På De’Longhi-gruppens stand finner vi merkevarer som Kenwood, Braun og De’Longhi, og sistnevnte kommer med nok en nyhet innen kaffe.
– De’Longhi er global markedsleder innen helautomatiske kaffemaskiner, en veldig viktig kategori for oss. Vi er stolte over at vi tidligere i år lanserte kaffetrakteren Clessidra, godkjent av Norsk Kaffeinformasjon, og nå kommer vi med Maestosa, sier Martin Vinje, daglig leder i The Martin Vinje Company, til fagbladet Elektronikkbransjen.
Vi vet at nordmenn og finner er de mest kaffedrikkende folkene på jorden, og med Maestosa styrker vi vår posisjon som markedsleder på helautomatiske kaffemaskiner
Kald melk og pent design
Annonse
Maestosa betyr majestetisk på italiensk, og De'Longhi har lagt ned mye jobb i designet.
– Maestosa er vår nye høyende fullautomatiske kaffemaskin. Den er laget i chrome og børstet stål, har en stor trykkfølsom skjerm, og ser også bra ut bakfra. Det er viktig når den skal stå på kjøkkenbenken eller -øyen, sier Victor Eberle, opplæringsansvarlig i De'Longhi-gruppen.
Den fem tommer store skjermen er den største på forbrukermarkedet, og du kan selvsagt også styre Maestosa med en app på mobilen.
– Maskinen kommer med over 20 ulike oppskrifter, inkludert valgmuligheter ingen andre har, som iskaffe. Da jobber maskinen med iskuber, og vi lager kaldt skum som ingen andre kan, sier Eberle.
Melkedispenseren LatteCrema kan også lage to melkedrikker samtidig, og du kan velge individuelt hvor mye melk du vil ha i på skjermen.
Annonse
– Med den nye dispenseren holder melken seg kald i opptil én time, det er viktig. For å lage bra skum trenger du kald melk. Du kan også etterhelle melk på dispenseren mens maskinen går, sier han.
Maestosa har to bønnebeholdere, og to separate kverner med sju ulike settinger hver.
– Vi vet at nordmenn og finner er de mest kaffedrikkende folkene på jorden, og med Maestosa styrker vi vår posisjon som markedsleder på helautomatiske kaffemaskiner. Ingen i markedet har et så bredt sortiment som De'Longhi, sier Vinje.
Han forteller at selskapet styrker seg ytterligere på kaffesiden ved å kjøpe seg inn i det profesjonelle markedet.
– De'Longhi har kjøpt 40 prosent av sveitsiske Everys, som leverer blant de mest avanserte maskinene innen proffmarkedet. Det vil etter hvert også gi synergier mot våre maskiner til forbrukermarkedet, sier han.
Prisen på Maestosa ligger rundt 2.500 euro.
Nye krav til aircondition
Annonse
De'Longhi er også store på klimaprodukter, og Vinje viser fram både nye oljeovner og luftavfuktere.
– De'Longhi fant opp den oljefylte ovnen, vår viktigste flyttbare varmekilde, og er ledende på klimaprodukter globalt. Nå kommer vi både med siste generasjon De'Longhi Dragon på oljesiden, og en serie keramiske vifteovner, sier Vinje.
Med en varm sommer bak oss har også De'Longhi gjort det bra på aircondition, og deres nye serie kommer nye klimakrav i forkjøpet.
– Vi er nummer én på flyttbar aircondition, og det kommer nå en skjerping av reglene for hvilke drivhusgasser som er tillatt. De'Longhi ligger i forkant med vår nye serie, som imøtekommer de nye myndighetskravene, sier han.
For sesongen vi nå beveger oss inn i, har De'Longhi kommet med nye produkter på luftavfukting.
– Det er et spennende produktområde, og vi har videreutviklet DNC60 og lanserer DNC65 i et veldig pent design. Den avfukter også i kalde temperaturer, og kan stå i garasjer, kjellere, i båten eller på hytta for å tørke skiklærne, sier Vinje.
Tøffere for de små
På Kenwood-delen av De'Longhis stand er det kjøkkenmaskinen som står i fokus.
– Det er ingen andre maskiner på markedet som har en så kraftig motor. Den nye serien vår på 1.700 watt har gjort internasjonal suksess, og vårt sterkeste kjøpsargument er alt tilbehøret som er tilgjengelig. Vi har 30 ulike deler som kan utføre 60 forskjellige funksjoner, sier han.
I år kommer Kenwood med tre nye tilbehør; en spiralizer til å lage spagetti av ulike typer rotgrønnsaker, en slowjuicer og en blender for å lage smoothies.
– Vi har tatt tak i noen av de siste års trender og konvertert de til tilbehør til den maskinen du har hjemme. Kjøkkenmaskinen skal være hverdagshelten, den skal ikke bare tas fram for å bake brød til jul. Vårt tilbehør skal overgå eller være like bra som dedikerte maskiner til enkeltoppgaver, i stedet for at folk skal fylle kjøkkenet med mange ulike maskiner. Kenwood tilbyr ett produkt, som man kan bygge på til sin families behov, sier Vinje.
Det skjer en polarisering, og jeg er veldig glad for å representere så sterke merkevarer. De som ligger i mellomsjiktet tror jeg får en mer utfordrende hverdag framover
– Hvordan har markedet for kjøkken- og klimaprodukter utviklet seg?
– Helt uavhengig av kategorier så ser vi en liten stagnasjon, men tendensen er at forbrukerne dyrere produkter. Det er en klar tendens at de sterke internasjonale merkevarene får en dominerer, og innenfor merkevarene kjøper folk toppmodellene, sier Vinje.
Han tror livet blir tøft for produsentene i mellomsjiktet.
– Kjedene satser stadig mer på å utvikle sine egne merkevarer og bruker sin identitet til å bygge opp egne produkter. Det skjer en polarisering, og jeg er veldig glad for å representere så sterke merkevarer. De som ligger i mellomsjiktet tror jeg får en mer utfordrende hverdag framover, sier Vinje.