Nøkkelkundeansvarlig i Doro Norge, Anders Austad, viser fram selskapets nyeste smarttelefon 8035 på mobilmessen i Barcelona. Foto: Marte Ottemo

TO NYE FRA DORO

Doro har lansert to nye mobiler for seniormarkedet, og kommer også med hjemmeovervåkning for forbrukermarkedet.

Publisert

– Dette er en bra lansering for det nordiske markedet. Vi kommer med to nye telefoner, og en løsning for at seniorer kan trygt bo hjemme lengre, sier Anders Austad, nøkkelkundeansvarlig i Doro, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Klapptelefonen Doro 7060 har fått 4G-støtte, og Kai OS som lar brukerne laste ned apper til mobilen.

Mer design-fokus

– Kai OS er bygd på Firefox, men vi har hatt veldig mye å si på layout og design, så det er ikke store endringer i brukergrensesnittet slik man kjenner det fra tidligere modeller. Og for operatørene er det veldig viktig at vi har fått Volte-støtte, sier han.

Skjermen er på 2,8 tommer, men er ikke trykkfølsom. Men den største nyheten er likevel app-butikken.

– Facebook kommer til å være klar til lanseringen i mai, og det kommer også støtte for Snapchat, Messenger, Instagram og flere. Dette er en telefon for de som fortsatt vil ha fysiske knapper, men som også nå kan ha kontakt med barn og barnebarn på sosiale medier, sier Austad.

Doro viste også fram smarttelefonen 3035, som har fått en design-oppgradering fra tidligere modeller.

Doro 8035 Har støtte for Google Assistant og kan heve lydnivået i boost-mode. Foto: Doro.

– Mobilen er enda mer moderne enn tidligere modeller. Den kan også brukes både i en enkel versjon, eller med et mer normalt brukergrensesnitt for de som er vant til å bruke smarttelefoner fra før, men som ønsker de ekstra Doro-funksjonene som trygghetsknappen, sier han.

Doro har lagt vekt på støtte Google Assistant, og du kan i løpet av en samtale sette telefonen den i boost-mode, dersom du ikke hører hva den andre personen sier. Det hever lydnivået med 6-7 desibel ekstra.

– Merker dere at flere seniorer er mer teknologisk oppegående enn tidligere?

– Vi merker at det kommer en generasjonsbølge som har vært med på smarttelefoner tidligere. Da må vi fornye feature-telefonene våre slik at de blir attraktive, og så må vi modernisere smarttelefonene. Jeg tror vi har lykkes på innholdssiden, men vi har hatt litt å gjøre utseendemessig, sier Austad.

Trygghet i forbrukermarkedet

Doro driver ikke bare med telefoner for seniorer. I 2016 kjøpte Doro Trygghetssentralen, som jobber mot kommuner og helsevesen for å la eldre bo hjemme lengre. Nå bruker de erfaringen til å ta en liknende tjeneste ut til forbrukerne med SmartCare.

Har personen ikke åpnet kjøleskapet på lenge, eller bare ligget i sengen i dager, får pårørende eller helsepersonell melding om dette

– Vi føler at vi har et fortrinn i dette markedet, siden vi har jobbet med denne målgruppen lenge. SmartCare kommer i butikk mot slutten av året, og lar pårørende kjøpe et start-kit bestående av sensorer som måler aktivitet i leilighEten, og som fanger opp endringer i personens bevegelsesmønster, sier Austad.

Doro SmartCare kommer med en gateway og sensorer som er tilknyttet skytjenesten My Doro. Gatewayen knytter sammen sensorene med smarttelefoner og andre enheter som tilhører helsepersonell, slektninger eller brukeren. Systemet lærer å kjenne individuell atferd, og kan utløse en automatisk alarm til slektninger eller helsepersonell ved behov.

– I løpet av tre til fem uker har maskinene lært seg din normal-hverdag, og kan plukke opp om noe har endret seg. Har personen ikke åpnet kjøleskapet på lenge, eller bare ligget i sengen i dager, får pårørende eller helsepersonell melding om dette, sier han.

Selve sensorene og gatewayen kjøpes i butikken, og kunden velger mellom et basis- eller premium-abonnement. I basisabonnementet er det de pårørende som får beskjed om systemet fanger opp unormal aktivitet, i premiumversjonen går alarmen hos Trygghetssentralen.

Doro SmartCare er basert på en åpen systemarkitektur slik at man kan koble til tredjeparts sensorer og enheter.

Powered by Labrador CMS