MELLOMÅR FOR SPILLBRANSJEN

De forventede konsollannonseringene uteble. I stedet fokuserte Microsoft på underholdningsfunksjoner, Sony på spill og Nintendo på brettbasert spilling.

Publisert Sist oppdatert

– Et pauseår i spillbransjen, mener flere av de besøkende.

Helt siden fjorårets E3-messe i Los Angeles har ryktene gått om nært forestående avdukinger av en ny generasjon spillmaskiner fra Sony og Microsoft. Playstation-maskiner har alltid hatt en levetid på seks år - den første konsollen kom i 1994, Playstation 2 i 2000 og Playstation 3 i 2006, men en arvtager til Sonys nåværende konsoll ble ikke nevnt på årets messe. Microsoft lanserte sin første Xbox i 2001, mens arvtageren Xbox 360 ble lansert i 2005. Dermed er de nåværende flaggskipkonsollene til Sony og Microsoft seks og syv år gamle.

– E3 2012 var helt opplagt et mellomår, et år hvor mange av de store utgiverne sparer på kruttet fordi de forbereder seg på neste generasjon. Det var også tydelig at E3 ikke lenger er en god representant for alt spillmediet har å tilby, slik messen var for noen år siden, mener Rune Fjeld Olsen, journalist i VG.

Mange av de store utgiverne sparer på kruttet fordi de forbereder seg på neste generasjon

Snikannonseringer

Det var stortitlene som stod i kø på årets messe. Blockbusterne med gigantbudsjetter ble viet det meste av oppmerksomheten, mens den nye trenden av indie-spill og spill for mobile enheter og nettbrett glimret med sitt fravær.

– Rent personlig var det litt forvirrende å komme til E3 i år - Fez, Journey og Trials Evolution er de tre beste spillene jeg har spilt i år, og denne typen spill blir marginalisert på E3. Når det er sagt: Det var tross alt en messe helt som forventet. Spillmediet trenger absolutt blockbustere også, og det var mange av dem som så veldig gode ut på E3 i år, forteller Rune Fjeld Olsen.

Mens de nye konsollene - foruten Nintendos Wii U-konsoll som vi omtaler i en egen artikkel - glimret med sitt fravær, forhindret det ikke utgiverne fra å demonstrere titler åpenbart beregnet på neste generasjon med spillkonsoller. Nye grafikkmotorer og et par spill som åpenbart ikke er teknisk mulig på dagens konsoller ble demonstrert på messa.

– Den eneste trenden jeg la merke til var snikannonseringer av nestegenerasjonsteknologier fra tredjepartsutviklere. SquareEnix og Epic viste sine nye motorer, mens Ubisoft og Lucasarts viste frem spill som hører hjemme på nye konsoller - uten av vi har sett selve konsollene, forteller Thomas Marynowski fra IT-avisen.

Fremtidsglimt

De to spillene det er snakk om er Star Wars 1313 fra Lucasarts og Watch Dogs fra Ubisoft. Førstnevnte ble vist bak lukkede dører, og er et actionspill der man styrer en dusørjeger i en stor by satt til Star Wars-universet. Watch Dogs var årets store overraskelse på E3, og et spill som imponerte mange av de fremmøtte journalistene. Her kontrollerer man en agent satt til vår egen tid som kan hacke og manipulere elektronikk i omgivelsene.

– Høydepunktet for meg personlig var avdukingen og demonstrasjonen av Ubisoft Montreals kommende spill, Watch Dogs. Jeg føler idéen er original og spennende, og tror konseptet med å ha tilgang til et byomspennende nettverk til en hver tid vil by på kreative muligheter for spillerne. Sammenkoblingen med smarttelefoner og nettbrett var også noe som vekket nysgjerrigheten min, og dersom man kan påvirke andres spillverden slik det virker, tror jeg dette kan bli stort, sier Audun Rodem fra Gamer.no.

Ubisoft fikk skryt

Generelt sett fikk Ubisoft mye skryt for sine spill på årets messe, og i den grad man kan snakke om en vinner blant utstillerne, hører nok denne prisen hjemme hos den kanadiske utgiveren.

– Jeg vil gi en kollektiv honnør til Ubisoft, som kom til Los Angeles med kofferten full av spennende spill. Watch Dogs toppet, både fordi det var et veldig interessant konsept, og fordi det var helt nytt på E3, mener Rune Fjeld Olsen fra VG.

I tillegg til nyannonseringen Watch Dogs stilte Ubisoft med titler som Far Cry 3, Assassin’s Creed 3, Just Dance 4, Splinter Cell: Blacklist og ZombieU på sitt utstillingsområde.

Nye markeder?

