasper, som i dag er direktør for
forretningsutvikling og investeringer i selskapet.
– På denne tiden var vi sju-åtte ansatte, og vi trengte
større lokaler. Jeg synes det var veldig fint her ved Gøstrup Sø, og kontaktet
eierne av Restaurant Sølund. Etter en telefonsamtale og et møte fikk vi kjøpe
restauranten og tomten for én million kroner, og her bygde vi vårt hovedkontor
i amerikansk tømmer, sier Witt.
På denne tiden representerte han merkene Smeg, Philco og
Beko. I 2002 kom platetopper som det første Witt-produktet under eget
varemerke, og siden har porteføljen vært under utvikling. Et viktig tilskudd var
robotstøvsugeren fra iRobot, som Allan Witt kom hjem med i 2002.
Egen tunell
– Jeg brukte et år på å overbevise iRobot om de
skulle til Europa, og husker godt da jeg satte i gang den den første vareprøven
på et bord i frokostsalen. Kollegene mine tenkte at nå hadde det gått helt
galt, for herr Witt. Den gangen visste jo ingen hva en robotstøvsuger var, men siden
har den betalt lønningene i selskapet mange ganger, sier Witt.
Han sier de har vært først flere ganger, for eksempel med slowjuicere
og robotgressklippere.
– Hver gang kommer selvfølgelig markedet etter, sier Witt.
Samtidig med at produktporteføljen er utvidet, har også
Witt-anlegget i Herning vært gjennom stadige utvidelser. I 2006 ble et
tilstøtende kyllingfjøs oppkjøpt, og bygd om til lager. I 2008 ble Witt Vision House
oppført, som galleri for VIP-gjester og -kunder.
Jeg brukte et år på å overbevise iRobot om de skulle til Europa
I 2010 fikk Witt anlagt en tunell under jernbanelinjen, som
går gjennom området.
– Det var slett ikke billig, sier Witt når han på vår
rundtur kjører oss gjennom den i en golfbil.
I 2015 ble det bygd to kuppelhus.
– Planen var å bruke disse til kundearrangement, og det var
i den forbindelse jeg kom i kontakt med to kokker som synes det var en
spennende idé at vi opprettet en permanent restaurant i den ene domen, sier
Witt.
Restaurant Domæne drives av Jens Vincent og Joakim Thomassen,
og de tilbyr det de kaller sublime smaker i et moderne, nordisk, estetisk
univers, med lokale råvarer, i en avslappet atmosfære.
Det andre kuppelhuset brukes til produktvisninger og
yoga-klasser, men skal nå bygges om til å bli et sentrum for Witts satsing på
kaffe og te.
Elsykler med beltedrift
I 2018 åpnet en egen hall på 850 kvadratmeter, med
elektriske sparkesykler og sykler, samt utendørsprodukter. Her vises blant
annet Witts egen elsykkelserie Witt by Coboc, tradisjonelle elsykler fra BESV, samt
produktlinjen med fra Segway.
– Witt vil gjerne endre noen av bransjenormene, med lette og
elegante elsykler, sier salgs- og produktsjef Jesper Tvillum.
Witt har tre egne elsykkelmodeller. To av disse har beltedrift
fra Gates, der belter i karbonfiber og polyuretan erstatter de tradisjonelle
sykkelkjedene i metall.
– Gates leverer også belter til dragracing, så kvaliteten er
godt testet. De er vedlikeholdsfrie og mer holdbare, og dessuten helt lydløse. Elsykler
med motorgir og beltedrift vil nok bli en ny standard, sier Tvillum.
– Siden vi lager våre egne elsykler, har vi muligheten til å
selge disse i alle markeder. Nå håper vi disse får gjennomslag i
elektrokanalene, som er våre største kunder, og vi tror det her ligger store
muligheter både for dem og oss, sier Allan Witt.
Mindre pizzaovn
I samme hall viser salgs- og eksportsjef Flemming
Nielsen sine utendørsprodukter. I 2022 kom Witt med sine egne pizzaovner, som
distribueres stort sett over hele verden.
