Eico er mest kjent for sine ventilatorer, både fra italienske Elica og Faber samt under sitt eget varemerke. I tillegg er de nordisk distributør for vinkjøleskap og hvitevarer fra danske Vestfrost, og hvitevarer og småelektriske produkter fra Sharp. I en pressemelding uttaler administrerende direktør Michael Jacobsen at Eico når det gjelder leveringsdyktigheten under pandemien har vært «heldige med vilje».
– Vi har stort sett vært i stand til å levere som avtalt. Leveringsprestasjon har alltid stått øverst på vår kravliste, og heldigvis var vi våren 2020 i forkant og økte lagerbeholdningen. I høst har vi investert ytterligere i varelageret, slik at våre kunder – både forhandlere og sluttbrukere – har opplevd minimale problemer med å få levert produktene de har ønsket. Dette har vært mulig fordi vi i forkant var en sunn bedrift, med mulighet til å foreta disse lagerinvesteringene, sier Jacobsen.
Privilegert bransje
Annonse
Han mener Eico er en del av en privilegert bransje, som leverandør av produkter til hjemmet.
– Dette er varegrupper som absolutt har merket oppgang under koronakrisen. Folk har arbeidet mer hjemme, og har hatt mer tid og anledning til å forbedre og forskjønne sine hjem. Dette har unektelig hatt positiv innflytelse på etterspørselen etter produktgruppene våre, som kjøkkenventilatorer, vinkjøleskap og hvitevarer generelt. Vi har kort og godt hatt medvind av «hygge og bygge»-aktivitetene, sier Jacobsen i pressemeldingen.
Her heter det også at selskapet har dratt nytte av sin digitale strategi, som de lanserte for et par år siden.
Digitale muligheter
Dette har unektelig hatt positiv innflytelse på etterspørselen etter produktgruppene våre
– Brukervennlige digitale plattformer er høyt prioritert, og jeg er ikke i tvil om at denne satsingen har hatt stor betydning for hvordan vi er kommet gjennom koronakrisen. Samtidig er vi blitt oppmerksomme på andre digitale muligheter, som digitale møter med både leverandører, kunder og øvrige samarbeidspartnere, slik at vi har klart å bevare kontakten og fortsette både drift og utvikling. Når koronaen er en saga blott er det elementer vi vil ta med videre, med de digitale møtemulighetene som et sterkt supplement. Dette gjør at vi ikke trenger å reise like mye, men når det er sagt vil det selvsagt også fremdeles være situasjoner hvor et fysisk møte absolutt vil være å foretrekke, sier Jacobsen.
Annonse
Når det gjelder leveransene, har flere av fabrikkene Eico får produkter fra hatt store problemer i koronaperioden. For eksempel ble noen av de italienske helt stengt i perioder, mens andre fikk redusert produksjonskapasiteten med 30-40 prosent. Produktutviklingen har også bydd på utfordringer.
Produktutvikling
– Her har vi måttet tenke nytt. Det er ikke mulig å vurdere et produkt via et datamøte, men på den andre siden kan vi heller ikke gå på kompromiss med våre normale kvalitetskrav. Derfor har vi brukt ekstra tid på å få sendt prototyper fra fabrikkene en ekstra gang når det har vært nødvendig. Innovasjonen er derfor gått videre, selv om det har bydd på ekstra utfordringer, sier Jacobsen i pressemeldingen.
Her uttaler han videre at Eico har brukt 2020 godt, også når det gjelder å planlegge introduksjonen av nye hvitevarer fra varemerkene Sharp og Vestfrost.
Satser videre
– Dette kommer til å ta fart første halvår 2021, og rett før årsskiftet har vi også ansatt en produkt- og utviklingssjef i en nyopprettet stilling. Investeringene, utviklingen, innovasjonen og veksten i Eico vil fortsette ufortrødent, tross det siste årets konronarelaterte vanskeligheter, sier Jacobsen i pressemeldingen.
Han eier Eico sammen med salgsdirektør Niels Poulsen og Vækstinvest, et dansk kapitalfond med røtter på Nord-Jylland, der Eico har hovedkontor. Selskapet ble etablert i 1981, kom til Norge fire-fem år senere, og har også virksomhet i Sverige og Finland. I starten var selskapet en fullsortimentsleverandør til kjøkkenbransjen, med hvitevarer, VVS-utstyr og avfallssystemer, og rundt 2015 tok de steget over i elektrobransjen.