RYDDER I KENWOOD-HYLLENE

Kenwoods kjøkkenmaskiner skal nå vises i butikkhyllene med en eksponeringsenhet der alt tilbehøret skrus fast. – Enkelt og genialt!

Publisert Sist oppdatert

Det sier Martin Vinje, daglig leder hos The Martin Vinje Company AS, som representerer Kenwood og DeLonghi i Norge.

– Det er utrolig at vi ikke har kommet på dette tidligere, men det er vel ofte slik at det er det enkle man sist tenker på? For min egen del har jeg solgt Kenwood i 30 år og vært oppmerksom på problemstillingen, uten å komme opp med denne løsningen. Men det må ha noe med sjølufta og gjøre, ler Vinje.

Han viser til selskapets lokalisering ved Sjøsenteret på Husvikholmen i Drøbak, og forteller at det var distriktsrepresentant Tonje Asphoug som kom med idéen om å skru fast delene.

Selvsagt var det slik vi skulle gjøre det!

– Det var som å få en eksplosjon i hodet da hun foreslo dette. Selvsagt var det slik vi skulle gjøre det! sier Vinje.

Mye leamikk

Med seg i utviklingen av eksponeringsløsningen har han Lars Ommundsen i Nordic Project Solution. Han har nylig flyttet inn på samme sted, og arbeider med prosjektledelse og etablering av butikker i Norden.

– Vi leverer også utrullinger til butikker, deriblant vareleveranser som denne vi nå gjør for Kenwood. Dette er en felles plattform der man kan samle og vise alt tilbehøret som følger med de ulike modellene, sier Ommundsen.

Idéen kom fra Martin Vinje.

– Vi har alle sett den håpløse situasjonen man har i butikkene, der det følger med mye leamikk med mange av produktene. Med dette får vi satt alt i system, og vist det på en skikkelig måte. En bieffekt er at man unngår tyveri, siden alt er skrudd fast. Alt som hører til hver modell står godt eksponert, og vi har også laget QR-koder slik at kundene enkelt kan se alle funksjonene på en smarttelefon - og man får også tilgang til komplette spesifikasjoner, sier Vinje.

Bøyd akryl

Han mener dette vil gjøre hverdagen enklere for butikkbetjeningen, slik at også de enklere kan finne svar på kundenes spørsmål og demonstrere hvordan produktene fungerer.

– Dette er viktig for elektrofaghandelen, for å møte konkurransen fra netthandlerne, sier Vinje.

Eksponeringsenheten er laget av bøyd akryl, der hver enhet er skrudd fast på sin respektive plass. Ommundsen forteller at de har laget flere prototyper, for å finne frem til utformingen som best eksponerer produktene på minst mulig plass.

– Kenwood har jo et begrenset antall hyllemeter i hver butikk, så vi måtte unngå at de mistet plass til noen av maskinene sine, sier Ommundsen.

Med tre ulike enheter har de fått plass til utstyret fra alle modellene. I tillegg har man laget en plate som legges oppå butikkhyllen, som står i stil med eksponeringsenhetene.

Ut i verden

– Idéen er norsk, er den på tur ut i verden?

– Ja, faktisk. Oppfinnelsen er godt mottatt i hele Kenwood-systemet, og ble presentert på en global konferanse i høst. Vi har fått henvendelser fra en rekke markeder om å levere dette som en ny standard internasjonalt. Vi synes det er artig at vi i vannkanten her i Drøbak har kommet med noe som har skapt interesse i hele konsernet, sier Vinje.

– Kan konseptet overføres til andre produktgrupper?

– Det arbeider vi med. Dette handler om å vise produktene på best mulig måte i butikk, og det er naturlig å finne tilsvarende løsninger for andre mattilberedningsprodukter der det også følger med mange løse deler. Vi har allerede laget et system for kaffemaskinene fra DeLonghi, som er produkter som står passive i butikk og trenger hjelp på en helt annen måte for å bli vist til kundene, sier Vinje.

Powered by Labrador CMS