David Reutergårdh på EuroCucina 2018, ved en av selskapets nye kombiovner med wifi. Foto: Ola Larsson

ELECTROLUX VISER HELHETSOPPLEVELSEN

På EuroCucina 2018 viser Electrolux hvordan selskapets produkter blir en naturlig del av kjøkkenet, i et stadig mer globalisert marked.

Publisert

David Reutergårdh, kanalsjef for kjøkkenmarkedet i Sverige i Electrolux sier at de to faktorene som påvirker handelen mest akkurat nå, er globalisering og digitalisering.

Sortiment og tilbud øker, tilgjengeligheten blir bedre, og det samme gjelder tjenester for konsumetene. Det gjør også at forbrukerne får større makt, gjennom anmeldelser på nett, anbefalinger fra Facebook-grupper, tester og forum.

Kunden får mer makt

– Vi må skape en helhetsopplevelse for kunden, og har tre strategiske nøkkelområder vi fokuserer på. Først er holdbarhetstankegangen – vi vil bidra til en bedre jordklode. Vi er stolte over vår skandinaviske arv og våre prestasjoner, men vi er også fast besluttet på å å bli enda bedre og tilby smartere, mer ressurseffektive produkter og løsninger til våre kunder. Som et eksempel på hva vi har oppnådd har vi for tolvte år på rad fått Dow Jones’ Sustainability-utmerkelse. For de andre må vi fokusere på den totale opplevelsen som letter og beriker hverdagen. Vi møter opplevelser hele tiden, den finnes i maten på tallerkenen vår, hvordan våre vask- og tørkeprodukter tar vare på klærne våre, og så videre. For det tredje gjør vi kontinuerlige forbedringer. Vi vil hele tiden fornye oss, tenke nytt og aldri bli fornøyde uansett om det handler om en prosess, et produkt eller en opplevelse, sier han til fagbladet Elektronikkbransjen.

UltraFresh kan beskrives å fungere som Goretex. Man beholder fukten men slepper ut luften for å holde for eksempel salaten frisk

Reutergårdh sier at det å fokusere på innovasjon for Electrolux betyr å først se hvordan selskapets produkt eller løsning hjelper konsumentene til å få det bedre i hverdagen. For eksempel hvordan ovnen hjelper Kalle å lage sunnere mat og bli en bedre kokk, eller hvordan vaskemaskinen kan hjelpe Anna å ta vare på klærne på en bedre måte, så de holder seg fine lenger og kjennes nye ut. Det er ifølge kanalsjefen opplevelsen av brukervennlighet og resultat som skaper helhetsopplevelsen.

Minimalistisk trend

I kjøkkenfaghandelen indentifiserer Electrolux minimalismen som en trend.

– Kjøkkenproduktene skal bli en naturlig del av kjøkkenet, og da er selvsagt materialvalg og design viktig, men også selve integreringen i kjøkkenet. For å møte forbrukernes etterspørsel har vi tilpasset våre produkter. Våre nye innbyggingsovner har for eksempel en ny type hengsler som gjør at de kan monteres mye nærmere enheten ved siden av, slik at produktene smelter inn og blir en naturlig del av kjøkkenet, sier Reutergårdh.

Electrolux viste på EuroCucina 2018 hvordan deres nye hengsler (til høyre i bildet) gjør at produktene kan plasseres tettere. Foto: Ola Larsson

– Apropos integreringen i kjøkkenet, så jobber vi med å forenkle selve installasjonen, uansett kategori. Nå trenger man kun ett eneste verktøy for å montere våre produkter, og ettersom det er en trend at benkeplatene blir tynnere, har vi lansert en koketopp som kan monteres i en 12 mm tykk benkeplate, om man ikke har en ovn under. Har man ovn under kan vi montere i en 28 mm benkeplate, hvor det tidligere krevdes en tykkelse på 38 mm, sier han.

Holdbarhet er et fokusområde for Electrolux, og innen kjøl er det viktig at både temperatur og luftfuktighet er optimal. En nyhet på området er Electrolux UltraFresh.

– UltraFresh kan beskrives å fungere som Goretex. Man beholder fukten, men slepper ut luften for å holde for eksempel salaten frisk, sier Carl Scharmer, kategoriansvarlig for frittstående kjøkkenprodukter i Electrolux Norden.

Innen kjøl-kategorien viste Electrolux på EuroCucina fram et nytt dobbelskap for innbygging, kalt MultiSpace, som er 193 cm høyt og har et større volum enn tidligere modeller som passer i standardmålene.

Lisa Lindqvist ved Electrolux’ nye koketopp SenseFry. Foto: Ola Larsson

Smarte koketopper

På oppvasksiden fortsetter Electrolux med ComfortLift, som nå har vært på markedet ett år, og som selskapet selv beskriver som den største innovasjonen i kategorien på lenge. En ny funksjon er SprayZone, som ble lansert i vår på AEG, og som i høst kommer på varemerkene Electrolux og Husqvarna, der en egen sone i oppvaskmaskinen har et høyere trykk for å rengjøre for eksempel en kasserolle det er blitt kokt ris i.

Lisa Lindqvist, kategoriansvarlig for innbygg i Electrolux Norden, viste på EuroCucina fram selskapets helt nye koketopp SenseFry, som har sensorer som måler temperaturen på kasserollen eller stekepannen. Den justerer automatisk effekten, som for eksempel når man heller kald pannekakerøre i stekepannen.

Carl Scharmer viser fram en ny oppvaskmaskin med SprayZone. Foto: Ola Larsson.

– De nye koketoppene har sorte menyer som ikke synes når de ikke er i bruk, men som automatisk lyser opp når man plasserer en kasserolle eller stekepanne på platen. En nyhet er at kasserollegjenkjenningen nå går ned til 12,5 cm selv på den store 32-centimeter sonen, sier Lindquist.

Innen nettoppkobling viste Electrolux blant annet «Hob 2 Hood», som innbærer at viften styres automatisk fra koketoppen via blåtann. Funksjonen finnes i de fleste av selskapets induksjonskoketopper. Den nylig lanserte ovnen med kamera, wifi og matlagingsassisten ble også vist fram.

Powered by Labrador CMS