HÅPER PÅ VIND I SEILENE

– Dyson har ved å tilføre et tredje syklonnivå overflødiggjort filteret, i tillegg til støvsugerposen, sier Anders Rosenkrans Gjedsted.

Publisert Sist oppdatert

Han er salgs- og kategorisjef for småelektriske apparater i Witt AS, som siden januar 2010 har representert Dyson i Norge, Danmark og Sverige.

– På de foregående poseløse modellene til Dyson er det et filter som man én gang i måneden bør skylle i springen og siden la tørke et døgns tid. Nå slipper man også dette, takket være at Dyson har tilført ytterligere et nivå i sentrifugeteknologien på sin nye serie DC52 Cinetic, sier Gjedsted.

– Er bransjen vært flinke nok til å utnytte potensialet som ligger hos Dyson?

Selskapets filosofi er at man gjerne skal kunne se teknologien man har kjøpt

– Det er noen kanaler som arbeider med Dyson, men slett ikke på det nivået vi har ambisjoner om og ønsker. Derfor vil vi yte en ekstra innsats for å bygge kategorien, og vi er spente på hvem som ønsker å være med på dette, sier Gjedsted.

Dyson er et britisk selskap, etablert av James Dyson som fortsatt er aktiv i selskapet både som styreleder og administrerende direktør, men også som produktutvikler.

5.127 prototyper

– Han etablerte selskapet i frustrasjon over at hans egen støvsuger tapte sugestyrke selv kort etter at posen var skiftet. Han brukte sin ingeniørbakgrunn for å løse problemet, og kongstanken til selskapet er fortsatt å gjøre hverdagen enklere for kundene - enten de har kjøpt en støvsuger, vifte eller håndtørrer. Han oppfant syklonteknologien som ligger i grunnen på alle Dyson-støvsugerne, der man separerer støv og skitt fra luften. Luften som kommer ut fra maskinen er ren, dermed beholdes sugekraften, sier Gjedsted.

Før Dyson lanserte sin første støvsuger i 1993, laget han 5.127 prototyper.

– Han var sta nok, og holdt på å gå konkurs, fordi det ikke var noen i bransjen som hadde tro på konseptet. Han etablerte derfor sitt eget selskap, og Dyson er i dag nummer én eller to på de fleste europeiske marked når man ser på verdi, sier Gjedsted.

Digitalmotor

Dyson har også utviklet en digital motor som også brukes på håndtørrere, vifter med varm og kald luft, samt også på de nyere håndholdte støvsugerne.

– Det sitter over 400 ingeniører ved hovedkontoret i England og utvikler produktene. Den digitale motoren har ingen slitedeler, et lavt lydnivå og strømforbruk. Felles for alle Dyson-produktene er at de beveger luft, sier Gjedsted.

– Hvordan er det å selge poseløse støvsugere til en bransje som tjener gode penger på å selge støvsugerposer?

– Det er klart en utfordring, fordi det ikke har vært et stort marked for dette i Norden. Man skal ikke selge en poseløs støvsuger fordi den ikke trenger poser, men man skal selge en Dyson fordi man selger et produkt som gir kunden merverdi, gjør jobben og viktigst av alt - den taper ikke sugestyrke. Dertil kommer det at forbrukeren ikke har noen omkostninger, og forhåpentligvis rettferdiggjør en god inntjening på Dyson-produktene at man siden ikke får solgt posene.

Små romskip

– Hvordan ligger Dyson an prismessig?

– Man kan sammenligne prisene med topproduktene til de store på markedet.

– Passer designet inn i nordiske hjem, de nye maskinene ser ut som små romskip?

– Det er vanskelig å diskutere smak og design. Fokuset hos Dyson er å lage støvsugere som virker, og siden syklonene bør være så loddrette som mulig setter dette visse premisser for designet. Selskapets filosofi er at man gjerne skal kunne se teknologien man har kjøpt. I markedene Dyson er store, forteller ikke kundene at de har kjøpt en støvsuger - de forteller at de har kjøpt en Dyson.

Dyson har ved siden av tradisjonelle støvsugere mindre modeller for mindre boenheter, samt håndholdte løsninger.

Flere i hvert hjem

– Sistnevnte kategori, som vi kaller sticks, vokser mest. Dette er håndholdte støvsugere som kan brukes med eller uten et rør. I en travel hverdag støvsuger man med en slik der det trengs, så tar man frem hovedstøvsugeren en gang i blant.

– I Witt AS selger dere også robotstøvsugere fra Irobot?

– Hvis man har en stick, en hovedstøvsuger og en robot har man dekket behovet, sier Gjedsted.

– Dere mener man behøver tre støvsugere?

– Mange har allerede en støvsuger i hver etasje og en i garasjen, så det tror jeg ikke er uvanlig. Så lenge det gir kunden verdi, tror jeg de vil kjøpe flere støvsugere. Det har vært håndholdte støvsugere på markedet i mange år, men Dyson tilbyr langt mer effektive modeller.

– Er det mye feil på Dysons produkter?

– Det er det ikke. Vi tilbyr fem års garanti, og serviceraten ligger nok under snittet, sier Gjedsted.

Håndtørrere

Witt AS representerer Dyson i Norge, Danmark og Sverige, og leverer også vifter med varm og kald luft, samt kombimodeller, til elektronikkbransjen. Håndtørrere selger de til det profesjonelle markedet.

– Betyr det noe for støvsugersalget at folk som har brukt en håndtørrer ser den er fra Dyson?

– Helt klart. Mange legger nok merke til at det er håndtørrerne fra Dyson som faktisk virker. Det er verdt å merke seg at de ikke bare gjør hendene helt tørre. I tillegg sitter det et hepa-filter i dem, som gjør luften ren og fri fra bakterier.

– Vil folk i fremtiden kjøpe håndtørrere til hjemmebruk?

– Man skal aldri si aldri. Her på IFA viser vi Dyson tap, som er et kombinert blandebatteri og håndtørrer. Når man har vasket seg, kan man tørke hendene uten å søle vann på gulvet, sier Gjedsted.

Dyson Cinetic kommer i fire-fem varianter med ulike utstyrspakker, med priser opp til 5.500 kroner. De første kommer i butikkene i oktober.

– Hvordan ligger Skandinavia an når det gjelder Dyson?

– Poseløse støvsugere har ennå ikke slått helt gjennom. I Finland er Dyson nummer to, og vi håper vi får fart på kategorien i Norge, Danmark og Sverige.

Powered by Labrador CMS