Nordisk sjef Johnny Davou i Doro viser fram selskapets smarte ringeklokke, det første produktet fra Doro i smarthjem-kategorien.

RING PÅ MED DORO

Doro lanserer sitt første smarthjem-produkt, med ringeklokken Doro Hemma Doorbell.

Publisert

Doro har også i år valgt å ikke ha egen utstilling på Mobile World Congress-messen i Barcelona, og møter i stedet kunder og journalister på et hotell i sentrum.

Nordiske navn

Norden-sjef i Doro, Johnny Davou, sier selskapet nå skifter navn på sine merkevarer.

– Vi er til stede i 40 land, men vi kjenner at vi trenger å styrke merkevaren i Norden. Nå rebrander vi produktene inn i kategoriene Doro Leve, Doro Polaris, Doro Vital og Doro Hjemme. Og siste er smarthjemkategorien som vi ønsker å vokse i, sier Davou.

Det nye produktet heter Doro Doorbell, og er en digital ringeklokke med kamera og noen ekstra funksjoner.

Vi ønsker å gi hjemmeboende eldre mer fred i sinnet, og folk både ønsker og må bo hjemme lengre

– Vi ønsker å gi hjemmeboende eldre mer fred i sinnet, og folk både ønsker og må bo hjemme lengre. Det er kriminelle i samfunnet som utnytter dette, og utgir seg for å være politi eller fra andre offentlige institusjoner for å komme seg inn hjemme hos folk, sier han.

Det finnes mange ulike løsninger for digitale ringeklokker med Doro-sjefen sier de har noen ekstra funksjoner som skal gjøre deres versjon enklere i bruk.

– Mange eldre synes det er komplisert å sette opp ringeklokken, eller de har kanskje ikke trådløst nett hjemme, sier han.

Doros versjon har ikke noe abonnement som må betales, og har tenkt ekstra på folk som ikke hører så godt.

– Den er enkel som alle Doro-produkt, og den har også en assistent- og en sirene-funksjon. I tillegg er har vi lagt mer vekt på lyden, slik at de eldre faktisk hører klokken når den ringer, sier Davou.

Ringeklokken kan kobles til mobilen, og det trenger ikke å være en telefon fra Doro.

– Den største fordelen ved at den er koblet til telefonen, er at pårørende også kan få varsel når det ringer på, uansett hvor i verden de måtte befinne seg. Da kan brukeren velge om de ønsker å sette over samtalen til den pårørende, de kan ta over samtalen og bestemme om personen som ringer på skal slippes inn. Dersom det er uvedkommende på døren, kan man aktivere sirene-funksjonen utvendig, men først og fremst kan man kommunisere med den som står utenfor, sier han.

Prisen for Doro Doorbell vil ligge rundt 2.000 kroner og kommer i salg i april.

Kobberen kuttes

En kategori hvor Doro opplever vekst i salget, er deres trådløse hjemmetelefoner.

– Nå kuttes kobberlinjene og dermed fasttelefonene i de nordiske hjemmene, men mange eldre mennesker ønsker ikke å gå over til smarttelefon og vil beholde den vanlige hjemmetelefonen. Det merker vi godt på salgstallene på våre trådløse hjemmetelefoner med 4G, sier Davou.

I fjor var Doros største nyhet selskapets Hearing Buds, som ligger mellom blåtann-ørepropper og høreapparater.

– Vi er jo pionere i denne kategorien, og de første som kommer med denne type produkt, sier han.

– Hvordan har salget av Hearing Buds gått i de nordiske markedene?

– Det kommer nok til å ta tid før dette setter seg i markedet, det er jo en helt ny produktkategori, men vi selger en del allerede i dag, forteller han.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2024, som ble distribuert uke 16. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS