HVA SOM HELST HVOR SOM HELST

Yamaha relanserte den 15. juni MusicCast. Selskapet introduserte systemet i 2002, som en nettverksbasert multiromsløsning.

Publisert Sist oppdatert

– Den gangen var ikke nettverksteknologien kommet langt nok til at man fikk den ønskede stabilitet, lyd- og overføringskvalitet. Dette har endret seg, ikke minst når det gjelder måten å distribuere signaler. Derfor reintroduserer vi MusicCast, et system som kan distribuere det du ønsker av signalkilder der du måtte ønske det, med en lydkvalitet opp til SACD-nivå, sier Knut Mortvedt når vi møter ham på Elkjøps Elbit-messe.

Yamaha bruker SACD (Super Audio Compact Disc) som en referanse for at lydkvaliteten er bedre enn CD. Formatet ble utviklet av Sony og Philips, kom på markedet i 1999, og var en konkurrent til DVD-Audio-formatet.

– Har du en spiller som tar SACD tilkoplet MusicCast kan du hente ut signalet i alle rom som har et tilkoplet MusicCast-produkt, sier Mortvedt.

Etter hvert vil dette komme i alle produktene våre

– Dere vil implementere MusicCast i flere produkter?

– Etter hvert vil dette komme i alle produktene våre; som hjemmekino-receivere, aktive høyttalere, tokanals komponentanlegg, lydplanker, lydplater, lydprojektorer og Piano Craft-anleggene.

Mange muligheter

– Det er i dag mange som har trådløse systemer. Har Yamaha et konkurransefortrinn?

– De fleste trådløse systemene som er på markedet i dag baserer seg på overføring til aktive høyttalere. Den store forskjellen er at vi skal kunne bruke systemet på ulike typer produkter og komponenter, og dra nytte av ulike signalkilder som koples til disse. Vi kan for eksempel overføre signalene fra en Blu-ray-spiller tilkoplet en hjemmekinoforsterker, til en aktiv høyttaler i et annet rom. Man kan hente signaler fra en USB-brikke, Spotify og andre strømmingstjenester. Ved at alle komponentene i systemet både har Airplay, nettverk og blåtann, vil man kunne hente lyden fra svært mange kilder. Komponentene kan også sende signalene på blåtann til andre blåtannprodukter og -systemer, sier Mortvedt.

Yamaha Europa

– Hvor viktig vil MusicCast være for Yamaha?

– Med den endringen vi har sett i bransjen vil det være viktig for alle som driver med lydprodukter å la kundene strømme hva som helst hvor som helst, for vårt vedkommende gjør vi dette med muligheten for meget god lydkvalitet.

– Hva er det viktigste produktet for Yamaha i dag?

– Fortsatt er det hjemmekino-receivere. At de alle kan tilknyttes hjemmenettverket øker nytteverdien for brukerne.

– Hvordan er situasjonen for Yamaha i Norge i dag?

– Vi har de siste tre-fire årene vært gjennom en større forandring i selskapet. I dag er vi en del av Yamaha Europa. Mens vi tidligere var underlagt Sverige, blir vi stadig tettere knyttet til Europa-kontoret i Tyskland. Rent produktmessig skjer det en endring ved at hjemmekino-delen er mindre enn tidligere, mens strømmeprodukter, lydprojektorer og –planker øker, sier Mortvedt.

Med lydprojektorer mener han lydplanker som kjører i flere kanaler, som 7.1.

Store endringer

– Hvor mange ansatte er dere i Norge?

– Vi er to selgere i Norge som arbeider med audioprodukter. Kundestøtte og tilleggstjenester har vi i Sverige, også med norsktalende ansatte. Administrasjon og økonomi ligger i Tyskland.

– Hvordan klinger Yamaha som varemerke i dag?

– Som aldri før. Vi tror fortsatt på Yamaha som merkenavn, og veldig mange forbinder det heldigvis med god lyd, kanskje i sammenheng med musikkinstrumentene våre.

Knut Mortvedt begynte ved Tandberg Radiofabrikk i 1968 og har arbeidet Yamaha-produkter siden 1987.

– Du har vært i mange år i bransjen. Hvilke tanker gjør du deg om endringene den har vært gjennom?

– Jeg er vel nå en av de få som har vært lenge i bransjen. Vi ser at mange selskap styres fra Sverige eller Danmark, og benytter innleide medarbeidere under messer som dette. Tidligere var de fleste ansatt i Norge, men mange av disse stillingene er etter hvert forsvunnet, dessverre.

Powered by Labrador CMS