Microsoft kjørte på med storslagne spill og skybasert konsoll, men skifter strategi for sin nye konsoll etter massiv motstand fra forbrukere.
PublisertSist oppdatert
Kritikken var massiv mot Microsofts nye konsoll etter at de avduket Xbox One tre uker før E3. På et show, som mest av alt var myntet mot samarbeidspartnere, fokuserte Microsoft på TV-titting og lovte økt fokus på spill under E3-messa. Selv om maskinen så flott ut på papiret, var det usikkerheten rundt funksjonene og det innebygde lisensieringssystemet til den nye konsollen som fikk mange forbrukere og journalister til å reagere negativt på Xbox One. En lisenssperre som forhindret forbrukerne fra å gi bort eller selge fysiske spill man har kjøpt, et krav om at konsollen må logge seg på nett hvert døgn for at spillene man eier skal virke, samt et nytt Kinect-kamera som konstant er slått på, bekymret mange forbrukere.
Storspill
Underholdningsbransjen går en spennende tid i møte, med to store aktører som begge lanserer ny generasjon konsoll med kort mellomrom
På E3 fokuserte Microsoft utelukkende på spill på sitt show i forkant av messa. I over en time fra scenen på Galen Centre i Los Angeles viste Microsoft det ene storspillet etter det andre til Xbox One. Her var de fleste kategorier representert, med alt fra spektakulære actionspill via lekre racingspill og voldsomme skytespill, til en indie-tittel og et par japanske eksperimentelle spill.
Annonse
Likevel unnlot Microsoft å adressere elefanten i rommet; de omstridte lisensene, sperrene og onlinekravene. Pressemøtet i kjølvannet av Microsofts E3-show ble avlyst, og Microsoft hadde store problemer med å forklare fordelene med deres nye alltid-online-konsoll og det nye lisenssystemet.
Helomvending
Etter at Sony benyttet anledningen til å gjøre narr av Microsofts rigide regelverk ved å forsikre kundene om at de fortsatt ville eie og kunne selge sine fysiske spill med Playstation 4, og at spillene ville virke selv om maskinen ikke var online, hadde Microsoft rett og slett ikke noe valg; én uke etter E3 annonserte de en helomvending for Xbox One, der de fjernet onlinekravene og lisenssperrene for fysiske spill.
– Vi har lyttet til de tilbakemeldingen som kom før og under E3, og endret noen av begrensningene som i utgangspunktet var satt. Jeg registrerer at det er blandede reaksjoner i forhold til om dette er begrensende for utviklingen i bransjen eller ikke, men uansett har vi valgt å lage en konsoll som takler fremtidens krav til digital innhold og sky-tjenester, samtidig som man kan kjøpe og spille spill som på dagens generasjons konsoller, forteller Erik Kleven, markedssjef for Xbox-avdelingen til Microsoft i Norge.
Toegget sverd
Annonse
Thomas Marynowski i Playday.no mener revurderingen til Microsoft er et toegget sverd.
– PR-messig var det en ryddig måte å gjøre det på. Men totalt sett synes jeg noen av funksjonene til Xbox One som nå droppes var interessante. Microsoft viste en villighet på å satse på en digital, tilkoblet fremtid, men de klarte ikke å selge dette i det hele tatt. I stedet forvirret de folk, og alt de sa fremstod som negativt. Hadde de vært flinkere til å forklare hva som faktisk var unikt med Xbox One, og fordelene med dette, ville kanskje maskinen blitt bedre mottatt. Jeg er glad for at de verste DRM-elementene blir droppet, men jeg synes det er synd at de går tilbake på mye av det interessante Xbox One hadde for seg, mener journalist Thomas Marynowski i Playday.no.
Funksjoner forsvant
Noen av funksjonene som har forsvunnet i kjølvannet av Microsofts helomvending, er muligheten til å dele digitale spill mellom venner, og også en potensiell mulighet for å selge digitale spillkjøp. Om Microsoft hadde innført slike delefunksjoner ville det vært en revolusjon for digital handel, men disse planene er nå droppet. I stedet vil Xbox One fungere som en tradisjonell konsoll. Digitale spill blir låst til onlineidentiteten din, og fysiske spill må stå i maskinen for å fungere. Journalist Lasse Lervik i Pressfire.no mener denne helomvendingen fra Microsoft kan ha spent bein for en potensielt revolusjonerende ny spillmaskin.
Planla digital bruktbutikk
– Det har stadig vært et problem at konkurrerende konsoller er for like, og at slaget avgjøres ved de eksklusive spillene. Microsoft hadde en perfekt sjanse til å bevise at de er progressive og framovertenkende. Sikre rykter mener at de planla å lansere en digital bruktbutikk, hvor man kan selge alle typer spill videre. Dette ville vært revolusjonerende for våre digitale rettigheter som forbrukere og overgangen fra et fysisk til et nettbasert spillmarked, sier Lervik.
Avlyst revolusjon eller ei, etter at Microsoft firte på kravene er det så og si dødt løp mellom Playstation 4 og Xbox One. De to konsollene har relativt like maskinkrav og prestasjonsevner, og når nå funksjonaliteten blir stort sett det samme, blir det spillene som må vinne forbrukernes gunst. Her har både Sony og Microsoft stortitler å slå i bordet med.
Annonse
Flere bruksområder
– Underholdningsbransjen går en spennende tid i møte, med to store aktører som begge lanserer ny generasjon konsoll med kort mellomrom. Xbox One er et resultat av flere års utvikling, og vi ser frem til å glede alle våre kunder og fans med en ny og kraftig maskinvare og gode spillopplevelser. I tillegg går vi fremtiden i møte med en konsoll som har egenskaper som dekker flere bruksområder enn noen gang tidligere. Alt fra TV/Video underholdning til Skype og Xbox Music, sier Microsofts norske markedssjef Erik Kleven.