Det sier Morten Hoff, eier av og daglig leder i Wilfa AS, når vi møter ham på IFA-messen i Berlin.
– Vår strategi er at vi bruker vårt eget varemerke der det er mulig, men enkelte kategorier er for tunge å ta selv. Dyson er et godt eksempel på dette, med sine støvsugere, og det samme gjelder helautomatiske kaffemaskiner. Når vi først tar inn eksterne varemerker, ønsker vi å ha de beste produktene, og vi er godt fornøyd med å ha landet på Nivona, sier Hoff til fagbladet Elektronikkbransjen.
Nivona ble etablert i 2005 av Peter Wildner, Thomas Meier og Hans Errmann. De arbeidet sammen i et tysk selskap i bransjen, og var ifølge Nivonas hjemmesider frustrert fordi de helautomatiske kaffemaskinene på dette tidspunktet stort sett kom fra italienske og sveitsiste selskap. Nivona Apparate GmBH har hovedkontor i Nürnberg i Tyskland, men maskinene er produsert i Sveits og Portugal.
Annonse
Dette er en voksende kategori, men det gjelder å finne den riktige partneren
– Hvor lenge er det siden Wilfa hadde helautomatiske kaffemaskiner i porteføljen?
– Sist gang var det Saeco, og det begynner å bli noen år siden. Før det hadde vi DeLonghi, så vi var med fra starten på reisen. Nå er vi glade for å være tilbake med Nivona, sier Hoff.
– Har du lett lenge etter denne leverandøren?
– Det har jeg. Dette er en voksende kategori, men det gjelder å finne den riktige partneren. Nivona har vi vært i kontakt med i lengre tid, men vi synes de manglet det lille ekstra. I fjor kom de derimot med nye og spennende modellserier, det gjør de også i år, og siden vi vet hva som kommer i fremtiden er vi trygge på at de er den riktige leverandøren for oss, sier Hoff.
B2B-modell
Annonse
I første omgang har Wilfa tatt inn syv modeller, og Hoff sier sortimentet justeres i og med nyhetene som blir vist på IFA.
Kevin Kelly, teknisk sjef i Nivona, sier selskapet ønsker å tilby maskiner som lager god kaffe med mye smak.
– Vi ønsker med våre kaffemaskiner i toppklassen å gi kundene gode kaffeopplevelser, sier Kelly.
Han trekker frem deres nyeste maskin, 1030, som har to sett varmeelementer og pumper, både til kaffe og melk.
– Alle maskinene våre, bortsett fra 5-serien, har blåtann, slik at de kan styres med en app. De samme maskinene har også muligheten til å stille inn aromaen, det vi kaller «Barista in a box», noe som er unikt innen helautomatiske kaffemaskiner, sier Kelly.
Nivona leverer utelukkende helautomatiske kaffemaskiner. Hittil har de rettet seg mot privatmarkedet, men de kommer nå med en modell for forretningsmarkedet, som i Norge vil koste rundt 27.000 kroner.
– Det er ikke så mange som leverer slike, og vi tror dette vil fungere like godt i Norden som det allerede gjør ellers i Europa for Nivona. Dette er maskiner som for eksempel kan stå på små kafeer og kontorer, sier Hoff.
Annonse
– Hvordan vil du beskrive Nivona som leverandør?
– De er ganske små sammenlignet med de store mastodontene, og dermed kanskje enklere å samarbeide med. De kommer med mange nyheter, noe som sikrer fortjeneste i hele verdikjeden og gjør det spennende å arbeide med dem. Vi venter at Nivona blir en viktig bidragsyter for oss, men vi er tross alt bare så vidt begynt, sier Hoff.
Disse blir produsert i Sveits og Portugal, ved de samme fabrikkene som Miele og Jura
Mer kaffe fra Wilfa
De første Nivona-maskinene er allerede ute i Sverige og Finland, og de lanseres nå i Norge.
– Vi starter hos faghandelen, og utvider etter hvert distribusjonen, sier Hoff.
Selv om Wilfa ikke har hatt helautomatiske kaffemaskiner i porteføljen på noen år, er kaffe en kategori selskapet satser sterkt på.
– Vi har utviklet flere kaffebryggere og –traktere, og kommer med en ny portefølje neste år, også med vårt eget varemerke. I tillegg arbeider vi mye med kverner, vi har allerede fire i sortimentet, og utvikler nå en helt ny modell med unike egenskaper. Dessuten har vi en manuell brygger, Wilfa Svart, der vi nok har vært drivende i forbrukermarkedet, sier Hoff.
– Siden dere satser så mye på kaffe; er det aktuelt for Wilfa å ta kaffebønner inn i sortimentet?
– Det er det nok ikke. Dette er det store aktører som gjør bedre enn oss, sier Hoff.
Kelly sier at Nivona, til tross for at de bare har eksistert i tolv år, har etablert seg godt.
– I vårt hjemmemarked Tyskland står vi sterkt, og vi selger her foreløpig våre maskiner stort sett hos kaffespesialister. Når det gjelder våre internasjonale kunder, har vi en bredere distribusjon – også i elektrofaghandelen, sier Kelly.
Av de tre grunnleggerne arbeider fortsatt Peter Wildner og Hans Errmann i selskapet, førstnevnte som administrerende direktør. Thomas Meier døde for to år siden.
– Vi er 28 ansatte i Nürnberg, i tillegg har vi nærmere 20 som arbeider med ettermarkedet for oss i Tyskland, sier Kelly.
Bør demonstreres i butikk
– Hva med distribusjonen?
– Vi er inne i 30 land, og ønsker å øke dette.
– Hvilke forventninger har du til Norden?
– Vi mener vi har gjort et godt valg med Wilfa som partner, til å introdusere varemerket og produktene våre, sier Kelly.
– Dette er et stort og tungt befolket marked med mange aktører. Hvordan blir det for Wilfa å posisjonere seg med Nivona?
– Nivona er en spesialist som utelukkende arbeider med helautomatiske kaffemaskiner. Disse blir produsert i Sveits og Portugal, ved de samme fabrikkene som Miele og Jura. I likhet med Jura er Nivona en ren kaffespesialist, mens de de fleste andre aktørene er inne i en rekke andre kategorier – og kanskje derfor ikke har det samme fokuset på kaffe som Nivona, sier Hoff.
– Hvor ligger Nivona i pris sammenlignet med merkene du nevnte?
– Jeg har inntrykk av at Nivona ligger noe lavere. Samtidig har Nivona noen unike egenskaper, som avtakbar bryggeenhet og aromaprofiler.
– Hva vil Wilfa gjøre for at Nivona-maskinene ikke blir stående i butikkhylla, uten strøm, kaffe og vann?
– Vi ønsker absolutt at butikkene skal demonstrere maskinene, servere kundene en god kopp kaffe, og gir derfor støtte til dette. Dessuten er god opplæring en nøkkel for at butikkselgerne skal forklare fordelene til sluttkundene, sier Hoff.