Kenwood lager JØLMA GOE KJØKKENMASKINER

Kenwood ønsker å bruke erfaringene fra Norge og samarbeidet med kokken Arne Brimi for å øke salget av kjøkkenmaskiner i andre land.

– Jølma goe kjøkkenmaskiner!

Nå vil Kenwood bruke erfaringer fra Norge i andre deler av Europa:

– Norge er ett av de mest avanserte markedene i Europa når det gjelder kjøkkenmaskiner, og vi vil bruke erfaringene herfra når det gjelder annonsekampanjer og samarbeid med kjente kokker, sier DeCastelbajac.

De endelige tallene for 2007 er ikke klare, men markedssjefen viser til egne tall, de siste Gfk-tallene og tilbakemeldinger fra kundene sine når han slår fast at 2007 var et bra år for Kenwood.

– Når det gjelder kjøkkenmaskiner, vokser vi stadig og vi er fortsatt markedsleder. Vi er nummer en innen blendere og matkverner (foodprocessorer). I løpet av 2007 er disse posisjonene styrket, sier DeCastelbajac når vi møter ham på besøk i Elkjøps varehus på Skøyen i Oslo.

Eid av DeLonghi

– Det avhenger av hvilket land vi snakker om. Enkelte steder står Bosch sterkt, andre steder Kitchen Aid. Men Kenwood er merket som står sterkest i flest land.

Britiske Kenwood ble for noen år siden kjøpt av italienske DeLonghi. DeCastelbajac understreker at Kenwood, til tross for at de er et gammelt selskap med lang historie, stadig bringer nyvinninger ut på markedet.

– Mange av disse nyhetene er kanskje ikke lett å se for kundene, men alle modellene våre blir stadig forbedret. I fjor lanserte vi for eksempel en gummibelagt metallskovel til våre kjøkkenmaskiner, noe vi er alene om, sier DeCastelbajac.

Martin Vinje representerer Kenwood i Norge. Han forteller at det store volumet for Kenwood ligger på de rimeligere modellene, men at man ser en klar tendens til at det stadig selges flere av de mer avanserte maskinene.

TV og kokker

– Hvordan er utviklingen når det gjelder penetrasjonen av kjøkkenmaskiner hos folk?

– Dette kommer igjen an på hvilket land og matkultur det er snakk om. I Norge kjenner man Kenwood gjennom generasjoner, og folk setter pris på at vi stadig lanserer nye modeller med ulike design, stadig sterkere motorer og nytt tilbehør. Derfor investerer vi stadig i Norge i form av reklamekampanjer og nye lanseringer, sier DeCastelbajac.

DeCastelbajac og Vinje legger vekt på at hvis man kjøper en kjøkkenmaskin fra Kenwood med alt tilbehør, kan man utføre 60 ulike operasjoner på kjøkkenbenken.

Powered by Labrador CMS