Salgs- og markedssjef Lasse Danielsen (t. v.) i Electrocompaniet hadde i fjor Stargate-produsent Mikkel Eriksen på besøk ved fabrikken på Tau. Foto: Electrocompaniet

NORSK-PRODUSERT HIFI I NORSK-EID KJEDE

– Electrocompaniet spiller rausere og mer underholdende, sier Odd Kåre Lerbrekk i Soundgarden. Blant entusiastene er Mikkel Eriksen i Stargate.

Publisert

Butikksjef Odd Kåre Lerbrekk ved Soundgarden Forus utenfor Stavanger karakteriserer lyden til Electrocompaniet som frodigere og romsligere, og synes det er stas at kjeden nå for fullt satser på det norskproduserte hifi-merket.

– Det har vært en ekstra motivasjon at Hegel nå selges eksklusivt hos Hi-Fi Klubben. At vi mistet Hegel i sortimentet har vært et hell i uhell for oss, siden Electrocompaniet er kommet med mange nye og svært spennende produkter etter at de i 2018 fikk nye eiere, sier Lerbrekk til fagbladet Elektronikkbransjen.

I en video intervjuer Odd Kåre Lerbrekk (t. h.) ved Soundgarden Forus salgs- og markedssjef Lasse Danielsen i Electrocompaniet. Skjermdump.

Flere kjente musikkprodusenter bruker Electrocompaniets produkter til å lytte til lydmiksen i studio. Blant dem er Stargate-produsent Mikkel Eriksen, som i fjor besøkte fabrikken på Tau.

Soundgarden har solgt Electrocompaniet siden 2009, og butikksjef Lerbrekk innrømmer at det er ekstra stas for Soundgarden Forus at det nå er fullt kjedefokus på merket.

Rett over fjorden

Strømme- og nettverkskortet til forsterkeren ECI 6DX MkII, som koster 55.000 kroner. Foto: Electrocompaniet.

– Siden Electrocompaniet holder til rett over fjorden for oss, blir det til at vi har mye kontakt med dem. Etter at de gikk over ende i 2018 og det er kommet inn nye eiere, fortsatt norske, er de dessuten en bedre leverandør enn de noensinne har vært, sier Lerbrekk.

Han trekker frem deres stereoforsterker ECI 80D til 23.000 kroner.

Strømmeren ECM 1 MkII fra Electrocompaniet koster 35.000 kroner. Foto: Electrocompaniet.

– Dette er en perfekt inngangsbillett til Electrocompaniet, med 2x80 watt, innebygd DA-konverter og platespillerinngang, sier Lerbrekk.

Sjassiet henter vi fra Vigrestad, frontplatene blir trykket på Hjelmeland, og transformatorene kommer fra Noratel på Hamar

– I hvilken grad klarer Electrocompaniet å erstatte plassen til Hegel i sortimentet deres?

– I svært stor grad. Den store forskjellen på plussiden er at Electrocompaniet produseres i Norge, og det oppleves som et pluss av kundene. Vi har mange andre merker, men Electrocompaniet er definitivt vår viktigste partner i hifi-segmentet, sier Lerbrekk.

CD-spilleren EMC1 fra Electrocompaniet er kommet i en helt ny MkV-modell til 45.000 kroner. Foto: Electrocompaniet.

I en video Soundgarden har publisert i sosiale medier, intervjuer Lerbrekk salgs- og markedssjef Lasse Danielsen i Electrocompaniet. Her forteller han at Electrocompaniet ble startet i 1973 på Lørenskog utenfor Oslo. I 2004 ble fabrikken flyttet til Tau utenfor Stavanger, der all produksjon fortsatt skjer. De samarbeider med bedriften WestControl, som også produserer avansert elektronikk for blant annet forsvarsindustri, oljeindustri og medisinsk industri.

Soundgarden Forus har tre lytterom. Foto: Atle Dreier.

Tilbake til utgangspunktet

– Dette gjør at vi får en kostnadseffektiv, god og automatisert produksjon av elektronikken, så står vi selv for sammenstilling og ikke minst design, før produktene blir pakket og sendt ut i verden fra fabrikken vår på Tau, sier Danielsen i videointervjuet.

Han understreker at hele produktet er norsk, og at de bruker norske underleverandører.

