Mats Holmqvist i EET Sverige med hodetelefonen Master & Dynamic MW75, med aktiv støyreduksjon. Pris: 6.500,- Foto: Stian Sønsteng

I EET ER VI NERDER OG GEEKS

– I EET elsker vi teknikk. Vi er spesialister innen forretningsområdene våre, og kan hjelpe både leverandører og detaljister, sier Mats Holmqvist.

Publisert Sist oppdatert

Han er salgssjef for forbrukerelektronikk i EET Sverige AB, og vi møter ham i juni på opplæringsmessen Elon Expo.

– Her hos Elon er vi inne med over hundre merker, og av disse har vi kjedeavtaler for 12-13 varemerker, sier Holmqvist.

– Hva er deres styrke som distributør?

– Vi er nok annerledes enn mange andre. Vi arbeider aktivt i verdikjeden med å bygge kunnskap, vi er ute i butikkene, holder kurs og hjelper til på arrangement. Du kan si vi arbeider som en gammeldags leverandør, selv om vi er en distributør, sier Holmqvist.

Han forteller at EET ofte blir kontaktet av leverandører som trenger hjelp.

– De har ikke selv personell, og bruker oss både til PR, marketing, salg og opplæring. Et eksempel her på Elon Expo er Sharp, som vi nå samarbeider tett med på TV-siden.

Fanger opp nyheter

– Hvordan klarer dere å holde dere ajour med nye teknologier og produkter?

Norden er fortsatt vårt sterkeste marked

– Siden EET finnes i 24 europeiske land, fanger vi opp nyheter svært raskt – kanskje raskere enn markedet ellers. Dette gjør at vi internt kan lære oss nyhetene før andre. Dessuten er vi svært dedikerte, du kan godt kalle oss nerder eller geeks, og vi elsker teknikk, sier Holmqvist.

EET har hovedkontor i København, og av de 24 landene har de egne datterselskap i 16 land.

– EET ble etablert i Sverige i 1986, og hadde allerede etter tre år datterselskap i Norge, Danmark og Finland. Norden er fortsatt vårt sterkeste marked, sier Holmqvist.

EET har på veien ekspandert gjennom oppkjøp, og den svenske salgssjefen sier de har endret seg fra å være en ren IT-leverandør, slik de var i starten.

– Vi ønsker å være den ene leverandøren man trenger, som gjør noe mer enn kun å flytte esker. For detaljhandelen kan det ofte gå raskt, og her kan vi bistå med vår kompetanse, sier Holmqvist.

– Kan du trekke frem noen varemerker som er viktige for dere?

Master & Dynamic

– Her hos Elon er vi kun representert med ett av våre sju forretningsområder, og det er forbrukerelektronikk. Jeg har allerede nevnt Sharp. JLab Audio er USAs største varemerke med helt tråløse ørepropper under 100 dollar, og begynner også i det nordiske markedet å vokse raskt – med produkter under 1.000 kroner. I Norden er vi også i ferd med å lansere det gamle og godt kjente varemerket Thomson, med deres bærbare datamaskiner. Til slutt, men ikke minst, vil jeg nevne Ecovacs, og deres fantastiske robotrengjørere. Dette er et teknologiselskap, og derfor passer de godt hos oss. De tar produktene til et nytt nivå, der de setter en ny standard, sier Holmqvist.

Når han skal fotograferes, trekker han frem et par hodetelefoner fra Master & Dynamic.

– Dette er et lite selskap, basert i New York. Siden 2014 har de solgt hodetelefoner, med et design basert på dem amerikanske flygere brukte under den annen verdenskrig. Dette har de hatt suksess med, ikke minst fordi lyden også er fantastisk, i et premiumprodukt der det er brukt eksklusive materialvalg. De er et lite selskap, og har ingen egne representanter i Norden, så vi hjelper dem med alt fra PR til salg. Som lydentusiast elsker jeg de litt mindre nisjeselskapene, sier Holmqvist.

På Elon Expo viser han for første gang den nye modellen Master & Dynamic MW75, med aktiv støyreduksjon. Prisen er ventet å bli 6.500 kroner.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2022, som ble distribuert 30. august. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS