Da Euronics Finnsnes åpnet dørene 17. november, viste kjeden samtidig frem sitt nye flaggskip. Eierne er ikke bekymret for satsingen, og mener kundegrunnlaget er mer enn godt nok.
– Vi ligger ved Gisundbrua, som er porten til Senja hvor det bor mange kjøpesterke kunder fra fiskeindustrien. Vi håper de vil svinge nedom oss for å ta med seg en oled-TV eller noe annet, sier David Dahl Gundersen.
Han er butikksjef og eier 15 prosent av forretningen. Resten står Per-Otto Myre for. Han eier flere forretninger i området, og dessuten deler av senteret der butikken ligger.
Vi har hele Midt-Troms som nedslagsfelt, med et kundegrunnlag på rundt 30.000 personer
– Hvis man ser på fiskeeksporten fra Senja er det snakk om en vanvittig høy omsetning per hode. Fylkesvei 86 som går rett forbi er en av de mest trafikkerte veiene i Troms. Vi har hele Midt-Troms som nedslagsfelt, med et kundegrunnlag på rundt 30.000 personer, sier Myre.
Han startet i bransjen som guttunge hos faren Henry Myre som drev med installasjon, og åpnet butikk i Sørreisa på 60-tallet.
– I 1990 åpnet vi en avdeling i Rådhusveien 1 på Finnsnes. Utviklingen i bransjen gjorde at vi valgte å samle omsetningen på Finnsnes, og vi la ned i Sørreisa i 2000, sier Myre.
Expert fra starten
Henry Myre var med i Elektroinstallatørenes Innkjøpslag (EILAG), og var med da Expert-kjeden ble startet i 1962. I denne kjeden var de med frem til februar 2016, da de gikk over til Euronics. Til Refa brygge, like ved Gisundbrua over til Senja, kom de i 1999. Refa har navnet sitt fra redskapsfabrikken som tidligere lå her.
David Dahl Gundersen kom inn i bildet i 1998, da han fikk ansvaret for butikken på Sørreisa. Han hadde arbeidet på lageret ved møbelbutikken Myre eier, og søkte etter førstegangstjenesten arbeid.
– Han fikk to dager på hvitevaremessen til Expert på Storefjell hotell, før han tok over, smiler Myre.
– Du så talentet hans?
– Absolutt.
– En desperat handling! ler Dahl Gundersen.
Den nye butikken ligger i den andre enden av bygningskomplekset på Refa brygge. Dahl Gundersen sier de har ventet hardt på at de nye lokalene skulle stå ferdig.
– Vi er veldig glade for at vi nå kan begynne å drifte slik vi har ønsket, og vi vil nok se stor forskjell på omsetningen, sier Dahl Gundersen.
Av et areal på 1600 kvadratmeter utgjør salgsflaten 1080. Forhandlerkonsulent Tom Larssen i Euronics Norge har vært ansvarlig for oppbyggingen av butikken.
High-end-bord
– Vi bruker butikkdesignere, planlegger vareutvalget og vekter hvor stor plass kategoriene skal ha, så diskuterer vi dette sammen med butikkdriver før konseptet spikres og innredningen bestilles og monteres, sier Larssen.
Han sier mange butikker i Euronics-kjeden har mange av de samme elementene som på Finnsnes.
– Vi utviklet det nye butikkonseptet i 2011, og har siden justert det til det vi viser frem på Finnsnes i dag. Det vi har endret i det senere er blant annet hvordan kategoriene merkes. Reoler og TV-veggene er stort sett like. Vi har også gjort enkelte endringer i måten de småelektriske produktene vises og muligheten for innbygging. Det nyeste er det vi kaller high end-bord, hvor vi fremhever oled-TVer, droner, multirom og andre lydprodukter, sier Larssen.
Disse bordene skal før jul ut i rundt 40 Euronics-butikker, men ikke i samme omfang som på Finnsnes.
– Snittstørrelsen på butikkene våre er 300-350 kvadratmeter, så det ligger en begrensning her, sier Larssen.
Nærmeste naboer i Euronics-kjeden er butikkene i Bardu og Storsteinnes. Disse representerer en god overlapping for kjeden i distriktet, påpeker Larssen.
– Er det noe samarbeid mellom dere tre?
– Foreløpig har det ikke vært så mye, men vi snakker jo med hverandre og låner varer når det trengs, sier Dahl Gundersen.
Konkurranse i sentrum
I Finnsnes sentrum ligger Elkjøp, og Dahl Gundersen sier han er vant til å konkurrere med dem fra tiden han var i Expert.
– Når vi er gått over til Euronics kriger vi fortsatt like hardt med dem, og vi ønsker å ta alle salg, sier Dahl Gundersen.
Han forventer at Euronics Finnsnes neste år vil omsette for 35 millioner kroner. Butikken har sju ansatte på heltid.
– Hvorfor gikk dere over til Euronics?
– Vi så i mange år at marginene ble mindre, og følte at vi ikke lenger drev butikken vår selv. Vi sonderte terrenget, og landet på Euronics, sier Dahl Gundersen.
– Var det et alternativ å bli frittstående?
– Vi var absolutt inne på tanken. Men, vi har alltid tilhørt en kjede med det kollegiale nettverket, innkjøpsordningene og ikke minst ettermarkedsdelen dette representerer, sier Myre.
– Mottakelsen vi har fått i Euronics har vært fantastisk, både fra de andre butikkene og kjedekontoret. Vi føler oss veldig inkludert, sier Dahl Gundersen.
– Det å komme inn i Euronics-familien har vært veldig positivt for oss, sier Myre.
Larssen er opptatt av at butikken på Finnsnes er kjedens nye flaggskip.
– Det er den definitivt. Vi bygger veldig gode butikker, nå sist i Søgne, men det er en mindre butikk, sier Larssen.
– Hvordan kom dere frem til salgsflaten på 1080 kvadratmeter, når dere hadde 1600 tilgjengelig?
– I Euronics-sammenheng er det en fordel med god plass til å lagre varer, fordi det er lett å gjøre gode partikjøp. Det er viktig å kunne være litt kremmer også, sier Dahl Gundersen.