Han er fagsjef i Soundgarden-kjeden og butikksjef på
Forus. Når vi i april møter ham på messen Oslo HiFi Show i Asker, har de en større
utstilling sammen med det norske hifi-merket Electrocompaniet. Deres salgs- og
markedssjef, Lasse Danielsen, er fornøyd med måten Soundgarden representerer
merket.
– Soundgarden er vår hovedpartner i Norge, faktisk vår
eneste salgskanal på vårt hjemmemarked, og vi samarbeider tett, sier Danielsen.
For Electrocompaniet utgjør eksportmarkedet 80-90 prosent.
Annonse
– Når man ser på hvor få vi bor i Norge, er omsetningen av
våre produkter via Soundgarden ganske god, sier Danielsen.
I tillegg til å være fagsjef i kjeden, driver Lerbrekken butikken
på Forus i Sandnes. Denne ligger en drøy halvtime fra Electrocompaniets
produksjonslokaler på Tau, og Lerbrekk sier Soundgarden har gode muligheter når
det gjelder å komme med ønsker og forslag til produktutviklingen.
Lyd mer enn lyd
– Vi tar forslagene med oss, og mange av disse
finner man igjen i de ferdige produktene, sier teknisk sjef Volker Hunger i
Electrocompaniet.
Annonse
– Hvordan er hifi-interessen i Norge sammenlignet med de
andre markedene dere er på?
– Relativt sett er den ganske stor, med hifi-butikker
omkring på holmer og skjær, som alle leverer resultater. Vi ønsker selvfølgelig
at det rekrutteres nye hifi-entusiaster, og opplever stadig at
musikkinteresserte får en wow-opplevelse når de får høre et skikkelig godt
anlegg. De trodde gjerne de hadde god lyd hjemme, men forstår at det er mye å
gå på, sier Danielsen.
De trodde gjerne de hadde god lyd hjemme, men forstår at det er mye å gå på
Lerbrekk legger vekt på at Electrocompaniet er et norsk
firma, som utvikler og produserer i Norge, med norske underleverandører.
– Dette er et viktig argument for eiergleden; at du kjøper
en ekte vare som ikke er samlebåndprodusert ved en ukjent fabrikk et fjernt
sted. De har en lyd vi liker å kalle musikalsk; de finner nerven i musikken, og
er ikke et analyseredskap. De har full kontroll på lyden, i en myk innpakning
som gjør den behagelig å lytte til, sier Lerbrekk.
Sjelen i elektronikken
Danielsen sier det er en vanlig tilbakemelding, at
man ikke blir trøtt av å lytte til hifi fra Electrocompaniet.
Annonse
– Hvis et anlegg er analytisk, med mange detaljer, kan det
umiddelbart gjøre inntrykk. Hos Electrocompaniet er alle detaljene der, men du
blir ikke sliten, sier Danielsen.
Hunger supplerer:
– Det er som i et konserthus, med ekte stemmer og
instrumenter, der vi lykkes med å transportere sjelen i musikken gjennom vår
elektronikk.
– Hvordan gjør dere dette?
– Etter hvert som teknologien utvikler seg, og produktene
blir bedre, tar vi vare på klangsignaturen. For å klare dette, bruker vi
ekstremt mye tid på lytting, sier Hunger.
– Vi lytter først. Så måler vi, for å forsikre oss om at
produktet er innenfor de forventede spesifikasjonene. Du kan ikke høre en
spesifikasjon! Denne måten å utvikle produkter på er sterkt medvirkende til at kan
gi kundene en lyd de setter pris på, sier Danielsen.
Det er stort sett Electrocompaniets egne ansatte som er med
på lyttingen i utviklingsprosessen.
CD og vinyl
– Hvilke kilder anbefaler Soundgarden til hifi-interesserte?
– Strømming er, enten man liker det eller ikke, det største
formatet. Spotify er helt OK, men vi anbefaler helt klart kundene våre å teste
ut Tidal og Qobuz, som de audiofile alternativene med CD-kvalitet og over.
Fortsatt spilles det CD, og dette lyder utmerket dersom du har en god spiller.
Interessen for vinyl er etter mange år fortsatt økende, og det gir jo en egen
glede å sette på en slik plate, sier Lerbrekk.
– I hvilken grad har Electrocompaniet de ulike kildene i
tankene?
– Vi har selv en veldig god CD-spiller, som nå er ute i
femte generasjon, og i seg selv er en opplevelse. Dette formatet gir også en
egen glede, i tillegg til at det låter fantastisk. For oss er strømming like
viktig som CD, det gjelder å få det beste ut av begge media. Vi har ikke lenger
egne platespillere i sortimentet, men hvem vet hva fremtiden vil bringe? sier
Hunger.
