Anders Faafeng i Lyd-Systemer AS med den håndholdte mikrofonen d:facto og instrumentmikrofonen d:vote 4099 fra danske DPA Microphones. Foto: Stian Sønsteng

DET BESTE INSTRUMENTET FOR VOKALISTEN

– Det er vanskelig å få noen til å kjøpe en vokalmikrofon som koster det dobbelte, eller fire ganger så mye som de tradisjonelle, uten å ha prøvd den, sier Anders Faafeng i Lyd-Systemer AS.

Publisert

Vi møter ham hos danske DPA Microphones på Musikmesse i Frankfurt den første uken i april.

– Vi låner derfor ut så mye produkter som mulig, og lar lydfolk teste dem. Alle vokalister bør finne en mikrofon de liker, og ikke ta til takke med den de får plassert foran seg, sier Faafeng.

Lyd-Systemer AS holder til på Ensjø i Oslo, og kan i år markere sitt 30 års-jubileum. Faafeng har vært i selskapet i 18 år, og er en av fire ansatte.

– DPA Microphones er et viktig agentur for oss. Dette er håndlagde mikrofoner, produsert i Danmark, som brukes mye i teater, kringkasting og av musikere. De springer ut fra selskapet Brüel & Kjær, som lagde måleutstyr og –mikrofoner. Så fant noen i Danmarks Radio at disse var fine til å spille inn musikk, med en liten modifikasjon. Da Brüel & Kjær ikke lenger ville satse på dette, etablerte noen av de ansatte DPA. Først som en salgskanal for Brüel & Kjærs mikrofoner, etter hvert begynte de å utvikle og produsere sine egne, sier Faafeng.

Den håndholdte vokalmikrofonen DPA d:facto kan brukes både med kabel og trådløs håndsender, og tåler 160 dB lydtrykk. Den har ifølge Lyd-Systemer AS en klar og naturlig lydgjengivelse. Pris: 9.800,-.

Lyden er veldig klar, takket veldig små, lette og kjappe membraner som fanger den minste detalj

DPA markerer sitt 25 års-jubileum i år.

– Hvor stor del av omsetningen til Lyd-Systemer står DPA for i dag?

Dansk, amerikansk, tysk og italiensk

– Kanskje halvparten. Salget av DPA er stabilt, mens de store høyttalersystemene er noe du selger en gang i blant – slik at det varierer fra år til år. Her har vi høyttalere fra amerikanske Eastern Accoustic Works (EAW) og tyske Kling & Freitag, forsterkere fra italienske Powersoft og kabelsystemer fra italienske Link – både på trommel, i ferdige lengder og på bestilling.

DPA d:screet 4098 er talerstolmikrofoner som ble satt i produksjon etter at to prototyper ble testet under Nobels fredspris i Oslo Rådhus. En ny bordbase gjør det mulig å koble mikrofonen til en trådløs sender, noe som gjør den plasseringsvennlig uten kabler. Pris fra 5.350,-.

– Hvem er kundene deres?

– Kringkasterne, teatre og konserthus, PA utleiefirma, installatører, musikkbutikkbutikker og musikere.

Fra DPA sier han instrumentmikrofonen d:vote 4099 er blitt en bransjestandard.

– Disse koster rundt 5.000 kroner, og vi selger jevnt og trutt av disse, men også av hodebøylemikrofoner der vi har en stor del av markedet.

– Er det mulig å karakterisere DPA-lyden?

– De er nøytrale og naturtro, med en stort sett helt flat frekvensrespons, der mange går fra 20Hz til 20kHz. Lyden er veldig klar, takket veldig små, lette og kjappe membraner som fanger den minste detalj, sier Faafeng.

DPA var ifølge Lyd-Systemer AS først ute med diskrete hodemikrofoner for snart 20 år siden, og mikrofonene ble raskt populære på TV, i teatre og til konferanse. Mikrofonene i d:fine-serien skal gi bedre lyd og større taletydelighet enn en myggmikrofon montert på brystet. Pris fra 5.800,-.

– Er det noen utvikling fra DPA på teknologien de bruker?

