KATEGORIENE TETTERE HOS ELKJØP

– Skillet mellom kategoriene er i ferd med å viskes ut, og vi ønsker her på Elbit og ute i butikkene å vise hvordan produktene snakker sammen.

Publisert Sist oppdatert

Det sier de tre salgsdirektørene Torfinn Schau Halvorsrud (telekom), Jason Stubbs (data) og Thomas Hegerlund (lyd og bilde) i Elkjøp Nordic AS. De har fra og med i år flyttet opplæringsmessen Elbit fra høsten til mai for å komme tettere opp til produktlanseringene. Under kjedens interne opplæringsmesse, som ble arrangert på Thon Hotel Oslo Airport, var 3.300 personer fra kjeden og leverandørene involvert.

– Vi ønsker å oppfordre våre medarbeidere til finne løsninger for kundene uavhengig av kategoriene. Derfor kjører vi også enkelte kurs der alle kategoriene er samlet, med noen av leverandørene, sier Hegerlund.

– Vi har over 60 leverandører her, og Elbit er en fantastisk mulighet til å vise våre butikkansatte hva som kommer i handelen. Det handler mye om hvordan produktene snakker sammen, og hvilken nytte kundene har av dem, sier Stubbs.

Vi ønsker å oppfordre våre medarbeidere til finne løsninger for kundene uavhengig av kategoriene

Han trekker frem Microsoft, Google og Apple, og sier det er viktig at Elkjøp-medarbeiderne vet hvordan produktene fra de tre kategoriene snakker sammen.

Mest sexy?

Halvorsrud mener kjedens kunder forventer å få alt på ett sted.

– Det klarer vi å gi dem, også takket være opplæringen som gis her på Elbit, sier Halvorsrud.

På Elbit er det samlet ansatte fra alle landene i Elkjøp Nordic AS. Det gis egne undervisninger på lokalt språk.

– Dette har vi gjort for å være sikre på at alle får med seg alt, sier Halvorsrud.

– Hvor tett samarbeider dere tre som kategoridirektører?

– Veldig tett, svarer de unisont og lattermildt.

– Kundene ser ikke veggene mellom kategoriene, og vi har de senere årene arbeidet bevisst for at alle ansatte skal se hvilke løsninger vi kan tilby kundene i stedet for å bare tenke på egen kategori, sier Hegerlund.

– Hvem av dere representerer den mest sexy kategorien?

Spørsmålet blir møtt med latter.

Presset bransje

– Vi er alle dedikerte. Men, spøk til side, det er ikke lenger så store forskjeller mellom kategoriene. Det viktige er brukeropplevelsen, og det er det vi ønsker å vise her på Elbit og ute i butikkene, sier Stubbs.

– Det er vel fortsatt noen forskjeller når det kommer til hvor ofte det kommer nye modeller, markedsbudsjett og marginer?

– Det stemmer, men ulikhetene blir stadig færre. For eksempel er de fleste produktlanseringene før sommeren, og dette er som nevnt årsaken til at vi har flyttet Elbit til mai, sier Hegerlund.

– Vi ser at flere leverandører har redusert bemanningen i Norge, noen har tøffe tider. Hvordan opplever dere dette?

– Det er ingen tvil om at vi arbeider i en presset bransje hvor marginene ikke er veldig store. Det er hele tiden et jag når det gjelder pris, og det sier seg at man da må redusere kostnadene. Når det er sagt arbeider vi nordisk, og da har det ikke noe å si i hvilket land leverandøren sitter, sier Hegerlund.

Egne produkter

Telekom har tidligere hatt sine egne Elbit-samlinger, men gikk i fjor inn sammen med data, lyd og bilde. Halvorsrud sier dette har vært gunstig for kategorien, og viser igjen til at veggene mellom kategoriene er blitt lavere.

– Når det kommer til oppmerksomheten fra forbrukere og media er det vel telekom som ligger på topp?

Halvorsrud unnlater beskjedent å svare, og blir reddet av Hegerlund.

– Jeg tror kanskje det. Samtidig er det en enorm interesse også for nettbrett og TVer. Det ene produktet fungerer kanskje ikke like godt uten det andre, og det er disse behovene vi ser blir stadig viktigere for kundene.

– Når det gjelder Elkjøps egne varemerker, hvor viktige er disse for kjeden?

– De er svært viktige. Her har vi muligheten til å skreddersy produkter vi ser det er behov for i markedet, både når det gjelder design, fargevalg og teknologi. Vi er så heldige at vi har et moderselskap med en egen organisasjon som gjør at vi kan produsere egne varer, sier Hegerlund.

Powered by Labrador CMS