I USA har vi etablert vårt eget selskap, der vi selger direkte
– I USA har vi etablert vårt eget selskap, der vi selger
direkte. Designet vårt, der fronten minner om en racerbil og gir et maskulint
uttrykk, har slått godt an. Vi var blant de første med roterende sten, og er de
eneste som har to brennere, slik vi har på Etna Rotante. Dette gir en utrolig rask
oppvarmingstid, og en jevn varme som gjør det svært enkelt å steke en perfekt
pizza, sier Nielsen.
– Hvor selger pizzaovnene deres best?
– Her i Norden, samt i Tyskland og faktisk også i Italia,
som jo er pizzaens hjemland.
I høst kommer den nye modellen Witt Piccolo, til 6.000
kroner.
– Stenen har en diameter på 33 centimeter. Siden den er
roterende, og man ikke må snu pizzaen manuelt, kan man utnytte hele ovnsrommet,
sier Nielsen.
Robotsnøfreseren Yarbo
Fra Everdure by Heston Blumenthal, laget i
samarbeid med den engelske mesterkokken, viser Nielsen gassgrillene Force
(7.000,-) og Furnace (10.000,-), med to og tre brennere.
– Disse blir så fort varme, med 300 grader på bare fem
minutter, at de er utstyrt med en advarsel, sier Nielsen.
Fra Aiper leverer Witt bassengrensere.
– Her har vi en liten modell, Scuba SE, som er perfekt for
det skandinaviske markedet med alle de små bassengene som settes på plenen. Roboten
koster 2.600 kroner, og selger riktig bra, sier Nielsen.
Multifunksjonsroboten Yarbo kan brukes som snøfreser,
gressklipper og løvblåser.
– Man setter opp én antenne, og radiusen er hele 10
kilometer. I appen stiller man inn hvor snøen skal kastes, sier Nielsen.
Fra Segway viser han robotgressklipperen Navimow, som Allan
Witt har nevnt tidligere i artikkelen.
– Ved ladestasjonen setter man opp én antenne, som tar inn
satellittsignalene. Også roboten har satellittantenne, og ved å kombinere disse
manøvrerer roboten seg med en nøyaktighet på 15 centimeter. Med appen kjører
man opp området som skal klippes, og man kan sette opp flere slike soner, sier
Nielsen.
Segway Navimow koster fra 15.000 kroner, avhengig av
kapasitet.
Egne hvitevarer
I hallen med hvitevarer, innleder salgsdirektør Jonas
Haubjerg Grøn med å fortelle om Witts egne produkter.
– Ideen er å utfordre med noen ekstra og unike egenskaper.
Nå kommer en ny serie induksjonstopper som hjelper kunden å lage normal mat
bedre, uten at vi tvinger dem til å bruke bestemte programmer, apper og
temperaturstyring, sier Grøn.
– Hvem velger en platetopp fra Witt?
– Siden vi har helt nøytrale topper, uten synlig logo, passer
de sammen med de andre merker man måtte ha. Vi ønsker å nå bredt, samtidig som
vi ligger midt på prisskalaen, med samme kvalitet og komponenter som hos
toppmerkene, sier Grøn.
Det er også viktig at detaljistene er fornøyde med servicen og prisene vi tilbyr
Alle Witt-toppene er produsert i Europa.
– Vi har brukt den samme produsenten i en årrekke, og er
trygge på kvaliteten, sier produktsjef Finn Christensen.
Også vinskapene fra Witt har et helt nøytralt utseende.
– Etter lanseringen for seks-sju år siden, har disse vært en
suksesshistorie. Her tilbyr vi virkelig god kvalitet for pengene, sier Grøn.
– Uten synlig logo mister dere en markedsføringseffekt?
– Vår markedsføring retter seg mot detaljleddet. Det
viktigste for oss er at sluttkunden får et fantastisk produkt, men det er også
viktig at detaljistene er fornøyde med servicen og prisene vi tilbyr. Derfor
legger vi vekt på å utdanne butikkselgerne. Logoen vår viser vi i stedet på
tilbehøret, som gryter og panner, og dette er en produktgruppe vi satser mer på,
sier Grøn.
– Vil også dere komme med det matte safirglasset på
platetoppene?
– Vi følger selvfølgelig med på utviklingen, og glasset er
en betydelig del av induksjonstoppen. Utviklingen av teknologien under glasset
har vært det viktigste, men vi ser også på det estetiske, og var blant de
første med hvitt lys, Grøn.