– Dette kan jeg ikke si så mye om. Men det utvikles videre på eksisterende kapselteknologi. Med utgangspunkt i lineære kapsler som har lav egenstøy, høy følsomhet og tåler høyt lydtrykk, kan man utvikle mange typer mikrofoner. Produksjonen er en tidkrevende prosess. Elementene DPA benytter er forpolariserte, sier Faafeng og gir et kjapt mikrofonkurs:

Grunnkurs mikrofon

DPA d:vote instrumentmikrofoner festes direkte på instrumentet og skal tillate et høyt volum på scenen før man får problemer med feedback. Samme mikrofon kan benyttes på forskjellige instrumenter ved å bytte fester. Pris: 5.100,-.

– Man har dynamiske mikrofoner, som er som en vanlig type høyttaler, med en membran og en spole som sitter i et magnetfelt. En kondensatormikrofon har en bakplate som er elektrisk ladet, og en elektrisk ledende membran. Du vil ha en konstant ladning mellom bakplaten og membranen. Når denne beveger seg, vil kapasitansen variere, og du får en variasjon i den elektriske spenningen. På noen kondensatormikrofoner genereres spenningen til bakplaten ut fra den eksterne fantommatingen som tilføres for å drive elektronikken i mikrofonens forforsterker, mens andre har en permanent spenning på bakplaten. DPA har valgt å bruke en forpolarisert bakplate med permanent høy spenning for å oppnå de egenskapene de ønsker. Ved å bruke en høy spenning, kan du ha en større avstand mellom bakplaten og membranen, og få samme signal ut. Ergo tåler mikrofonen større lydtrykk, og DPA har flere mikrofoner som tåler godt over 150 desibel, helt opp til 160. En vokalist kan faktisk klare å produsere 150 desibel lydtrykk. DPA bruker en helt spesiell produksjonsteknologi som gjør at spenningen holder seg stabil, og selv etter 20 år holder mikrofonene seg innenfor spesifikasjonene, sier Faafeng.

DPA d:vice var ikke klar for lansering i Frankfurt, men kommer på markedet i slutten av mai. Det er en ultrakompakt tokanals mikrofonforsterker og A/D-konverter som kan kobles til iOS-enheter, Mac og PC. Pris: 5.800,-.

– Til hvilke musikksjangre brukes DPAs mikrofoner?

– I og med at mikrofonene gir et veldig korrekt lydbilde, var det nok de som fremfører klassisk, jazz og akustisk musikk som begynte å bruke dem. Mange tror nok at det er dette DPA skal brukes til. Men, siden mikrofonene fanger opp lyden akkurat slik som den er, kan de brukes til alt. Noen av de første som tok i bruk DPA, var Grateful Dead som brukte dem på scenen. Kollegaen min Helge Bentsen turnerer med et sortmetall-band, og de bruker rundt 20 DPA-mikrofoner på scenen, sier Faafeng.

Kjente kunder

– Er DPA anerkjent som best i klassen?

– Dette er jo smak og behag, men det er nok allment akseptert at DPA er ett av to selskap som lager de mest nøytrale mikrofonene.

– DPA har én håndholdt mikrofon, og det er nok?

– Det er i hvert fall den de har i sortimentet, og det er den dyreste på markedet, med en pris på 10.000 kroner. Hvorfor skal ikke vokalisten ha et godt instrument, når de andre har utstyr for kanskje 100.000 kroner hver, eller langt mer? Ofte er vokalen det viktigste på scenen, men her er det kanskje gamle vaner som må vendes.

– Hvem kjøper denne?

– Vokalister som bryr seg om hvordan stemmen lyder. Susanne Sundfør, for eksempel, kjøpte fire d:facto, som er navnet på mikrofonen. Hun ville at koristene skulle låte like bra som seg selv. Aurora bruker denne, Sigvart Dagsland, Ole Paus og Jonas Fjeld, for å nevne noen. Den er veldig lineær, og passer til alle vokalister.

DPA d:facto har vært på markedet i fem år, og man kan kjøpe til et adapter som støtter ulike trådløse system.

– Det ligger en elektronisk tilpassing i disse, i tillegg bruker produsentene ulik gjenging som det også er tatt høyde for, sier Faafeng.

Lyd-Systemer startet for 30 år siden som et PA utleiefirma, med lydteknikere som turnerte med norske artister som Jon Eberson, Jahn Teigen og Dollie de Luxe.

– Etter hvert begynte de å importere utstyr selv, og de kjørte en tid parallelt med utleie og import, inntil utleiedelen ble solgt ut. Terje Engedahl og Dag Westgård som etablerte Lyd-Systemer er fortsatt i selskapet, sier Faafeng.

Powered by Labrador CMS