Jon-Freddy Nilsen underviste i førstehjelp kurs for 185 teknikere, men ingen satt i rommet. Foto: Jan Røsholm

KORONAVENNLIG ONLINE-KURS

Koronapandemien har satt store begrensninger for reiser og samlinger. Da må vi tenke nytt.

Publisert Sist oppdatert

Stiftelsen Elektronikkbransjen har i flere år arrangert kurs innen ulike tema for sine medlemmer. Dette spenner seg fra lovpålagte kurs for hvitevareteknikere, reklamasjonskurs eller spesialkurs innen for eksempel salgsteknikk. Når har de disse kursene blitt digitale.

Gir større fleksibilitet

De fleste har i løpet av det siste året blitt godt kjent med møter og presentasjoner på ulike digitale plattformer som Zoom, Microsoft Teams eller Google Meet. Det gjør det enklere med digitale kurs. Man trenger heller ikke noe annet utstyr enn en datamaskin eller en smarttelefon, så er man i gang. En annen stor fordel er at man slipper å reise av gårde. Det sparer både tid og penger.

Nettkurs for første gang

Utbruddet av Cowid-19 viruset har gitt strenge begrensinger for samfunnet, og også bransjens arrangement. Alle hvitevareteknikere må hvert år gjennomføre et FSE-kurs. Temaene er sikkerhet og førstehjelp. Sikkerhetsforskriften stiller krav til bedrifter om at medarbeiderne gis nødvendig opplæring innen FSE (Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og ved elektriske anlegg). Bransjeforeningen arrangerer disse kursene hvert år. De avholdes vanligvis i forbindelse med Hvitevaredagene. I 2020 ble Hvitevaredagene avlyst, da smittevernhensyn gjorde at myndighetene forbød store arrangement. For at teknikerne skulle få godkjent kursene, måtte det tenkes nytt.

Kyrre Kielland underviser 160 online-deltakere i forbrukerkjøpsloven. Foto: Jan Røsholm

- I 2020 har de fleste blitt brukt digitale møteløsninger som Zoom og Teams, vi valgte å arrangere kurset på Teams, noe som gikk bra, sier administrerende direktør Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Alle verksteder ble invitert, og det deltok 185 teknikere.

- Vi hadde deltakere fra øverste nord til helt syd i landet, og mange deltok via storskjerm fra verkstedet, sier Røsholm.

Første del av kurset ble gjennomført en tirsdag ettermiddag, mens andre del uka etter, slik at det ble mest mulig fleksibelt for deltakerne. Begge kursene måtte gjennomføres for å få godkjent kursbevis. Kurset er totalt på fire timer, hvorav to er førstehjelp og to er sikkerhetsrutiner.

Bedriftens ansvar

Kanskje en fremtidig løsning er å kombinere fysisk- og nettbasert kurs

Det er bedriftens ansvar at de ansatte gjennomgår kurset. Lovkravet gjelder for personell som jobber med både lav- og høyspenningsanlegg. Opplæringen skal gjentas en gang årlig, men oftere dersom forholdene gjør dette nødvendig. Det skal ikke være mer enn 12 måneder mellom hver opplæring. Hovedansvaret for oppfyllelse av kravene i forskriften ligger hos eier/driver av de elektriske anlegget, samt eier av virksomheten som utfører aktiviteter som omfattes av forskriften. Hvitevareservice foregår i hovedsak hjemme hos kundene, og da blir det verkstedeier som må sørge for at teknikeren har nødvendig godkjennelse.

Deretter reklamasjonskurs

Bransjeorganisasjonen har med jevne mellomrom arrangert reklamasjonskurs i samarbeid med advokatfirmaet Ræder. Hovedfokus på disse kursene er forbrukerkjøpsloven, og hvordan denne tolkes.

- Vi hadde planlagt et fysisk kurs i våres, men dette ble nå gjort om til et digitalt kurs, sier Røsholm.

Kursholder var advokat Kyrre Kielland, som er godt kjent blant mange av medlemsbedriftene. Advokatfirma Ræder har satt opp et TV-studio som brukes til digitale arrangement, og kurset ble sendt derifra.

Advokatfirma Ræder har satt opp et eget TV-studio til bruk ved digitale arrangement. Eva Dirdal styrer det tekniske. Foto: Jan Røsholm

- Utrolig gøy at vi har over 160 deltakere fra både verksteder, forhandlere og leverandører, sier Kielland.

- Vi opplever ikke samme interaktivitet, og spørsmål stilles via en chattefunksjon. Men når situasjonen er slik som den er, så må vi tenke nytt, og dette er en god løsning, sier Kielland.

Kurset som har en varighet på to timer, startet klokken 0800.

- De fleste butikkene åpner klokken 10, så da passet det fint å ta kurset før åpningstid. Fra verkstedene er teknikerne med, og de kan deretter kjøre ut på oppdrag etterpå, sier Røsholm.

Selve kurset ble gjennomført ved at instruktør presenterte innholdet på vanlig måte, mens deltakerne fikk presentasjonen opp på sin skjerm.

Vurderer flere kursløsninger

Stiftelsen Elektronikkbransjen planlegger flere digitale kurs fremover.

Deltakerne kommuniserte med studio via en chat-tjeneste. Foto: Jan Røsholm

Aktuelle tema er regelverket for butikker rundt håndtering av EE-avfall og forsikringsløsninger. En populær medlemsfordel blant bransjeorganisasjonens medlemmer er forsikring.

- Mange bedrifter har pensjonsforsikring via vår avtale, og nå er det kommet en del nye regler og det er etablert pensjonskonto. Dette er det viktig å ha kunnskap om for de som har personalansvar, sier Røsholm.

Når det gjelder innsamling av EE-avfall, har alle butikkene i Norge mottaksplikt. Med denne mottaksplikten følger en del krav til sikring av dette avfallet, samt at det er regler rundt informasjonskravet fra butikken. Flere aktører har allerede fått bøter i hundre-tusen-klassen for brudd på disse reglene.

- Vi ser et behov for å lage et informasjonskurs for medlemmene rundt dette regelverket, sier Røsholm

Bransjeorganisasjonen vil trolig fortsette med å tilby nettbaserte kurs, også når restriksjonene rundt korona er avsluttet.

- En stor fordel med nettkurs er at det er enkelt for deltakere, de slipper å reise. Det ser vi også på antallet som deltar. Kanskje en fremtidig løsning er å kombinere fysisk- og nettbasert kurs, sier Røsholm.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 1/2021, som ble distribuert 22 februar. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS