Det sier Martin Vinje i The Martin Vinje Company AS, som blant annet representerer Kenwood og DeLonghi i Norge. Han har innledet et samarbeid med Joh. Johannson kaffe AS, som innebærer at de samprofilerer Evergood Dark Roast kaffe og DeLonghis helautomatiske kaffemaskiner. Tradisjonelt har norskbrente kaffeblandinger blitt tilberedt på traktere eller presskanner, mens det i kaffemaskinene er brukt italiensk- eller franskbrent espressokaffe. Nå anbefaler Joh. Johansson og Martin Vinje at man forsøker en norsk kaffeblanding, gjerne litt mørkere brent, i en helautomatisk kaffemaskin.
– De norske kaffeblandingene er tilpasset våre ganer gjennom generasjoner. Det kom som en gledelig overraskelse på oss da de trente tunger i Joh. Johansson fant ut at deres norske kaffe smakte svært godt når den blir tilberedt på en av våre maskiner, sier Vinje.
Ikke så bitter
Direktør Tor Glavin i Joh. Johanson Kaffe AS forteller at responsen fra kundene som har forsøkt kombinasjonen er meget god.
– Evergood Dark Roast fra hele bønner laget i en helautomatisk kaffemaskin gir en smak de fleste nordmenn synes godt om. Den er ikke så bitter og sterkt brent som sydeuropeiske espressovarianter, og smaken ligger nærmere til norske ganer enn mye av det som importeres. Personlig bruker jeg størst vannmengde og den nest sterkeste doseringen på DeLonghi-maskinen. Resultatet blir noe sterkere enn i en trakter, men smaksnyansene kjenner jeg igjen. Du får ikke amerikanofølelsen, som er espresso blandet ut med vann, sier Glavin til fagbladet Elektronikkbransjen.
Han sier mange kunder med espressomaskinpå egenhånd har funnet frem til at man kan bruke andre kaffetyper enn tradisjonell espressokaffe. Kombinasjonen DeLonghi-maskiner og Evergood-kaffe demonstreres nå i både
dagligvare- og elektrohandelen.
Leveringsproblemer
– Vi begynte så smått i fjor høst, og gjorde en test for å se hvordan folk responderte på smaken. Suksessen var så stor at vi i høst og frem til jul kjører en kampanje der folk selv kan lage seg en god norsk kaffekopp ved å trykke på én knapp. Etterspørselen har overgått alles forventninger, og vi klarer rett og slett ikke å skaffe nok kaffemaskiner før lenge etter jul, sier Vinje.
Joh. Johanson Kaffe AS er kaffevirksomheten i Norgesgruppen. I følge direktør Tor Glavin står de for 38,5 prosent av kaffeomsetningen i Norge, med norske varemerker som Evergood, Ali, Farmers, Green World og Coffee of the world, samt Roberta som er importert fra Italia. Selskapet har cirka hundre ansatte og omsetter for 650 millioner kroner årlig.
– Det er stor oppmerksomhet rundt kaffe for tiden, ikke minst takket være maskinene som benytter kaffe i kapsler eller puter. Vi har også luktet på slike oppsett, men vi er først og fremst opptatt av at folk skal kunne velge sin kaffe i mangfoldet som finnes på markedet. Vi håper derfor de tenker seg om før de velger en maskin som tvinger dem til å velge kaffe fra én leverandør. Med en helautomatisk kaffemaskin som bruker hele bønner er det like lettvint og praktisk, samt mye bedre, å lage seg en god kopp kaffe, sier Glavin.
En tidel av prisen
Han håper folk merker seg kiloprisen på kaffe i kapsel eller pute.
– Den kan være på 600-800 kroner. Butikkprisen på Evergood Dark Roast er til sammenligning bare 80 kroner kiloen. Dessuten får man en smak på kaffen som passer oss nordmenn, sier Glavin.
Både han og Vinje hevder de er glade for konkurransen de har fått fra maskinene som bruker kaffe i kapsler eller puter.
– Jeg sto ved all beskjedenhet ved roret da en kjent kaffetrakter fikk vind i seilene i Norge på 80-tallet. Kaffetilberedningsutstyr er blant elektrohandelens viktigste produktområder. At kapselmaskinene er med på å skape fokus på kaffe er positivt, Delonghi er dessuten delaktige også på dette området. Det blir spennende å se hva som skjer etter at markedsaktivitetene har lagt seg, sier Vinje.
Han legger vekt på fordelen det er å kunne tilberede én enkelt kopp kaffe.
– Den tradisjonelle trakteren tilbereder store mengder kaffe til utslagsvasken. Alle kjenner til stanken fra en møkkede kaffekanne som har stått der og surklet over lang tid. Nå får man nykvernet og nylaget kaffe hver gang, bare ved å trykke på én knapp, sier Vinje.
Ikke espresso, men…?
Norge ligger som kjent i verdenstoppen når det gjelder kaffeforbruk, kun slått av Finland. Vinje mener det er et godt salgsargument at folk kan lage norskblandet og –brent kaffe på sin helautomatiske kaffemaskin.
– Jeg vil gi en honnør også til andre norske kaffeprodusenter, som alle har tilpasset sitt produkt til norske smaksønsker. Evergood Dark Roast er en smule mer mørkbrent enn den tradisjonelle Evergooden, og representerer en trend flere kaffehus har lagt seg på, sier Vinje.
Han innrømmer at drikken havner litt på siden av de kjente baristatradisjonene.
– Kaffen blir tilberedt under trykk – dette er bakgrunnen for det italienske navnet espresso. Men siden bønnene ikke er espressobrent, og vi anbefaler at man bruker maks vannmengde slik at man får en stor og god norsk kaffekopp, snakker vi ikke om espressokaffe, sier Vinje.
Han mener det er en god attest for DeLonghi at Joh. Johansson har valgt å demonstrere sin kaffe på deres maskiner. Raust anbefaler han andre leverandører å forsøke seg med annet enn espressobrent kaffe i sine maskiner.
Andre gjør det samme
– Vår maskin gjør det samme som mange andre.Det vi har funnet ut, er at man lager en utrolig god vanlig kaffe på maskinene som er konstruert til å tilberede espressokaffe, sier Vinje.
Han anbefaler at man bruker hovedkammeret på maskinene til norskbrente bønner. Hvis man ønsker en espresso eller en melkebasert kaffedrikk som latte, kan man tilsette ferdigmalt espressokaffe i et eget kammer.
– Det er jo vanlig kaffe folk flest drikker her i Norge. Kun tre prosent av verdens kaffebønner blir espressobrent, og det er jo et tankekors, sier Vinje.
Han får ikke fullrost samarbeidet med Joh. Johansson.
– Vi i elektrohandelen skal være fokusert på salget av elektriske produkter, mens dagligvaren selger kaffen. Derfor er jeg glad vi har en ren bransjeprofil når det gjelder distribusjonen av disse maskinene. Vi opplever at samarbeidet er med på å styrke Delonghi som merkevare, sier Vinje.