Strømmeprodukter
Når det gjelder strømmeprodukter, har
Electrocompaniet dette i integrerte forsterkere, i en D/A-konverter, og i livsstilsproduktene
i EC Living-serien.
– Vi utvikler alt selv, også appene. Dermed kan vi gjøre hva
vi vil, i motsetning til de fleste andre som bruker hyllevareløsninger, sier
Danielsen.
Når vi møter Soundgarden og Electrocompaniet på hifi-messen
i Asker, viser de mono effektforsterkeren AW 300 M, som baserer seg på AW 800
M, som kom i november 2022. AW 300 M koster 271.000 kroner paret, mens AW 800 M
koser 200.000 kroner per stykk.
Dette er en av verdens aller beste forsterkere
– AW 800 M er den nye plattformen til Electrocomopaniet.
Dette er en av verdens aller beste forsterkere, og er en referanse Electrocompaniet
bygger videre på, sier Lerbrekk.
Valg av høyttalere
– Hvilke høyttalere anbefaler dere i Soundgarden sammen
med en forsterker fra Electrocompaniet?
– Fordelen med Electrocompaniet, er at de takket være sin
varme klang kan kombineres med mye. Her på messen spiller vi på britiske Monitor
Audio, som gir en nøytral lyd som står i stil med navnet, og dette har gitt oss
utrolig mange gode tilbakemeldinger. Ønsker man en mer musikalsk lyd, er
italienske Sonus Faber et godt valg, sier Lerbrekk.
– Hva tenker Electrocompaniet om høyttalere?
– Dette spørsmålet får vi veldig ofte, og svaret er veldig
subjektivt. I et hifi-anlegg er det høyttalerne som gir den største
klangforskjellen, med et utall ulike konstruksjoner, varianter og modeller. Vi
kjenner endel merker som fungerer bra med våre produkter, og det finnes helt
sikkert andre. Electrocompaniet er ukomplisert, og driver det meste.
Klangsignaturen fungerer med de fleste høyttalere, så er det opp til kunden å
finne ut hva som passer best hjemme i stuen og i ørene, sier Hunger.
– Vi er nøytrale når det gjelder anbefalinger, også fordi
våre distributører representerer ulike høyttalermerker. Kundene må ta sine subjektive
valg, basert på lyd, utseende og pris, sier Danielsen.
Han er fagsjef i Soundgarden-kjeden og butikksjef på
Forus. Når vi i april møter ham på messen Oslo HiFi Show i Asker, har de en større
utstilling sammen med det norske hifi-merket Electrocompaniet. Deres salgs- og
markedssjef, Lasse Danielsen, er fornøyd med måten Soundgarden representerer
merket.
– Soundgarden er vår hovedpartner i Norge, faktisk vår
eneste salgskanal på vårt hjemmemarked, og vi samarbeider tett, sier Danielsen.
For Electrocompaniet utgjør eksportmarkedet 80-90 prosent.
– Når man ser på hvor få vi bor i Norge, er omsetningen av
våre produkter via Soundgarden ganske god, sier Danielsen.
I tillegg til å være fagsjef i kjeden, driver Lerbrekken butikken
på Forus i Sandnes. Denne ligger en drøy halvtime fra Electrocompaniets
produksjonslokaler på Tau, og Lerbrekk sier Soundgarden har gode muligheter når
det gjelder å komme med ønsker og forslag til produktutviklingen.
Lyd mer enn lyd
– Vi tar forslagene med oss, og mange av disse
finner man igjen i de ferdige produktene, sier teknisk sjef Volker Hunger i
Electrocompaniet.
– Hvordan er hifi-interessen i Norge sammenlignet med de
andre markedene dere er på?
– Relativt sett er den ganske stor, med hifi-butikker
omkring på holmer og skjær, som alle leverer resultater. Vi ønsker selvfølgelig
at det rekrutteres nye hifi-entusiaster, og opplever stadig at
musikkinteresserte får en wow-opplevelse når de får høre et skikkelig godt
anlegg. De trodde gjerne de hadde god lyd hjemme, men forstår at det er mye å
gå på, sier Danielsen.
Lerbrekk legger vekt på at Electrocompaniet er et norsk
firma, som utvikler og produserer i Norge, med norske underleverandører.
– Dette er et viktig argument for eiergleden; at du kjøper
en ekte vare som ikke er samlebåndprodusert ved en ukjent fabrikk et fjernt
sted. De har en lyd vi liker å kalle musikalsk; de finner nerven i musikken, og
er ikke et analyseredskap. De har full kontroll på lyden, i en myk innpakning
som gjør den behagelig å lytte til, sier Lerbrekk.
