Morten Hoff (t. v.) og Anders Liland fotografert på IFA-messen i 2013. Nå har Liland sluttet i selskapet, og Wilfa-eier Hoff har tatt over rollen som konsernsjef. Foto: Stian Sønsteng

EIEREN TAR SELV OVER WILFA

Eier av Wilfa AS, Morten Hoff, tar over som Norden- og Norges-sjef i selskapet, etter at både Anders Liland og Roger Wollan har sluttet.

Publisert

Alle tre presiserer overfor fagbladet Elektronikkbransjen at de skilles som venner.

– Anders har gjennom sine sju år som konsernsjef gjort en kjempejobb med å ta Wilfa fra et litt kjedelig selskap til å bli kjempespennende. Vi har nettopp gjennomført en merkevareundersøkelse, der vi er gått fra 67 prosent merkekjennskap i 2011 til 89 prosent i 2017. Dette har vi lykkes med takket være både produkter og markedsføring, sier Morten Hoff til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Dette er akkurat på tide. Wilfa har en veldig dyktig eier, og tiden er inne for at han nå tar full kontroll. Det ville vært feil om vi gikk i beina på hverandre, og hadde jeg sittet i styret i Wilfa ville jeg anbefalt denne løsningen. Jeg ønsker både kollegene mine i Wilfa og Morten Hoff lykke til videre, og hvis det er noe jeg i fremtiden kan bidra med vil jeg med største glede gjøre det, sier Liland.

Han har ingen konkrete planer, bortsett fra at motorsykkelen skal klargjøres til våren.

– Det er mange som har kontaktet meg, med spennende muligheter. Det jeg har mest lyst til å starte med er interimledelse (management for hire), der jeg i perioder går inn i ulike selskap. Hvis det er noen som trenger meg, er det bare å ringe! sier Liland.

Tar styringen selv

Morten Hoff innrømmer at han ser frem til å sitte med både hånda på rattet og foten på gassen i selskapet han eier.

– Wilfa skal gjennom mange endringer, vi har mange prosjekter gående, og det krever gjennomføring. Anders og jeg fant ut at dette er den beste løsningen, og vi skilles som venner, sier Hoff.

Wilfa ble etablert i 1948, og er eid av Morek AS, som igjen er eid av Morten Hoff gjennom Mh Holding AS. Morek AS har datterselskapene AS Wilfa, Tamek AS, Morek AB, Toughtools Finland Oy, Toughtools Sverige AB og Toughtools AS. De tre sistnevnte selskapene selger verktøyene til Panasonic.

– Jeg er på langt nær så aktiv i de andre selskapene. Det er Wilfa som er moro! Vi har fantastiske kunder og produkter, en haug av muligheter! Vi utvikler stadig nye produkter og har store planer for hvordan vi skal bygge varemerket videre, sier Hoff.

Han synes det er synd at Roger Wollan sluttet som administrerende direktør i Wilfa Norge, etter bare ett år i selskapet. Wollan gikk av i slutten av februar, og arbeider nå som innkjøpsdirektør i Calisto AS. Dette selskapet utvikler produkter og -konsept i samarbeid med kunder i flere bransjer.

– Vi gikk hver til vårt som venner, og jeg har fortsatt god kontakt med Morten, sier Wollan.

Utvikler varemerket

Wilfa skal gjennom mange endringer, vi har mange prosjekter gående, og det krever gjennomføring

– Jeg overtar inntil videre som både konsern- og Norges-sjef. Jeg har tidligere vært konsernsjef et par ganger, markedssjef, produktsjef, nøkkelkundesjef, og er vel blant de mer aktive eierne i bransjen. Vi er den eneste norske og nordiske aktøren innen småelektriske produkter, og det skal vi utnytte. Vi er små og kjappe, og finner på mye spennende som bransjen har godt av, for å skape vekst, sier Hoff.

Konsernet omsetter for 350 millioner kroner. Norge utgjør 270-280 av disse, inkludert de store nordiske kundene. I Norge har Wilfa 15 ansatte, i resten av Norden omtrent det samme.

– Hvordan har du kapasitet til å ta over ansvaret både for Norden og Norge?

– For å ta Norden først, har jeg hele tiden vært veldig aktiv overfor de nordiske landene og førende for hva vi skal gjøre og ikke. Men, det er klart, noe mer blir det, men jeg har god støtte fra flere medarbeidere, og kommer til å delegere noen av de operative oppgavene, sier Hoff.

