Electrolux har jobbet med kjøkkenprodukter i over 100 år, og tok med seg flere kjente kokker til sin stand under årets EuroCucina-messe. Der bød de på live matlaging og prosjektet «The secret ingredient», som inviterer konsumenter til å dele matlagingstips og ideer.
Fra restaurant til kjøkken
Foreløpig er det ganske nytt i Norge, men vi ser det snakkes veldig mye om sous vide i sosiale medier og blant entusiastene
Blant kokkene selskapet hadde invitert var Magnus Nilsson fra Fäviken restaurant i Järpen, Sverige.
– Hos Electrolux leter vi stadig etter nye måter å skape bedre matopplevelser. På EuroCucina kommer de siste innovasjonene innen kjøkkenutstyr til å demonstreres av våre partnerkokker. Vi løfter frem det enkle i matlagingsprosessen slik at kreative matentusiaster skal kunne lage mat av restaurantkvalitet, hjemme på sine kjøkken, sier David Schill, merkesjef i Electrolux.
Vi blir vist rundt på Electrolux-standen av Lene Skaanes Meland, som blant annet viser fram selskapets helt nye oppvaskmaskiner, ProClean.
– Nå går vi opp fram 12 til 13 eller 15 kuverter. Den romslige bestikkskuffen kan enkelt tas ut av maskinen, noe som gjør det enklere å plassere bestikket i skuffene hvor de hører hjemme. I skuffen er det også god plass til salatbestikk og større kniver, sier Meland.
– Dette er vår store nyhet i år, og den kommer også på AEG. De integrerte oppvaskmaskinene er allerede i butikk, mens de som ikke er integrert kommer til høsten. Vi har kanskje ikke vært flinkest i klassen på oppvask hittil, men disse produktene er helt supre, sier Meland.
Takket være små fingerlignende gummigrep holdes vinglass og andre skjøre gjenstander på plass under hele vaskesyklusen, og oppvaskmaskinen er også utstyrt med skånsomme og intelligente vaskeprogrammer.
Damp og pyrolyse
– Dere har to merker, AEG og Electrolux. Hvordan påvirker det fokus?
– Tradisjonelt er det AEG som har vært kjøkkenmerket for oss, men vi startet jobben med å dra opp Electrolux som kjøkkenprodusent i Norge da vi kom med vår nye Inspiration-serie for to år siden, sier Meland.
– Hva er den største trenden du ser her på EuroCucina i år?
– Damp har virkelig fått fokus i år, det er en stor trend. Vi i Electrolux og AEG har jo hold på med damp i mange år, og vår kombinasjonsdamper har vært på markedet en stund nå, sier Meland.
Electrolux CombiSteam har tre ulike dampprogrammer med 25, 50, og 100 prosent damp.
– Når jeg til jul setter inn ribben starter jeg med å dampe den for å beholde saftigheten, og så skrur jeg bare på grillen til slutt for å få sprø svor. Det blir flere og flere som har dampovn også i Norge, men mange har valgt små ovner, i stedet for én som kan alt, sier Meland.
Mer sous vide
En annen mat-trend i Norge er sous vide. Electrolux' sous-vide-løsning består av en ny kombidamper, og en skuff med integrert vakuumpakker som ble lansert under fjorårets IFA.
Dampovnen kan reguleres til nærmeste grad og har også en kjernetemperaturmåler som er enda mer nøyaktig. Under ovnen sitter vakuumpakkemaskinen, og tar nesten like stor plass som selve ovnen, noe som gjenspeiler hvor stor vekt Electrolux har lagt på denne funksjonen.
Vanligvis bruker kokkeentusiaster som lager mat sous-vide et nøyaktig temperaturkontrollert vannbad, men med en kombidamper bruker man dampfunksjonen i ovnen i stedet og slipper å ha et vannkar på benken.
– Vi holder nå på med neste generasjon av denne, som vil komme til vinteren. Foreløpig er det ganske nytt i Norge, men vi ser det snakkes veldig mye om sous vide i sosiale medier og blant entusiastene. Det tar nok litt tid før det norske folk skjønner hva det er, og vi skal ha mange aktiviteter ute i butikkene for at folk flest får det med seg. Når det er sagt, sous vide er ikke noe nytt, dette har profesjonelle kokker holdt på med lenge, sier Meland.
Automatisk kommunikasjon
–Hvordan fordeler salget av integrerte og vanlige apparater seg for dere?
