Svein Edvardsen, som leder Electrolux Home Products Norway, sier Zanussi i Norge har hatt sin styrke innen vask og tørk gjennom mange år.
– Vi har kanskje ikke hatt stor nok bredde på innbygging. Nå kommer dette, for å tilpasse varemerket mot kjøkkenbransjen og prosjektmarkedet. Hele varemerket løftes fra nå og ut året, og vi begynner med innbygging, sier Edvardsen til fagbladet Elektronikkbransjen.
Zanussis nye produkter ble første gang vist på IFA.
Vi spurte oss selv hva vi kunne gjøre for å lage gode produkter til et lavere budsjett for den typiske førstegangskjøperen
Prosjektmarkedet
– Vi spurte oss selv hva vi kunne gjøre for å lage gode produkter til et lavere budsjett for den typiske førstegangskjøperen. Når det gjelder ovner har vi en plattform med et mer eksklusivt preg. Det innvendige volumet er markedets største med 74 liter, og ovnene har både teleskopskinner og trelags uttakbare glass i døren - slik at de kan vaskes. I sortimentet finnes modeller med og uten pyrolyse, og vi har en produktlinje som passer alle i budsjettklassen, sier nøkkelkundesjef Richard Solberg.
Zanussi selges både i elektro- og kjøkkenbransjen. Solberg forventer at det store salgsvolumet vil komme i prosjektmarkedet.
– Vi kompletterer med integrert mikroovn og topper, i både 70 og 80 centimeter bredde, sier Solberg.
Samme kvalitetskrav
Electrolux Home Products Norway har i tillegg til Electrolux og Zanussi varemerkene AEG og Husqvarna.
– Zanussi er rettet mot de yngre, gjerne førstegangskjøperne, og er i pris våre mest gunstige produkter. Electrolux kommer i midtsegmentet og oppover mot AEG, som sammen med Husqvarna tar seg av toppsegmentet, sier Edvardsen.
– Kvalitetskravene er like for alle varemerkene. Det som skiller produktene er hvilke funksjoner man har i produktene. Zanussi gir basisfunksjonene, men holdbarhetsmessig står ikke merket tilbake for de andre. For eksempel har ikke et kjøleskap fra Zanussi den flotteste belysningen eller nullsone-skuffene som man finner hos de andre, sier Solberg.
– Det er gjerne dem som kjøper sitt andre eller tredje kjøleskap som legger litt mer penger i det, når de oppdager at matvarene holder adskillig lengre med en mer avansert teknologi, sier Edvardsen.
Viktig oppgradering
– Er det noen forskjell mellom de fire varemerkene når det gjelder energimerkingen?
– Det kommer an på hvilken modell man velger i hierarkiet fra de ulike merkene. Vi har veldig energisterke produkter fra Zanussi, for eksempel en ny kondenstørketrommel som er A -40 prosent. Fra Electrolux og AEG har vi modeller med både bedre og dårligere energimerking, sier Solberg.
– Hvor viktig er det for dere i Norge at Zanussi nå oppgraderes?
– Ekstremt viktig. Segmentet Zanussi skal inn i utgjør det største volumet, med førstegangskjøpere på innbygging og prosjektmarkedet. Utskiftingshyppigheten er stor, og det er viktig for oss å komme med en komplett portefølje fra Zanussi, sier Solberg.
Han sier de nye produktene er etterlengtet.
Polen og Italia
– Ikke at det var noe galt med den forrige generasjonen, men vi så at det var noen huller i bredden. Nå er porteføljen komplett.
– Har dere i Norge noen påvirkningskraft når det gjelder produktutviklingen i konsernet?
– Nå er ikke Norge det største landet, men fabrikkene våre har et stort utvalg til ulike markeder som godt dekker behovet vi har, sier Edvardsen.
Electrolux-fabrikkene som leverer produkter til Norge ligger i hovedsak i Europa. Noe av produksjonen er flyttet fra Tyskland og Norden til Polen, og hoveddelen av produktene som selges i Norge kommer nettopp fra Polen, samt Italia.
Fabrikk i Sverige
– Vi er stolte av at vi fortsatt har én fabrikk igjen i Sverige. Denne ligger i Mariestad, og produserer kabinetter, kjøleskap og fryseskap. Der er herfra vi får kjøleskapene vi er unike på, som er 60 centimeter brede og leverer vann med kullsyre og isbiter, sier Edvardsen.
– Hvor viktig er det for Electrolux å ha en svensk fabrikk?
– Så lenge vi har eierskap til egen produksjon er det ikke det vesentligste i hvilket land fabrikken ligger, siden vi står inne for kvaliteten vi leverer, sier Norges-sjefen.
AEG
Fra AEG ble det på IFA vist flere nyheter innen vask.
– I medium pluss-segmentet har vi oppgradert designet ved at de har fått et sølvlakkert felt rundt betjeningspanelet. Dette gir et mer eksklusivt preg, uten at prisene økes. I 9-serien, som ligger på topp, har vi et stålpanel. Kapasiteten til vaskemaskinen er økt til 10 kilo, dette er reelle kilo siden trommelen er blitt tre prosent større. Maskinen har dessuten en vektsensor som beregner mengde vaskemiddel som brukes, samt tids- og vannforbruk, sier Solberg.
Den nye tørketrommelen i 9-serien har samme design. Døren kan hengsles om, slik at dørene på vask og tørk åpnes mot hverandre.
– Energimerkingen er A+++, tilsvarende A -63 prosent. Tørketrommelen har varmepumpeteknologi, børsteløs motor og et ekstra kortprogram som reduserer tørketiden drastisk. Produktene forventes lansert i Norge i 2013, sier Solberg.
Electrolux
På IFA viser varemerket Electrolux oppgraderte modeller innen vask og tørk.
– Vi oppgraderte første kvartal alle Electrolux’ produkter som hører til kjøkkenet. Nå kommer produktene til vaskerommet etter. For varemerket Electrolux legger vi vekt på koplingen til vår profesjonelle avdeling, og vi har overført funksjoner fra de profesjonelle maskinene til husholdningsproduktene. Vi er store hos profesjonelle vaskerier, og har for eksempel trukket inn dampfunksjoner i vaskemaskinene våre, sier Edvardsen.
Solberg supplerer:
– Vi tenker mye på kapasitet og energiforbruk. For eksempel har vi en 10 kilos vaskemaskin og energieffektive tørketromler med varmepumpeteknologi. Den røde tråden fra AEG finner vi igjen hos Electrolux, men i et annet design.