– Dere har i noen år bygd opp Wilfa som varemerke?

– Vi utvikler Wilfa som merkevare stadig vekk, ved å gjøre produktene mer spennende og unike i forhold til det man finner i Kina. Vi må tilføre markedet produkter som differensierer oss, med spennende markedsføring som gjør at kundene får lyst til å kjøpe produktene – med en merkevareidentitet. Vi har kjerneverdier som robust, entusiastisk og innovativ, og vi har svært entusiastiske og engasjerte medarbeidere. Dette skaper positiv energi, og bidrar også til at jeg synes dette er morsomt å drive med dette, sier Hoff.

– Hvor store er dere i bransjen?

Ny sveitsisk kaffemaskin

– På kjøkken har vi i Norge 32 prosent markedsandel innen våre kategorier. Vi er markedsleder i veldig mange kategorier, mange av disse er store. Samme posisjon har vi oppnådd også i Norden, i flere kategorier. Vi vokser årlig rundt 20 prosent både i Danmark, Sverige og Finland. Det er ikke like lett å vokse i Norge siden vi er kommet der vi er, sier Hoff.

Et av ansvarsområdene han gir fra seg, er rollen som produktsjef for Nivona.

– Dette er premium helautomatiske espressomaskiner vi snart skal lansere, som produseres ved samme sveitsiske fabrikk som de store konkurrentene, men med et litt strammere design jeg tror passer bedre for det nordiske markedet, sier Hoff.

Innen kaffe viser han til en kampanje Wilfa har gående sammen med film- og TV-distributøren HBO.

– Vi fikk en mulighet via reklamebyrået vårt, som har kontakter i HBO. I sesong to av «Billions» er vår kaffetrakter Svart Presisjon med. Dette er et unikt og anerkjent produkt blant baristaer og kjennere, og i kampanjen gir vi med et HBO-abonnement til dem som kjøper Svart Presisjon og andre kaffeprodukter, sier Hoff.

Svart Presisjon selges fortsatt i USA, blant annet i den eksklusive kjeden Williams-Sonoma, men Hoff sier de nå vil dra ned satsingen i USA.

– Hovedfokuset vårt er Norden, ikke minst på kaffe. Vi har tidligere bygd opp markedslederen Moccamaster. Nå er vi kommet med egne produkter som både er på høyden og kanskje bedre, og vi vil utvide porteføljen. Egentlig har vi bare så vidt startet reisen vår på kaffe, og det kommer også spennende tilbehør.

Dyson, varmepumper og tannbørster

For halvannet år siden startet Wilfa med støvsugere fra britiske Dyson.

– Her har vi kjempesuksess for eksempel i Expert, men også hos de andre som tar dem inn. Dyson er Europas største varemerke på støvsugere, målt i verdi, og de har forsøkt seg tidligere i Norden, uten å lykkes – både via datterselskap og andre distributører. Dette er dyre og unike produkter, og et utfordrende varemerke å arbeide med, siden de godt vet hva de vil. Vi er fleksible nok til å tilpasse oss deres struktur, og har agenturet i Danmark, Sverige og Norge – samt de nordiske kundene, sier Hoff.

I september 2016 mistet Wilfa agenturet for Dolce Gusto.

– Den direkte årsaken var Group SEBs oppkjøp av OBH, og Nestlés organisering med to partnere, Group SEB og DeLonghi. Vi hadde bygd opp Norden til å bli det største Dolce Gusto-markedet i verden pro capita, sier Hoff.

– Hvordan går satsingen deres på varmepumper med deres eget varemerke?

– Vi selger dem til installatører, Maxbo og nå også Elkjøp. Vi har en god utvikling, men er på langt nær markedsledende. Derimot er vi de eneste som lager en pumpe kun for det norske markedet, og har egne ansatte som kun arbeider med dette. Her ligger det et potensial for mange av kundene våre i Norge, sier Hoff.

Wilfa AS har også elektriske tannbørster i porteføljen. Disse er utviklet og markedsføres sammen med Jordan, og Hoff forteller at de i fjor hadde en vekst her på 266 prosent i Norden.

– Nylig ble vi testvinner blant oscillerende tannbørster, og den veksten fortsetter, sier Hoff.

Powered by Labrador CMS