SUPERKJØLING I MILANO

Electrolux trekker funksjoner fra proffkjøkkenet inn i forbrukerproduktene sine, og lanserte blant annet sin Blast Chiller på Eurocucina.

Publisert Sist oppdatert

Electrolux har en av de større standene på Eurocucina-messen i Milano, og liker å fortelle at de leverer utstyr til over halvparten av Europas Michelin-restauranter. Nå vil de ta noen av produktene man vanligvis finner på proffkjøkken ut til folk flest.

– Vår nye Blast Chiller lanseres i vår Compact-serie, som betyr at den er 45 cm høy. Den har hurtig nedkjøling for å kjøle ned mat i henhold til Mattilsynets krav, kan kjøle ned flasker og varm mat til frossen tilstand, og har et eget program for å lage iskrem, sier Laila Mikalsen, kanalsjef for retail i Electrolux til fagbladet Elektronikkbransjen.

Egen mørningsskuff

Folk er mer og mer opptatt av å lage mat, de kjøper dyrere produkter og vil ha avanserte hvitevarer

Hurtigfryseren reduserer temperaturen i varm mat fra 175 til 25 grader på bare 10 minutt, noe som lar hobbykokken stoppe kokeprosessen øyeblikkelig, for et helt nøyaktig resultat.

Fryseren skal også bevare kvaliteten på mat du fryser ned mye bedre, slik at smak, tekstur og utseende ikke er endret i det hele tatt etter opptining.

– Vi kommer også med en vakuumpakkemaskin på 14 cm, i tillegg til den større modellen på 30 cm som allerede er på markedet. Dette er også en kammermaskin på 6 liter som første og fremst er ment å brukes til sous vide, sier Mikalsen.

For vinkjenneren viste Electrolux tre nye, integrerte vinskap under benk, i henholdsvis 15, 30 og 60 cm med trehyller.

Kjøleskap med CustomFlex ble lansert i fjor som frittstående kombiskap, nå er innredningen også tilgjengelig for integrerte skap. Her kan kunden selv velge hvor han plasserer maten sin i de ulike boksene i skapet.

– Vi lanserte også «kjøttmørnerskuffen», en egen skuff i kjøleskapet hvor man plasserer kjøttet for å få riktig temperatur til mørningen. Dette er samme tankegang som man ser i restaurantene hvor man har store egne skap for mørning for best smak og tekstur, sier kanalsjefen. 

Ovn med kamera

Electrolux viste også fram sin nye oppvaskmaskin med «Comfort lift», hvor man hever underkurven 25 cm opp for bedre ergonomisk fylling og tømming av oppvask.

– Dette er en funksjon vi er alene om og blir lansert til høsten. Pris ikke kjent enda da vi vil få en rekke modeller med denne funksjonen, sier Mikalsen.

Også Electrolux satser på smarte hvitevarer, og kom med en helt ny serie oppkoblede produkter.

– Her kan man styre ovnen sin via iPad eller smarttelefonen. Dette er ikke ment som en «gadget», men en løsning som er nyttig for hjemmet. Det finnes en rekke menyer og bruksanvisninger på «My AEG/Electrolux» appen, i tillegg til at det er et kamera i håndtaket på ovnen som gjør at du kan se hvor langt du er kommet i stekeprosessen – rett fra sofaen, bilen, sengen eller kontoret, sier Mikalsen.

– Det har vært snakk om «smarte hvitevarer» lenge, hvordan tror dere dette markedet vil utvikle seg framover?

– Markedet vil utvikle seg videre innen denne retningen. Etterspørselen er der, men vi tror ikke det blir en stor utbytting da dette er dyre kapitalvarer. På lang sikt vil kunden bytte produkter om det har en nytte i sin hverdag, ikke en «gadget for gadgetens skyld», sier hun.

Under CES-messen i Las Vegas i januar, annonserte Electrolux at de deltar i utviklingen av Googles Brillo operativsystem og Weave kommunikasjonsprotokoll for tingenes internett. Fra før av er selskapet tungt inne i åpen standard-alliansen AllSeen Alliance.

– Det er mange ulike initiativ som jobber med å etablere standarder for smarthjemmet. Vi foretrekker en åpen, global plattform, men er åpne for ulike løsninger som er til det beste for konsumentene, sa Jan Brockmann, daglig leder og sjef for forskning og utvikling i Electrolux, på CES i januar.

Fokus på Electrolux

– Hvordan skiller Eurocucina seg fra IFA-messen i Berlin, som også er viktig for hvitevareleverandørene?

– Eurocucina er en viktig messe for kjøkkenmarkedet, den er mer rettet mot det italienske markedet og derfor hadde vi mest fokus på Electrolux, som er store i Italia. Vi hadde våre AEG-produkter utstilt på en del av kjøkkenleverandørenes stands, samt showrooms i sentrum. IFA er på sin side en tysk messe som er viktig messe først og fremst for elektromarkedet, men vi ser at den blir mer og mer viktig for også for kjøkkenmarkedet. Her fokuserer vi på AEG, sier Mikalsen.

– Hva er de store hvitevare-trendene i 2016 sett med Electrolux’ øyne?

Folk er mer og mer opptatt av å lage mat, de kjøper dyrere produkter og vil ha avanserte hvitevarer. Det er grunnen til at vi har en stor serie innen dampovner, vakuumpakkere, blast chillers og egen mørningsskuff, sier Mikalsen.

Powered by Labrador CMS