Nøkkelkundeansvarlig Anders Austad og sjef for produktutvikling, Thomas Bergdahl, i Doro under Mobile World Congress. Foto: Marte Ottemo

PRO MØTER KONSUMENT HOS DORO

Seniorspesialisten Doro kom ikke med nye mobiler under Mobile World Congress, men jobber med å smelte konsument- og B2B-segmentet mer sammen.

Publisert

Det blir stadig flere eldre i Norge, og de nye seniorene ønsker å bo hjemme så lenge det er mulig. En nylig gjennomført studie fra Berlin-Institute viser at det i dag finnes flere eldre enn unge mennesker i Europa, og innen 2050 antar man at medianalderen vil være 48 år, mens den i 2005 var 38 år.

Det øker behovet for digitale hjelpemidler, og Doro er et av selskapene som jobber med denne problemstillingen.

– Vi ser nå at Doro Care som retter seg mot helsevesenet, møter konsumentdelen i Norge. Vi kjøpte i fjor opp Trygghetssentralen, som jobber samarbeider blant annet med Oslo kommune. Vi jobber nå med å bygge produktpakker som passer inn der, sier Anders Austad, nøkkelkundeansvarlig i Doro, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Smartmobilen Doro 825 er bestselgeren på det norske markedet. Foto: Doro.

Det gjør at Doro i Oslo og omegn også kan kjøre utrykning ved utløsning av alarm, og Austad ser muligheter til å utvide dette på landsbasis.

– På sikt er det mulig for oss å inngå et partnerskap med for eksempel et alarmselskap, da vil vi kunne rykke ut over hele landet, sier han.

På MWC viser selskapet blant annet frem Doro 3500, et armbånd med trygghetsknapp.

Smarttelefonene har tatt en stadig større andel av salget, og Doro 825 er modellen som selger absolutt best.

– Trygghetsknappen finnes på alle våre mobiltelefoner, når man trykker på den ringes det opp opptil fem preprogrammerte nummer. Armbåndet blir da en forlengelse av telefonen, slik at man kan tilkalle hjelp selv om mobilen for eksempel ligger i et annet rom, sier Austad.

– Hva er bestselgeren på mobilsiden i Norge?

– Smarttelefonene har tatt en stadig større andel av salget, og Doro 825 er modellen som selger absolutt best. Den er litt større enn lillebroren 830, og seniorene er begynt å bli vant til at dette er en Android-mobil med vårt brukergrensesnitt på toppen. Det er de dyreste modellene som selger best, sier Austad.

Med armbåndet Doro 3500 har brukeren alltid trygghetsknappen med seg, uansett hvor telefonen befinner seg i huset. Foto: Doro.
Powered by Labrador CMS