EURONICS OG EEL SLÅR SEG SAMMEN

Euronics Norge slår seg sammen med EEL-konsernet i Sverige. Etter sammenslåingen blir EEL størst i Norden på hvitevarer.

Publisert Sist oppdatert

Euronics Norge har 63 butikker og er fra 1. september 2015 gjennom et aksjebytte en del av EEL-konsernet. Samarbeidet mellom EEL og Euronics Norge begynte allerede på slutten av 2013. Siden januar 2014 har de norske butikkene hentet hvitevarer og småelektronikk fra EELs sentrallager i Örebro.

Strategisk viktig

Det at EEL og Euronics Norge har organisatoriske likhetstrekk, med lokale entreprenører og en forhandlingsfokusert kjedestruktur, er også en stor fordel

– For oss er sammenslåingen strategisk svært viktig. Den innebærer at vi blir mer konkurransedyktige i det tøffe norske forbrukerelektronikkmarkedet, sier Baltzersen.

– Sammenslåingen med Euronics Norge er det første steget for å kunne ta seg inn i nye markeder, sier Christer Larsson, konsernsjef i EEL, i en pressemelding.

Baltzersen sier at det å være en del av EEL gir tilgang til et stort varelager, bedre vilkår og en struktur som møter framtidige behov.

– Dette er noe ikke minst våre kunder vil dra nytte av. Det at EEL og Euronics Norge har organisatoriske likhetstrekk, med lokale entreprenører og en forhandlingsfokusert kjedestruktur, er også en stor fordel. Både i Norge og Sverige skiller vi oss fra våre konkurrenter gjennom lokal tilstedeværelse, personlige relasjoner og service av høy kvalitet, sier Baltzersen.

Størst på hvitt

I EEL-konsernet inngår også butikkjedene ELON og Elkedjan, med til sammen 400 butikker i Sverige, og EEL Teknik med 2.000 elektrikere over hele Sverige. Butikkene og EEL Teknik-selskapet eies av forhandlerne som igjen er deleiere i morselskapet EEL AB. Konsernets samlede omsetning i 2014 var rundt 3,6 milliarder svenske kroner eksklusiv moms. Dette gjør ifølge pressemeldingen EEL til bransjens største innkjøpsorganisasjon og Nordens største hvitevarekonsern.

Både EEL AB og Euronics Norge er med i forbrukerelektronikkjeden Euronics, med 11.000 butikker i 31 europeiske land og en omsetning på over 160 milliarder svenske kroner.

Først med kundeklubb

– Vi er den første retail-kjeden i vår bransje som starter kundeklubb. Medlemmene skal motta spesialtilbud, men også råd og tips, sier Baltzersen.

Han forteller videre at de lokale butikkene står som avsender. Det betyr at de også kan gjøre lokale medlemsaktiviteter i kundeklubben.

– Nå starter vi også med «klikk og hent». Det betyr at våre kunder selv kan velge hvordan de vil handle. De kan bestille på nett og hente i butikk, bestille på nett og få varen sendt hjem, eller den tradisjonelle måte, nemlig handle i butikken, sier Baltzersen.

Opplæring viktig

Vi møter ham på Euronics årlige kompetansedager i Fredrikstad.

– Vi samler 163 personer til tre dagers kompetanseheving. Det kommer stadig nye produkter som vi må være i forkant på. Handlemønsteret til kundene forandrer seg. Med bruk av sosiale medier og internett må vi hele tiden være på hugget. Våre kunder skal føle seg ivaretatt, og da er kompetanse viktig, sier Baltzersen.

Kompetansedagene samler alle innen lyd og bilde, tele og underholdning. Tidligere var også hvitevarene representert på Kompetansedagene.

– Produktopplæringen på hvitevarer er flyttet til Örebro, hvor vi har messe og kompetansedager sammen med EEL. I tillegg har vi en kjedesamling i Norge på våren, der TV er i fokus, avslutter Baltzersen.

Powered by Labrador CMS