–På kjøkkenmarkedet er det nå nesten bare integrert som selges. Det er tydelig at kjøkkenet skal være en helhet. Vi ser også at det går mot håndtaksløse møbler, og nordmenn liker at ting har rette linjer, sier Meland.
Hun forteller at Electrolux også eksperimenterer med håndtaksløse apparat, blant annet en ovn som åpnes ved berøring.
En annen nyhet er kombidamp-ovnen som også har innebygd pyrolyse. Pyrolyse-funksjonen varmer opp ovnen til ekstremt høye temperaturer slik at all smuss blir brent til aske, og enkelt kan vaskes ut med en fuktig klut.
Ovnen har en kapasitet på hele 74 liter, innebygd termometer og 25 prosent damp.
– Profesjonelle kokker har lenge brukt en kombinasjon av damp og varmluft for å bevare fuktighet og samtidig sørge for god smak, heter det i en pressemelding fra Electrolux.
Electrolux viste også fram sine koketopper som kommuniserer direkte med viften over.
– Vi har tre ulike modeller som gjør dette, og de kommer på markedet til høsten, sier Meland.
Hob2Hood er en automatisk styring av ventilatoren eller hetten. En trådløs forbindelse mellom koketoppen og avtrekksviften gjør at Hob2Hood starter opp når du begynner å lage mat på koketoppen. Så snart suppen i kasserollen begynner å koke, eller oljen i stekepannen blir varm, justerer Hob2Hood automatisk avtrekket i henhold til det valgte programmet. Hob2Hood er laget med tanke på å holde kjøkkenet luktfritt og forhindrer at stekeos sprer seg i rommet.
– Vi kjører fortsatt mye på våre Maxisense induksjonstopper, hvor kokesonene kan utnyttes mye bedre enn på vanlige induksjonstopper, sier Meland.
Tester framtiden
Electrolux har også et innovasjonshjørne på sin stand, hvor de tester ut folks reaksjoner på ulike prototyper.
Et av produktene de viser fram er en TV som er bygget inn i kjøkkenskapet, og som kan trekkes ut og snus. Her kan man se både God Morgen Norge og slå opp oppskrifter fra nettet.
En annen innovasjon Electrolux lanserte er et selvdyrkingskonsept for urter, krydder og grønnsaker. På denne måten får man tilgang til sine favoritturter året rundt. Urteskapet har to seksjoner. Nede kan man dyrke frø, mens i skapet over kan man høste de utvokste urtene, krydderne og grønnsakene. Produktet forventes lansert på markedet innen to år.
Electrolux Herb Garden benytter vannkultur-teknologi hvor man kan plante ulike vekster uten bruk av jord, men ved hjelp av riktig mengde ernæring, vann og oksygen. Teknologien egner seg for innendørsbruk siden man ikke lenger trenger å tenke på dårlig vær og ulike sykdommer som kan ta knekken på plantene. Stikkordene er lys, riktig temperatur og fuktighet.
– Vi søker stadig nye måter å skape bedre smaker og matopplevelser. I tillegg til å dele inspirasjon, ønsker vi å vise hvordan nye og enkle tilberedingsteknikker kan forbedre smak og tekstur på råvarene. Sist men ikke minst ønsker vi vise kreative matentusiaster hvordan ulike teknikker kan bringe kvalitetsmat fra restauranter hjem til ditt eget kjøkken. Gode resultater på kjøkkenet kan enkelt gjenskapes ved å følge noen enkle tips, sier markedssjef Lena Wånemark i Electrolux Norge.
Mer designfokus
– Hvilke andre trender ser du i kjøkkenet?
– Stål har jo vært populært veldig lenge, nå ser vi at det også kommer hvite produkter med glassoverflate. Det er også mange som ønsker underbygg på innbyggingsapparatene i tre som matcher kjøkkenmøblene, i stedet for rustfritt stål som har vært vanlig, sier Meland.
– Hvordan skiller nordmenn seg fra våre skandinaviske naboer når vi kjøper kjøkken?
– Toppselgerne våre er ovn, koketopp og oppvaskmaskiner, det er ganske likt fra land til land. Men vi ser at nordmenn kjøper høyt spesifiserte produkter og legger ned mye mer penger enn svensker og dansker, sier hun.
– Mikrobølgeovner har gjort et lite comeback den siste tiden?
– Ja, det er et produkt som har kommet langt siden de første modellene kom. Nå kan den både steke og bake, i tillegg til at den varmer fort, med egne grillprogram for eksempel, sier Meland.