– Hva med temperaturstyring i grader og ikke trinn?
– Dette ser vi også på, og i så fall blir det en løsning der
kundene står fritt til å bruke hvilken gryte de ønsker, sier Grøn.
De Dietrich
– Vi har i flere år hatt en slik løsning fra De
Dietrich, der man setter en sensor i gryten som kontrollerer temperaturen med
én grads nøyaktighet, blant annet med et eget program for å smelte sjokolade,
sier Christensen.
Witt har representert De Dietrich i over ti år, og
Christensen håper flere får øynene opp for det franskproduserte merket.
– Det var faktisk De Dietrich som fant opp platetopper med
induksjon, de var først ute med pyrolyse i innbygningsovner, og de første der pyrolyse
kombineres med hundre prosent damp, sier Christensen.
Han sier De Dietrich kvalitetsmessig ligger langt oppe på
skalaen, samtidig som mange overraskes over at produktene ikke er dyrere. Til
høsten kommer deres nye Philharmonie-serie.
– De Dietrich' autoprogram er virkelig helautomatiske. Når
man i fargemenyen på fronten for eksempel velger kylling, oppgis det på hvilken
høyde i ovnen den skal settes, så starter tilberedningen automatisk når døren
lukkes. Sensorer måler fuktigheten i ovnsrommet, og avgjør på bakgrunn av denne
tid og temperatur, sier Christensen.
De Dietrich ble etablert i 1684, og produserte i starten
våpen til Ludvig 14, også kjent som Solkongen.
Fisher & Paykel
Fisher & Paykel kommer fra New Zealand, og er merket
som har vært lengst i Witts portefølje.
Vi fungerer som et slags Europa-kontor for dem
– Vi fungerer som et slags Europa-kontor for dem, og
har vært med på å tilpasse flere av deres produkter til det dette markedet. Fremover
blir det fullt fokus på å introdusere Fisher & Paykel i luksussegmentet,
blant annet med et nytt utstillingsrom her hos oss, sier Christensen.
Han (bokstavelig talt) trekker frem en kjøleskuff, som deres
spydspissprodukt.
– Ved å trykke på en knapp kan de ulike sonene stilles inn
til kjøl, frys eller vin, sier Christensen.
Liebherr i front
Liebherr har Witt solgt i 20 år. Den tyske
produsenten har fire serier kjøleprodukter; Pure, Plus, Prime og Peak, der
sistnevnte er toppmodellene.
– Over disse har vi Liebherr Monolith, sier Grøn og åpner de
gedigne dørene til to kjøleskap. Døren ved siden av er av samme type, og viser
seg å føre inn til et eget rom med Liebherr-produkter.
– Vi har hatt en fantastisk tid med Liebherr, og vi ser frem
å gjøre flere spennende ting sammen. De ligger helt i front innen kjøling, og
sprengte raskt den nye energiskalaen. Det unike med deres A-merkede kombiskap
er at de har ti års garanti, sier Grøn.
Når det gjelder vinskapene fra Liebherr, sier Grøn de har
alle egenskapene som er viktig for oppbevaring av vin, samtidig som lydnivået
er under 35 dB.
– Når det gjelder deres kjøle- og fryseskap er de nede på 29
dB, og Liebherr ligger helt i front både når det gjelder lydnivå og energibruk,
sier Grøn.
Vinskapene kommer både i frittstående modeller, og for
innbygging.
– Her tilbyr vi kundene rammer i tre eller metall, som lages
ved vårt eget verksted, sier Grøn.
Han sier Witt legger alt fokus på mellom- og toppsjiktet når
det gjelder hvitevarer til forbrukermarkedet.
– I tillegg kommer B2B-markedet. Her blir vi en stadig
større spiller når det gjelder å tilby utbyggere riktig pris og ytelse, med
våre egne Witt Classic-produkter som dekker basisbehovet, supplert av varemerket
Brandt fra De Dietrich, som er noen fantastiske produkter, sier Grøn.
Sagaen om Sage
I etasjen under hvitevarene, møter vi igjen Allan
Witt. Foran en vegg av kaffebønner, forteller han historien om hvordan de fikk
Sage i sortimentet.