Sjelen i elektronikken
Danielsen sier det er en vanlig tilbakemelding, at
man ikke blir trøtt av å lytte til hifi fra Electrocompaniet.
– Hvis et anlegg er analytisk, med mange detaljer, kan det
umiddelbart gjøre inntrykk. Hos Electrocompaniet er alle detaljene der, men du
blir ikke sliten, sier Danielsen.
Hunger supplerer:
– Det er som i et konserthus, med ekte stemmer og
instrumenter, der vi lykkes med å transportere sjelen i musikken gjennom vår
elektronikk.
– Hvordan gjør dere dette?
– Etter hvert som teknologien utvikler seg, og produktene
blir bedre, tar vi vare på klangsignaturen. For å klare dette, bruker vi
ekstremt mye tid på lytting, sier Hunger.
– Vi lytter først. Så måler vi, for å forsikre oss om at
produktet er innenfor de forventede spesifikasjonene. Du kan ikke høre en
spesifikasjon! Denne måten å utvikle produkter på er sterkt medvirkende til at kan
gi kundene en lyd de setter pris på, sier Danielsen.
Det er stort sett Electrocompaniets egne ansatte som er med
på lyttingen i utviklingsprosessen.
CD og vinyl
– Hvilke kilder anbefaler Soundgarden til hifi-interesserte?
– Strømming er, enten man liker det eller ikke, det største
formatet. Spotify er helt OK, men vi anbefaler helt klart kundene våre å teste
ut Tidal og Qobuz, som de audiofile alternativene med CD-kvalitet og over.
Fortsatt spilles det CD, og dette lyder utmerket dersom du har en god spiller.
Interessen for vinyl er etter mange år fortsatt økende, og det gir jo en egen
glede å sette på en slik plate, sier Lerbrekk.
– I hvilken grad har Electrocompaniet de ulike kildene i
tankene?
– Vi har selv en veldig god CD-spiller, som nå er ute i
femte generasjon, og i seg selv er en opplevelse. Dette formatet gir også en
egen glede, i tillegg til at det låter fantastisk. For oss er strømming like
viktig som CD, det gjelder å få det beste ut av begge media. Vi har ikke lenger
egne platespillere i sortimentet, men hvem vet hva fremtiden vil bringe? sier
Hunger.
Strømmeprodukter
Når det gjelder strømmeprodukter, har
Electrocompaniet dette i integrerte forsterkere, i en D/A-konverter, og i livsstilsproduktene
i EC Living-serien.
– Vi utvikler alt selv, også appene. Dermed kan vi gjøre hva
vi vil, i motsetning til de fleste andre som bruker hyllevareløsninger, sier
Danielsen.
Når vi møter Soundgarden og Electrocompaniet på hifi-messen
i Asker, viser de mono effektforsterkeren AW 300 M, som baserer seg på AW 800
M, som kom i november 2022. AW 300 M koster 271.000 kroner paret, mens AW 800 M
koser 200.000 kroner per stykk.
– AW 800 M er den nye plattformen til Electrocomopaniet.
Dette er en av verdens aller beste forsterkere, og er en referanse Electrocompaniet
bygger videre på, sier Lerbrekk.
Valg av høyttalere
– Hvilke høyttalere anbefaler dere i Soundgarden sammen
med en forsterker fra Electrocompaniet?
– Fordelen med Electrocompaniet, er at de takket være sin
varme klang kan kombineres med mye. Her på messen spiller vi på britiske Monitor
Audio, som gir en nøytral lyd som står i stil med navnet, og dette har gitt oss
utrolig mange gode tilbakemeldinger. Ønsker man en mer musikalsk lyd, er
italienske Sonus Faber et godt valg, sier Lerbrekk.
– Hva tenker Electrocompaniet om høyttalere?
– Dette spørsmålet får vi veldig ofte, og svaret er veldig
subjektivt. I et hifi-anlegg er det høyttalerne som gir den største
klangforskjellen, med et utall ulike konstruksjoner, varianter og modeller. Vi
kjenner endel merker som fungerer bra med våre produkter, og det finnes helt
sikkert andre. Electrocompaniet er ukomplisert, og driver det meste.
Klangsignaturen fungerer med de fleste høyttalere, så er det opp til kunden å
finne ut hva som passer best hjemme i stuen og i ørene, sier Hunger.
– Vi er nøytrale når det gjelder anbefalinger, også fordi
våre distributører representerer ulike høyttalermerker. Kundene må ta sine subjektive
valg, basert på lyd, utseende og pris, sier Danielsen.