Velg hvilken kategori du vil lese om:
Foto og video // Handel // Hvitevarer // Lyd og bilde // Mobile produkter // Musikkbransjen // Småelektrisk // Spill og data // Verksted
ANTALL BUTIKKER NESTEN DOBLET
I og med samarbeidet med den danske El-Salg-kjeden, har Elon-gruppen i Norden økt fra 350 butikker i 2018 til 659 butikker i 2021.
– Dette er i henhold til strategien, og styrker posisjonen vår som en nordisk aktør, sier administrerende direktør i Elon Norge, Asle Bjerkebakke.
Ifølge en pressemelding fra Elon Group, er A/S El-Salg med sine 150 butikker Danmarks største medlemseide kjede innen hvitevarer og forbrukerelektronikk. Fra før har Elon et innkjøpssamarbeid med den danske kjeden Hvidt&Frit, med 39 butikker.
I Norge siden 2014
Svenske Market publiserte 18. august et intervju med konsernsjef Stefan Lebrot i Elon Group. Her heter det at gruppen i 2018 hadde 300 butikker i Sverige og 50 i Norge, mens antallet i dag er 348 (inkludert 78 Electra-butikker) i Sverige og 62 i Norge. I tillegg har porteføljen økt med 189 i Danmark, 55 i Finland og 5 på Island – totalt 659 butikker i det nordiske innkjøpssamarbeidet.
I intervjuet med Market sier Lebrot at det for leverandørene er mest effektivt å samarbeide med store kunder, og at det derfor har vært viktig for Elon å bli store og nordiske.
Elon Norge har slik sett fulgt denne ambisjonen, med en økning fra 47 butikker ved utgangen av 2019 til 59 butikker i 2020 og 63 butikker per i dag.
– Målet fremover er å etablere 12-15 nye utsalg per år, sier administrerende direktør Asle Bjerkebakke i Elon Norge til fagbladet Elektronikkbransjen.
Med dagens butikkportefølje er kjeden tilbake på samme nivå som de var i 2014, da daværende Euronics Norge inngikk innkjøpssamarbeid med EEL Holdning, som siden byttet navn til Elon Group. Den 1. januar 2016 ble Euronics Norge AS formelt et datterselskap i svenske Elon Group AB. Samtidig gikk de norske Euronics-butikkene inn som eiere i Elon-gruppen, mens franchisetakerne som siden er kommet til ikke er aksjonærer.
Større muskler
– Gjennom samarbeidet med A/S El-Salg får vi enda større muskler til å tilby riktig sortiment og priser til kundene i de nordiske landene, sier administrerende direktør Stefan Lebrot i Elon Group i en pressemelding.
Målet fremover er å etablere 12-15 nye utsalg per år
Han mener gruppen har funnet en riktig miks av lokale butikker og effektiv ehandel, og at avtalen med A/S El-Salg tyder på at Elon Group er en god samarbeidspartner for fremtiden.
For A/S El-Salgs del, heter det at de under pandemien sett hatt økt etterspørsel fra kunder som ønsker å handle lokalt, og at avtalen med Elon Group styrker deres muligheter til å møte kundenes ønsker.
– Vår målsetting er å gi våre butikker best mulig innkjøpsmuligheter både nå og på sikt. Den nye samarbeidsavtalen innebærer et større og bredere sortiment med enda bedre priser, sier administrerende direktør Tomas Holm Hedehus i A/S El-Salg i pressemeldingen.
Både Elon Group og A/S El-Salg er en del av Euronics, som med 11.000 butikker i mer enn 30 land er Europas største innkjøpsorganisasjon for hvitevarer og forbrukerelektronikk.