Jeg var primært ute etter en kjøkkenmaskin, fant et fantastisk merke fra Australia
– Vi solgte tidligere Kenwood og De'Longhi, og skulle også
få Braun. Da vi fikk beskjed om at De'Longhi selv ville ta over salget i
Norden, startet jakten på en erstatning. Jeg var primært ute etter en
kjøkkenmaskin, fant et fantastisk merke fra Australia som heter Breville, og ville
ha deres kjøkkenmaskiner under vårt eget merke. De ønsket ikke å levere OEM,
men tilbød oss produktene med deres andre merke, Sage. Siden jeg likevel var i
England, henviste de meg til John Lews & Partners, som for øvrig er min
favorittkjede for å finne inspirasjon om hva som skjer i bransjen. Der fikk jeg
demonstrert Sages kaffemaskiner, og kaffen var den beste jeg hadde smakt. Dette
var i 2015, så salget av dyrere kaffemaskiner var ennå ikke særlig stort. Jeg lurte
likevel på om ikke dette kunne være en mulighet for oss, så jeg sendte en
Sage-maskin til min gode venn Søren Stiller i Aarhus, som var europamester i
kaffebrygging. Da jeg etter tre uker ikke hadde hørt noe fra ham, ventet jeg
der verste da jeg ringte ham. Hans oppsummering var at Sage-maskinen laget like
god kaffe som den profesjonelle maskinen han hadde i kaffebaren sin, til
300.000 kroner, sier Witt.
Halvautomatisk Sage
I Sage-rommet har han med seg Henrik Buur, som er Witts
salgsdirektør for småelektrisk, B2B, utendørsprodukter og mikromobilitet.
– Under Black Friday i fjor var Sage blant de tre mest søkte
merkene på nettet i Danmark. Kaffe har vært det store gjennombruddet for Sage i
Norden, og maskinene kom på det helt riktige tidspunktet, sier Buur.
Han viser en av toppmodellene, Sage the Oracle, til 28.000
kroner.
– Her er det eneste du skal gjøre å flytte
trykkfilterholderen fra kvernen til pumpen, så lager den ved et knappetrykk selv
kaffe med eller uten melk, sier Buur.
Han sier deres mest solgte modell fortsatt er Sage Barista
Express, til 7.700 kroner.
– Her lages kaffen mer manuelt, noe mange setter pris på,
sier Buur.
Han anbefaler folk å kjøpe en god kaffe til disse maskinene,
og forteller at Witt i 2023 ble majoritetseier i Exs Nordic i København, som
har sitt eget kaffebrenneri i tillegg til å distribuere kaffeutstyr og
kaffemerker som La Marzocco Home, Rocket Espresso, Comandante, Eureka, Acaia og
Loveramics. Selskapet har en egen serviceavdeling og utstilling, samt
kaffebaren Yellow Bird Coffee.
Komplett kjøkkenserie
– Kundene som har kjøpt en kaffemaskin fra Sage,
ønsker seg gjerne flere produkter fra dette merket, sier Buur.
De leverer de beste produktene i hver produktgruppe, av imponerende kvalitet
– Det er sjelden man finner et merke som tilbyr en komplett
kjøkkenserie, men det gjør i høyeste grad Sage. De leverer de beste produktene
i hver produktgruppe, av imponerende kvalitet, og vi har i løpet av ni år hatt
en gigantisk suksess med merket. Man kan si vi har vært heldige, men hvis man ikke
søker hellet, kommer det heller ikke. Tidligere kjøpte jeg alle magasiner jeg
fikk tak i når jeg var på reise, for å se om jeg fant noe spennende. Det var på
denne måten jeg fant Fisher & Paykel, som før jeg kontaktet dem slett ikke
hadde planer om å distribuere produktene sine i Europa, sier Allan Witt.
Alt lar seg gjøre
Han sier det ikke er en time i døgnet der han ikke
spekulerer på nye ideer.
– Det kjører rundt i hodet hele tiden, med nye prosjekter,
og i helgene søker jeg rundt på nettet etter nye og spennende produkter. Dette
bruker jeg døgnets 24 timer til, og her ligger kanskje noe av hemmeligheten, at
jeg aldri slipper dette, sier Witt til fagbladet Elektronikkbransjen.
– Når du har satt i gang et nytt prosjekt, holder du
fortsatt i det?