Mens spillbransjen har vært vitne til en revolusjon i form av smarttelefoner og nettbrett de siste årene som har skapt et helt nytt marked for spillutviklere, var det få spor av disse formatene på årets E3-messe. Til tider virket det nærmest som den tradisjonelle spillbransjen nærmest har trukket lua ned over ører og øyne og later som markedet ser ut som det gjorde for fem år siden. Fokuset var fortsatt på tradisjonelle spill laget for fysisk salg i spillbutikker. Det var svært få heldigitale spill, Ios-spill eller små uavhengige spill på messa, selv om enkelte utgivere valgte å bruke noe plass på de nye plattformene.

Electronic Arts virket for eksempel svært fremtidsrettet med tanke på innovativ kryssfunksjonaliteter mellom nettbrett og konsoll-/PC-spill, og har investert en god del penger i spillutvikling til Facebook og nye markeder, som blant resulterte i et Sim City-spill til Facebook som ble lansert i sommer. Også Disney brukte en god del av området sitt på Where’s My Water-applikasjonen til Ios og Android.

Gratisspill

Et annet raskt voksende marked er de såkalte free-2-play-spillene - digitalt distribuerte spill som i utgangspunktet er gratis å spille, men der man kan bruke penger på å utvide innholdet i spillene om man ønsker. Disse var det flere av på årets E3.

– Den viktigste trenden på E3 i år er nok de mange free to play-spillene som ble vist frem. Mange av dem så veldig gode ut - Hawken, End of Nation, Dust 514 og Planetside 2 for eksempel - og jeg tror dette blir en utrolig viktig modell i årene fremover, forklarer Rune Fjeld Olsen i VG.

En bransje i gradvis forandring, altså, på årets messe. Mens spillandskapet for utviklere har endret seg drastisk de siste årene med helt nye distribusjonsmodeller, håndholdte markeder og indie-spill, bar årets E3 preg av å være en messe for å berolige amerikanske forhandlinger om at det fortsatt er liv i fysisk spilldistribusjon og de store kommersielle stortitlene i spillandskapet. Men fraværet av ny maskinvare fra Sony og Microsoft etterlater et stort spørsmålstegn om fremtiden til de tradisjonelle konsollspillene.

E3

E3 står for Electronic Entertainment Exposition, og er en årlig messe for spillforhandlere som finner sted i Los Angeles. Første E3 ble arrangert i 1995. Årets messe varte fra femte til syvende juni. 45.700 personer fra 103 forskjellige land besøkte årets messe.

BEST OF SHOW

Amerikanske Game Critics Association som består av de største spillmediene i USA kårer hvert år de beste spillbare spillene som ble vist frem på E3.

Beste spill på E3:

The Last of Us (Naughty Dog/SCEE - Playstation 3)

Beste originale spill:

The Last of Us (Naughty Dog/SCEE - Playstation 3)

Beste konsollspill:

The Last of Us (Naughty Dog/SCEE - Playstation 3)

Beste håndholdte spill:

Sound Shapes (Queasy Games/SCEE - Playstation 3/Vita)

Beste PC-spill:

X-Com: Enemy Unknown (Firaxis Games/2K Games - PC, Playstation 3, Xbox 360)

Beste maskinvare:

Wii U (Nintendo)

Beste actionspill:

Halo 4 (343 Industries/Microsoft - Xbox 360)

Beste actioneventyr:

The Last of Us (Naughty Dog/SCEE - Playstation 3)

Beste rollespill:

South Park: The Stick of Truth (Obsidian Entertainment / THQ - PC, PS3, Xbox 360)

Beste slåssespill:

Injustice: Gods Among Us (Netherrealm Studios / Warner Bros - PS3, Xbox 360, Wii U)

Beste racingspill:

Need for Speed Most Wanted (Criterion / Electronic Arts - PC, PS3, Xbox 360)

Beste sportsspill:

FIFA 13 (EA Sports/Electronic Arts - PC, PS3, Xbox 360)

Beste strategispill:

X-Com: Enemy Unknown (Firaxis Games/2K Games - PC, Playstation 3, Xbox 360)

Beste sosiale spill:

Dance Central 3 (Harmonix/Microsoft - Xbox 360)

Beste bevegelsessensorspill:

Dance Central 3 (Harmonix/Microsoft - Xbox 360)

Beste online flerspiller:

Halo 4 (343 Industries/Microsoft - Xbox 360)

Beste nedlastbare spill:

Unfinished Swan (Giant Sparrow/SCEE - Playstation 3)

Spesialpris for grafikk:

Star Wars 1313 (Lucasarts/Lucasarts - TBD)

Watch Dogs (Ubisoft Montreal/Ubisoft - PC, PS3, Xbox 360)

Spesialpris for lyd:

The Last of Us (Naughty Dog/SCEE - Playstation 3)

Spesialpris for innovasjon:

Watch Dogs (Ubisoft Montreal/Ubisoft - PC, PS3, Xbox 360)

Powered by Labrador CMS