Hun er produktsjef for Dreame hos Gandalf
Distribution, og på Elkjøps opplæringsmesse Campus Home i juni viser hun den
nye toppmodellen Dreame L20 Ultra. Denne kommer i salg i september, til rundt
13.000 kroner.
– Dreame er et nytt kinesisk selskap, grunnlagt i 2015, som
vi introduserte på det nordiske markedet for to år siden. Med dette merket håndterer
vi alt, fra import, strategi og markedsføring, til salg og ettermarked, sier
Jonsson.
– Hva skiller Dreame fra konkurrentene?
Annonse
Slik illustres det hvordan moppen på L20 Ultra beveger seg ut, for å komme bedre til langs lister og i hjørner. Foto: Dreame
– Fremfor alt designet, som er perfekt for det nordiske
markedet, og at man får mer for pengene. Siden Dreame bruker eksisterende teknologier,
klarer de å holde prisene nede. De har en bred portefølje, i flere segment, og
gjør virkelig gode produkter tilgjengelig for en bredere kundegruppe, sier
Jonsson.
L20 Ultra
Dermed kommer roboten så nær teppene som mulig
– Dreame L20 Ultra er den nye flaggskipsmodellen. Den
har en fin basestasjon med 4,5 liter rent vann, 4 liter spillvann, samt en 3,5
liter støvpose - noe vi bruker å si holder til én måned mopping og to måneder
støvsuging. Roboten har tre ulike navigasjonssystem, LiDAR-laser, 3D-sensor og
et AI-kamera. Den har en sugekraft på hele 6.000 Pascal (Pa), noe som er veldig
bra, og sørger for at man får med seg alt støvet fra nederst i teppene. Den har
et kraftig batteri, og har ytterligere to egenskaper som er viktige
salgsargument. I appen kan man stille inn at den først støvsuger og mopper gulvene,
før den legger moppene i basen og siden støvsuger teppene. Dermed kommer
roboten så nær teppene som mulig, og får med seg alt støvet. Den andre viktige
egenskapen er armen som beveger moppen ut, slik at den lettere kommer til langs
kantene og i hjørnene, sier Jonsson.
L20 Ultra legger moppene igjen i basen, mens den støvsuger teppene. Foto: Dreame
Vasker og tørker
Når roboten er ferdig, kopler den automatisk til
moppene igjen, før basen vasker dem, og de tørkes med varmluft i et par timer.
Annonse
– Dermed unngår man bakteriedannelse og illeluktende mopper,
sier Jonsson.
Siden 2017 har Xiaomi vært inne på
eiersiden i Dreame. Dreame er også en del av Xiaomis økosystem, og de
bruker den samme Mi-appen.
– Dreame L20 Ultra har bare én hovedbørste i gummi, der
andre har to?
Dreame L10 Ultra. Pris: 10.000,- Foto: Dreame
L20 Ultra kommer også i hvit utførelse. Foto: Dreame
– Vi opplever at dette rekker godt og vel, takket være den
kraftige sugeevnen.
– Andre har vibrerende plater, mens Dreame L20 Ultra har
roterende mopper. Er dette en bedre løsning?
– De roterende moppene arbeider med et trykk på 1,5 kilo, som
virkelig skrubber gulvet, og er minst like gode. I tillegg kommer Dreame bedre
til, siden moppen beveger seg ut fra roboten, sier Jonsson.
L10 Ultra
Annonse
På Campus viser hun også Dreame L10 Ultra.
Dreame R10 har flere bruksområder. Foto: Dreame
– Dette er en ny versjon av L10S Ultra, som vi slapp i fjor,
med gode tester. Den store forskjellen er at L10 Ultra er uten AI-kamera, for
dem som ikke ønsker et kamera eller kanskje ikke har sett fordelen med dette,
og prisen er rett under 10.000 kroner - noe som er unikt i dette segmentet, med
disse spesifikasjonene. Her får man basestasjon med 2,5 liter rent vann og en
beholder til 2 liter spillvann, sier Jonsson.
Dreame utfordrer de store kjempene
– Dreame har også frittstående roboter uten base. Hva velger
kundene?
– Førstegangskjøperne velger nok kanskje den uten base,
siden de ikke kjenner til fordelen med en base som gjør at roboten i ukesvis
kan gjøre jobben nærmest uten tilsyn. Dreame har modeller uten base fra 2.500
kroner, men jeg vil anbefale en modell med bedre navigasjonssystem, spesielt
hvis man har barn eller kjæledyr, siden man unngår at den kjører seg fast i noe
som ligger på gulvet, sier Jonsson.
Dreame R10 Pro. Foto: Dreame
Dreame har også fire stavsugere.
– Strategien er den samme som på robotene, der Dreame
utfordrer de store kjempene når det gjelder pris/ytelse og fremfor alt design. Dette
er produkter man kan ha hengende på veggen, og ikke behøver gjemme bort. Ideen
er at de skal være lett tilgjengelig i hverdagsrommene, og her har vi priser
fra 2.500 til 4.000 kroner, sier Jonsson.
Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2023, som ble distribuert uke 35. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.