KAFFE, KENWOOD OG KJØKKEN

En splitter ny kjøkkenmaskin, helautomatiske kaffemaskiner og en serie mindre, men kraftige kjøkkenprodukter var noen av høydepunktene for DeLonghi på årets IFA.

Publisert Sist oppdatert

DeLonghi samlet alle sine største tre merker på én stand under årets IFA. Braun-, Kenwood- og DeLonghi-produktene var utstilt som separate merkevarer, men under samme tak.

Det støtter opp under den uttalte strategien om at merkevarene skal beholde sine nasjonale identiteter, og produktene skal fortsatt utvikles i England, Tyskland og Italia, slik administrerende direktør i DeLonghi-gruppen, Fabio DeLonghi, tidligere har uttalt til fagbladet Elektronikkbransjen.

Helautomatikk på kaffe

Markedet vokser, og vi ser med glede på at våre konkurrenter nå også fokuserer på litt dyrere mattilberedningsprodukter

Med tre merkevarer og mange ulike produktgrupper var det mye nytt å se, men Norden-sjef Marco Palumbo og agent Martin Vinje i The Martin Vinje Company trekker spesielt fram noen viktige produkter for fagbladet.

– DeLonghi og kaffe har utviklet seg til et fantastisk eventyr. Selskapet har et tett samarbeid med Nespresso og er stolt produsent av deres Lattissima-modell, og nå kommer også de helautomatiske kaffemaskinene. DeLonghi posisjonerer seg nå som den absolutt ledende aktøren globalt, sier Vinje.

Han forteller at kaffe er verdens nest største handelsråvare etter olje, og mener at introduksjonen av kapselløsningene har gitt økt fokus og interesse for kaffe som drikk.

– Det har redet grunnen for at folk nå ser verdien i å kunne kverne og tilberede sin egen yndlingskaffe i en helautomatisk maskin, en kategori som vokser i markedet etter at kapselmaskinsalget flater litt ut, sier Vinje.

Modellene i den nye helautomatiske serien har fått navnet Autentica, Autentica Plus og toppmodellen Autentica Cappuccino. Alle modellene har melkeskummer, og toppmodellen har fått et helt nytt system, LatteCrema. Med bare ett tastetrykk tilbereder den melk automatisk til en cappuccino, flat white, latte macchiato og flere andre populære kaffedrikker. 

De har alle «doppio+»-knappen som gir en ekstra sterk espresso med ett trykk, og en «long»-funksjon som gir det vi nordmenn gjerne tenker på som en tradisjonell kopp traktekaffe.

Alle Autentica-modellene kan brukes både med ferdig malt kaffe eller kaffebønner. Malverket har 13 ulike grader av finmaling, og beholderen for kaffebønnene er lufttett slik at bønnene holder seg ferske.

Ny identitet på kjøkkenet

I september 2012 tok DeLonghi-gruppen over husholdningsavdelingen til Braun-konsernet.

– Alt som har med hud, hår og tenner er fortsatt igjen hos Proctor & Gamble, mens vi har kjøkkenproduktene. Og der er vi europeisk markedsleder innen håndmiksere, sier Vinje.

Blant nyhetene på årets IFA var selskapets «Smart Speed»-teknologi, sett i Multiquick-serien av stavmiksere. Jo hardere du trykker på kontrollknappen, jo raskere kutter, knar eller hakker mikseren. Multiquick MQ 9 har heller ingen kabler, og drives av lithium-ion-batterier.

Braun kommer også med en helt ny serie kjøkkenprodukter i det de kaller IdentityCollection, med blant annet stavmiksere, dampkoker og saftpresse.

– Det er en stor lojal Braun-familie av kunder der ute, og vi har veldig store ambisjoner med den serien vi har ute nå, sier Vinje.

Fornyer kjøkkenmaskinen

Det er mange år siden DeLonghi tok over Kenwood kjøkkenmaskinene, og nå kommer neste generasjon.

– Tidligere het modellene Chef og Major. Nå skal Major pensjonere seg, og alle modellene skal hete Chef. Den største maskinen blir da Chef XL Sense, som tar over for Major, sier Vinje. 

Som navnet hinter om har den nye kjøkkenmaskinen fått en sensor som blant annet sørger for at kjøkkenmaskinen ved igangsettelse har en myk start. Når flere ingredienser skal innarbeides i bollen, vil funksjoner som ekstra lav hastighet sikre god elting, mens puls-funksjonen vil sørge for riktig sammenblanding.

Ved baking vil kjøkkenmaskinen under hele prosessen sørge for å opprettholde så mye luft og volum som mulig, samtidig vil verktøyet i bollen sørge for at hele blandingen blir tatt med fra rundt sidene og bunnen av bollen.

Chef XL Sense har også fått ny design på selve bollen, som nå rommer 6,7 og har fått målemerker på innsiden, og en ny kobling for tilbehør slik at man kan regulere høyden på tilbehøret etter hvilke type ingredienser man tilbereder.

En maskin, mange funksjoner

– Kundene sier vi har ikke plass til flere produkter i kjøkkenskapene, men med en Kenwood-maskin har du en base og motorressurs, og du bruker ekstrautstyret til å gjøre det som andre kjøper enkeltmaskiner for, sier Vinje.

Han trekker fram alt tilbehøret til kjøkkenmaskinen.

– Dette er ikke et produkt, det er et konsept, og her føler jeg at vi har mer å ta ut i elektrohandelen. Med det mener jeg at alle de ulike tilbehørsproduktene gir en veldig god mulighet for videre oppsalg. Vi har mer enn 24 ulike utstyrsdeler og over 60 ulike funksjoner til én maskin, så Kenwood-en kan bygges ut i alle retninger, sier han.

– Hvordan ser markedet for kjøkkenmaskiner ut nå?

– Markedet vokser, og vi ser med glede på at våre konkurrenter nå også fokuserer på litt dyrere mattilberedningsprodukter. Vi er fortsatt dominerende på kjøkkenmaskinmarkedet, selv om det har kommet til flere i vår sektor. Vi mener det er positivt, fori vi ser et større bransjefokus, og dyrere produkter.

Vi har aldri solgt så mange maskiner som vi gjør nå, selv med flere aktører i markedet. Og Norge er i en særklasse, sier Vinje.

Powered by Labrador CMS