– Jeg slipper det, og får noen til å ta det videre, siden
jeg allerede er i gang med noe annet. Jeg kan ikke være alle steder samtidig,
og har lykkes med å finne til de dyktigste folkene. I hver eneste kategori
gjelder det samme; det blir kun en suksess hvis man har den riktige personen
til å drive den.
– Hva kjennetegner en typisk Witt-medarbeider?
– De har den samme tankegangen, og låser seg ikke fast i en
bås. Vi har ingen begrensninger hos oss. Det verste man kan si, er at noe ikke
lar seg gjøre. Det eksisterer ikke. Alt lar seg gjøre, sier Witt.
– Kommer dine medarbeidere også med nye ideer?
– Absolutt. Tidligere var det jeg selv som fant alle de nye
produktene. Slik er det ikke lenger. Siden vi har så mange kategorier, er det
andre som nå besøker de ulike messene.
– Er det slik at alt må gjennom deg, for en endelig
godkjennelse?
– Nei.
Forretningsideen
– På hvilken måte dyrker du DNAet til selskapet?
– Jeg forsøker hele tiden å påvirke de ansatte, og kommer
stadig vekk med nye ting og ideer. Dette er et tog som hele tiden kjører for
meg, og av og til resulterer det i noe.
– Hvordan er du som sjef og eier?
– Jeg vil gjerne være innovativ og glad, og sørger for at vi
ikke står stille. At vi er innovative er en viktig del av forretningsideen vår,
og jeg tror våre kunder opplever at vi er nettopp dette. Hvis ikke, ville vi
ikke hatt den suksessen vi har.
Jeg skal ikke alene ta æren for suksessen, for det er dyktige folk i alle deler av virksomheten
– Hva betyr Witt A/S for deg personlig?
– Det er en kjempestor tilfredsstillelse å være en del av
dette. Jeg skal ikke alene ta æren for suksessen, for det er dyktige folk i
alle deler av virksomheten. Jeg slipper å bekymre meg for om ting fungerer, for
det gjøre de, sier Witt.
Han innrømmer at han fortsatt liker å selge produkter.
– Når vi har kunder på besøk vil jeg gjerne gå en runde
sammen med dem, for å fortelle om produktene. Jeg håper jeg stadig har gløden i
øyene, sier Allan Witt.
Nærmest seg i ledelsen har han administrerende direktør
Claus Tange, som er på reise den dagen fagbladet Elektronikkbransjen er på
besøk. At Allan Witt som eier fortsatt er sterkt involvert, viser rundturen han
tar oss med på.
Varimixer Teddy
Tilbake til de småelektriske produktene. Her leverer
Witt også helautomatiske kaffemaskiner, med sitt eget varemerke.
– Her tilbyr vi premiumprodukter, fra førsteklasses
produsenter, med produktegenskaper som gir kundene noe ekstra, som våre store
betjeningsskjermer. Maskinene er selvfølgelig selvrensende, sier Henrik Buur.
I 2023 tok Witt over distribusjonen av kjøkkenmaskinen Varimixer
Teddy. Varimixer i Brøndby har siden 1915 levert store maskiner til storkjøkken
og restauranter, og i 2003 utviklet de en mindre modell med femliters bolle til
det profesjonelle markedet. Nå selger Witt maskinen også til forbrukermarkedet,
samt mindre bakeri og restauranter, og Witt Varimixer Teddy koster 12.500
kroner.
– Blandedelene er håndlaget i København, resten av maskinen
i Kina. Den har en trefaset motor som gjør at maskinen ikke taper kraft, og
maskinen er absolutt sterkest på laveste nivå, sier Henrik Buur.
– Den står støtt, og hopper ikke rundt slik andre
kjøkkenmaskiner gjør, supplerer Witt.
Brita, Lelit og Baratza
I januar tok Witt over distribusjonen av
vannfilter og -kanner fra tyske Brita, og i mars espressomaskiner fra
italienske Lelit samt kaffekverner fra amerikanske Baratza. I 2023 kjøpte Witt
selskapet CookPerfect, som siden 2018 har solgt sitt kjøttermometer over hele
verden. Et annet selskap Witt eier, er Teministeriet, som selger te og
tilberedningsutstyr. Teproduksjonen foregår hos Witt i Herning.
Fra kjøkkenet til barnerommet. I 2022 investerte Witt i de
danske selskapene Membantu og By KlipKlap.