Electrocompaniets stereoforsterker ECI 80D koster 23.000 kroner. Foto: Electrocompaniet.

– Sjassiet henter vi fra Vigrestad, frontplatene blir trykket på Hjelmeland, og transformatorene kommer fra Noratel på Hamar.

På spørsmål fra Lerbrekk om det ikke er slik at Electrocompaniet i det senere er gått tilbake til kjernen, svarer Danielsen slik:

Odd Kåre Lerbrekk er butikksjef ved Soundgarden Forus. Foto: Atle Dreier.

– Skomaker, bli ved din lest, er det noen som sier. Vi er gått tilbake til å fokusere på forsterkere og forforsterkere, og kommer med nye produkter også her. Samtidig har vi beholdt noen av våre signaturprodukter, som strømmeren ECM 1 MkII til 35.000 kroner og CD-spilleren EMC1 som er helt unik og nå er kommet i en helt ny MkV-modell til 45.000 kroner. Hittil i år er vi kommet med åtte nye produkter, og vi modifiserer, moderniserer og videreutvikler hele tiden produktporteføljen.

Norsk hele veien

Mikkel Eriksen i Stargate bruker Electrocompaniet, og han jobber blant annet med Jay-Z, Coldplay og har vært med-produsent på den siste platen til Lenny Kravitz

I videointervjuet uttrykker Danielsen glede over at Soundgarden har valgt å satse på Electrocompaniet.

– Det er spesielt kjekt at det er en norskeid kjede som er i Norge som selger norskproduserte produkter til norske kunder, sier Danielsen.

Soundgarden Forus holder til i Forus næringpark utenfor Stavanger. Foto: Atle Dreier.

De to kommer i videoen også innom Electrocompaniets historie i populærkulturen.

– Electrocompaniet har i årenes løp vært mye i media av forskjellige grunner. Blant annet har vi vært nevnt i samme åndedrag som Michael Jackson, fordi Bruce Swedien, som var lydprodusenten hans, brukte våre produkter produksjonen. Det er mange kjente musikere og produsenter som bruker Electrocompaniet når de lytter til miksingen i studio. Mikkel Eriksen i Stargate bruker Electrocompaniet, og han jobber blant annet med Jay-Z, Coldplay og har vært med-produsent på den siste platen til Lenny Kravitz. Terje Refsnes er en kjent produsent innen black metal-miljøet, og han bruker Electrocompaniet i sin produksjon. I tillegg kommer klassiske lydstudio og for eksempel Yello fra Sveits, sier Danielsen.

Gode bransjekolleger

I det ene lytterommet ved Soundgarden Forus er Electrocompaniets stereoforsterker ECI 80D til 23.000 kroner sentralt plassert. Foto: Atle Dreier.

Tilbake til Soundgarden Forus, der Odd Kåre Lerbrekk er butikksjef. Han begynte i selskapet i 1996, da det het Hi-Fi Center-kjeden. Butikken holder til i Forus næringspark, med to ansatte på heltid og fire på deltid.

– Det er en stor fordel å ligge her, siden mange kunder uansett tar turen hit for å sjekke hva konkurrentene har. I sentrum er det blitt mye gågater og mindre handel, og siden vi også selger store og tunge produkter er det en fordel at kundene kan parkere rett utenfor butikken, sier Lerbrekk.

I sentrum holder Hi-Fi Klubben til, mens Elkjøp og Power ligger 300 meter unna Soundgarden på Forus.

– Vi vet at de ofte sender kunder til oss, siden vi produktmessig overtar der de slutter, og vi ser nok hverandre mer som gode bransjekolleger enn rene konkurrenter, sier Lerbrekk.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2020, som ble distribuert 22. juni. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

Soundgarden Forus har en salgsflate på 300 kvadratmeter og ligger i samme bygg som Designa kjøkken.

Lerbrekk sier stemningen i Soundgarden-kjeden er god.

– Fremtiden til Soundgarden er å bli best i vår nisje, og vi vant nettopp Kundeserviceprisen 2020 i kategorien elektronikk, foran Power, Elkjøp, Hi-Fi Klubben og Elon. Det koker vanligvis ikke i butikken på våren, men koronakrisen merket vi lite til, og i mars gikk vi 30 prosent over budsjett, sier Lerbrekk.

Powered by Labrador CMS