DOLBY ATMOS MÅ DEMONSTRERES

– Dolby Atmos er de første lydsystemet som virkelig gir en lydopplevelse, men det er avgjørende at sluttbrukeren kan få en demonstrasjon.

Publisert Sist oppdatert

Det sier daglig leder og innehaver av Mono AS, Terje Romen, når vi møter han hos Onkyo på IFA-messen i Berlin. Han forteller at interessen for Dolby Atmos er stor.

– Dette er ikke bare nok en logo, det er faktisk en reell lydopplevelse, og det håper jeg vi skal få forhandlerne til å demonstrere for kundene.

– Hva gjør dere i Mono for å få lydopplevelsen ut til kundene?

Det er, for å være helt ærlig, en utfordring

– Det er, for å være helt ærlig, en utfordring. Vi har noen få forhandlere som har dedikerte demorom, der vi kan levere høyttalere som er montert i taket for Dolby Atmos, eller høyttalere som projiserer lyden opp i taket slik at den blir reflektert ned, som er den andre måten å gjøre det på. Akkurat nå har Klipsch kommet med en dedikert høyttaler med innebygde refleksjonshøyttalere i toppen. Disse skal vi forsøke å få ut til forhandlerne slik at de kan gjøre den demoen vi mener avgjørende for at folk skal kjøpe nye hjemmekinosystem, sier Romen.

Flere leverer Onkyo

– Hjemmekino uten Dolby Atmos er ikke ordentlig hjemmekino?

– Det er i hvert fall en veldig stor forskjell, det er helt åpenbart, og det er det ikke vanskelig å høre. Dette er noe man kan demonstrere, og jeg tror kundene må høre forskjellen, sier Romen.

Når vi møter ham hos Onkyo på IFA er det også produkter fra Gibson og Teac på standen, og rundt hjørnet finner vi Pioneer.

– Det er kun Onkyo av disse vi arbeider med. De andre merkene er en del av Gibson Brands, som eier Onkyo – som igjen eier AV-avdelingen til Pioneer.

– Gibson Innovations, som har sitt utspring i lyddelen av Philips og i dag eies av Gibson Brands, lanserer nå hodetelefoner og blåtannhøyttalere under varemerket Onkyo. Er dette bra for Mono, som selger de øvrige Onkyo-produktene, eller skaper det forvirring i markedet?

– Jeg tror det kan være positivt at det for eksempel selges Onkyo-hodetelefoner litt utenfor det som er de vanlige forhandlerapparatet til våre hjemmekinoreceivere. Det kan være bra å få Onkyo-navnet litt mer ut til folk, sier Romen.

– Har dere og Gibson Innovations kontakt, snakker dere for eksempel om felles markedsføring?

– De eneste vi kjenner er de som selger gitarene, og det er litt langt unna det vi driver med, men vi snakker gjerne med Gibson Innovations, sier Romen.

Spesialistmerkene ikke på IFA

– Hvordan går det med Mono?

– Fjoråret var på nytt det beste året vi har hatt, med noen og førti millioner kroner i omsetning, og det er vi veldig fornøyd med, sier Romen.

Mono stiller mannsterke på IFA, med fire ansatte samt en konsulent.

– Vi skal kikke rundt, og også snakke med noen leverandører som ikke er på messen.

Ved siden av Onkyo, representerer Mono Klipsch, som stiller ut på et hotell i Berlin under IFA.

– De er en del av Vox International-gruppen, som er her på messen. Klipsch viser blant annet nye Dolby Atmos-høyttalere. Blant de andre merkene vi representerer, som ikke er her på IFA, er Sonus Faber, Audio Research, Wadia og Rega. IFA er nok en litt for generell messe for spesialistmerker som disse, sier Romen.

– Her hos Onkyo er Dolby Atmos i fokus. I hvilke kanaler selger dere dette systemet?

– Vi selger det til kjeder som Soundgarden. Onkyo selv selger noe gjennom Elkjøp. Vi selger også til frittstående forhandlere, og på nett til for eksempel Komplett

– Hvilket fokus er det på hjemmekinoutstyr i dag?

– Salget er overraskende bra, men vi har ingen bransjetall, noe vi gjerne skulle hatt, sier Romen.

Powered by Labrador CMS