– Membantu ble etablert i 2018, og deres viktigste produkt
er en slyngevugge med motor. Denne kan styres med en app, eller med enkel
betjening på selve motoren, og kommer også i en tvillingversjon, sier salgssjef
Jacob Mølhede.
Det er Witt som har tatt over produktutviklingen til
Membantu, men de to grunnleggerne er fortsatt med, samt en gruppe ingeniører og
folk fra Danmarks Tekniske Universitet.
Vuggen koster med takoppheng, motor og avstivningsmadrass
4.850 kroner.
By KlipKlap lager møbler som skal stimulere barns motoriske
ferdigheter.
– Disse har ulike funksjoner, kan settes opp i en rekke
kombinasjoner, og gjør det også enklere for de voksne å tilbringe kvalitetstid
sammen med barna. Filosofien er at multifunksjonelle møbler varer lenger, sier
Mølhede.
Behandling, velvære og trening
I 2023 kjøpte Witt selskapet Active Aid, en dansk
leverandør av treningsutstyr, og også denne virksomheten er flyttet inn hos Witt.
På Witt-anlegget, mellom lagerbygg, utstillingshaller,
gjestehus, administrasjonsbygg og Michelin-restauranten, ligger også behandlings-,
velvære- og treningssenteret. Witt Care, som tilbyr vakuumterapibehandlinger,
åpnet i 2014. I 2016 åpnet WittCare Clinic, en kosmetikk- og velværeklinikk, og
i 2021 åpnet WittCare Pain & Sportsclinic.
Da vi for tre år siden gikk med 100 millioner i overskudd, investerte vi en masse
– Denne spesialiserer seg på sport med fokus på ytelse, med toppmoderne
utstyr fra blant andre Storz Medical og Mectronic, og brukes blant annet av
spillerne i vår lokale fotballklubb FC Midtjylland, som spiller i den danske
toppdivisjonen. Vi håper behandlingene bidro til at de i år ble danske mestre, sier
Witt.
I 2022 åpnet treningssenteret WittStudio, med fokus på
ytelsestrening.
Allan Witt er selv eier av alle disse selskapene.
– Hvor store investeringer gjør du i disse nye
virksomhetene?
– Det kommer an på resultatene vi oppnår. Da vi for tre år
siden gikk med 100 millioner i overskudd, investerte vi en masse. Vi har også kjøpt
et område ved sykehuset her oppe, der vi har andre planer, sier Witt uten å
røpe mer.
– Hvorfor denne satsingen?
– Jeg har selv spilt fotball og håndball, har eid og drevet håndballklubben
HC Midtjylland, og min sønn Kasper var profesjonell håndballspiller. Jeg fikk
tak i en vakuummaskin, og lånte den bort til en fotballspiller. Da hevelsen
hans forsvant på rekordtid, endte jeg med å starte en produksjon av slike
maskiner i Nederland. Vi har i dag over 50 slike maskiner, plassert i ulike
klinikker, sier Witt.
Investerer overskuddet
– Er dette noe du tjener penger på?
– Nei.
– Hvordan er det å forhandle med kunder og leverandører som
kommer på besøk, når de får se hvordan dere har det her?
– De synes dette er positivt at vi bruker overskuddet til
nye investeringer, i stedet for at jeg privat tar ut utbyttet.
– Da du drev selskapet hjemme i garasjen, hadde du sett for
deg at du skulle stå her i dag?
– Nei, det hadde jeg ikke. Vi er inne i alle de viktige
kjedene, og forstår markedet. Innen småelektriske produkter har vi stor
suksess, med produktkunnskapen som trengs for videre vekst. Vi har
kaffemaskiner fra Sage, som er den mest solgte espressomaskinen i Norden. Innen
store hvitevarer, der det hele startet, har vi flere merker i øvre sjikt, fra
leverandører som er toppen av popen. Uansett hvilket produkt man ser i vårt
program, er det et produkt jeg selv vil ha, og det gir en god følelse. Vi skal
ikke selge produkter kun på grunn av prisen, men fordi kundene ønsker og
trenger dem. Vi er på en evig jakt etter det neste gullegget, og er svært
optimistiske til de nye og spennende planene vi har lagt, sier Allan Witt.