MYE STØY - INGEN REVOLUSJON
I støyen rundt konsollkrigen var det vanskelig å få øye på de revolusjonerende nye spillopplevelsene på E3.
DRM og forbrukerrettigheter var på manges lepper under årets E3-messe, takket være Microsofts forsøk på å lage en onlinebasert spillkonsoll der man eier digitale spill-lisenser i stedet for fysiske spill. Slagsmålet mellom Sony og Microsoft, som begge brukte E3 som en frontlinje foran årets julesalg, overdøvet det meste annet på messen i Los Angeles i juni.
Nintendo, som gjør det bra med sin håndholdte 3DS-konsoll men sliter med sin nye TV-konsoll Wii U, valgte å droppe sin egen pressepresentasjon og sendte i stedet et studiobasert show rett til forbrukerne i form av Nintendo Direct. Har ble det presentert en kavalkade av spill basert på kjente og kjære lisenser for alle Nintendo-fans. Likevel havnet de solid i skyggen av Microsoft og Sony.
Distansert Nintendo
Når det gjelder spill var det ikke så mange titler som virkelig imponerte
– Nintendo distanserer seg mer og mer fra pressen, og hvem vet, kanskje det er lurt for dem? Ingen varemerker stiller sterkere i spillverden, og Nintendo prøvde tilsynelatende å la Mario, Zelda og gjengen snakke for seg selv på et digert område hvor man fritt kunne gå rundt og prøve spillene deres, sier Lasse Lervik fra Pressfire.no.
– Nintendo kjørte fortsatt på med full stand på E3, like stort som alltid. De hadde et fint utvalg med spill, men jeg synes de kjørte stort sett veldig trygt. De har fortsatt ikke klart å overbevise massene at Wii U har skikkelige knallspill på vei, selv om det begynner å komme seg litt, mener Thomas Marynowski fra Playday.no.
Moderat konsollsprang
Foruten det ekstreme fokuset på de nye konsollene var det meste som før på E3, med spektakulære spill, voldsom støy og lettkledde modeller overalt. Det var likevel vanskelig å finne noe som imponerte skikkelig. En ny generasjon med konsoller pleier å bety et kvantesprang for spill både grafisk og spillmessig, spranget fra PS3 til PS4 og Xbox 360 til Xbox One virker mer moderat enn tidligere konsollgenerasjoner.
– «Destiny» fra «Halo»-studioet Bungie ga meg håp om at skytespillene endelig kan ta et steg opp fra dagens monotoni og bruke elementer fra massive nettrollespill til å revolusjonere begge sjangerne, mener Lasse Lervik fra Pressfire.no.
Forglemmelige spill
Men verken Lervik eller Marynowski er helt fornøyd med spillene de fikk oppleve på årets messe.
– Når det gjelder spill var det ikke så mange titler som virkelig imponerte. Det er mye fin grafikk på vei, men jeg slet med å finne ett spill som var ordentlig uforglemmelig, sier Marynowski.
– At ingen av de tre konsollprodusentene greier å komme med idéer som er så særegne eller komfortable at det blir vanskelig å sammenligne dem med en spillmaskin. På datamarkedet ser man at Valve egenhendig fuger gapet mellom konsoller og datamaskiner hver eneste uke, og jeg tror Microsoft og Sony gjør dumt i å tilnærme seg deres opplevelser, mener Lervik.
Trangt i butikkhyllene
Til tross for dette har samtlige som var på E3 i år klokketro på de nye konsollene under årets julesalg. Det blir trangt i butikkhyllene når Wii U, med et større og mer attraktivt spillbibliotek skal konkurrere mot nylanserte Xbox One og Playstation 4, samtidig som både Xbox 360 og Playstation 3 fortsatt lever med store installerte brukerbaser. I tillegg kommer de håndholdte konsollene 3DS og Playstation Vita. Selv om brorparten av julesalget innen spillsegmentet vil bestå av spill til konsoller som eksisterer allerede nå, er interessen for de nye konsollene stor.
PS4 vil selge best
– Det er ingen tvil at interessen er enorm. Man ser det på lesertallene og mengden kommentarer. Nye konsoller engasjerer folk skikkelig. Jeg tror noe av dette vil omsettes til salgstall, man ser allerede at forhåndsbestillingene er høye i utlandet. Men jeg tror ikke at noen av dem vil nødvendigvis sette salgsrekorder, det er fortsatt ganske dyre "high end"-maskiner vi snakker om, mener Thomas Marynowski.
– De gjør det nok bra begge to. Microsoft kommer til å feste sitt allerede faste grep rundt det amerikanske markedet. I Norge kommer nok Playstation til å selge best, men Europa er en åpen slagmark, synser Marius Kjørmo fra Gamer.no.
E3
Electronic Entertainment Exposition er en årlig messe for spillforhandlere, -utgivere og -journalister. Finner sted i Los Angeles. Første E3 ble arrangert i 1995. Årets messe varte fra 11. til 13. juni. 48.200 personer fra 102 forskjellige land besøkte årets messe.
KONSOLLER I JULESALGET
Følgende konsoller vil være tilgjengelig for norske forbrukere julen 2013. Dagens priser er oppgitt:
- Nintendo Wii Mini - Nintendo - 899,-
- Nintendo 3DS - Nintendo - 1290,- / 1490,- (XL-versjon)
- Nintendo Wii U - Nintendo - 1990,- (basic) / 2495,- (premium)
- Xbox 360 - Microsoft - Fra 1490,- (flere ulike pakkeløsninger)
- Xbox One - Microsoft - 3990,-
- Playstation Vita - Sony - 1890,-
- Playstation 3 - Sony - 1495,-
- Playstation 4 - Sony - 3490,-