Martin Stenberg, bransjeansvarlig i Electrolux Norge (f.v), Hans-Erik Standal, daglig leder i Electrolux Norge og Leif Eliassen Neksum, opplæringsansvarlig i selskapets sosiale sone. Foto: Marte Ottemo

NYE LOKALER I KORONA-ÅR

Electrolux flyttet inn i nye lokaler rett før pandemien, og har samlet produkter, kundeservice og showroom på ett sted.

Publisert

Electrolux flyttet inn i nye lokaler på Skøyen like før pandemien, med plass til showroom, kjøkken for å kunne holde kokkekurs for interesserte kunder og mulighet for å vise fram den fulle rangen av produkter selskapet har.

Svært godt hvitevaresalg

Fagbladet Elektronikkbransjen var på besøk i de nye lokalene, og fikk en oppdatering på hva som har skjedd i markedet de siste to årene.

– Vi ser jo på statistikken at hvitevarer er et av områdene som virkelig har gått bra under pandemien, hvordan har de siste to årene vært for Electrolux?

Kunder som kjøper en SteamPro-ovn fra Electrolux får tilbud om kokkekurs på selskapets nye showroom. Foto: Electrolux

– Når man sitter hjemme og ser på alt som forfaller, da får man lyst til å gjøre ting. Vi ser at folk vil oppgradere til produkter som kan gjøre mer for dem. De er opptatte av damp på ovner, både på grunn av sunnhetsaspektet, men også for å få fram de gode smakene, sier Leif Eliassen Neksum, opplæringsansvarlig i Electrolux Norge, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Når folk ikke kunne gå på restaurant under nedstengingen, steg også interessen for mer avanserte kjøkkenprodukter.

– Koketoppen SensePro med stekesensor i platetoppen har for eksempel vært veldig populær, hvor du kan forhåndsinnstille ulike programmer avhengig av hva du lager. Hos barnefamilier er for eksempel vårt pannekakeprogram populær, da får du akkurat samme temperatur på første og siste pannekake og alle blir perfekte, sier Stenberg.

Gjengen på kundeservice og administrasjon er nå flyttet inn i samme lokaler som resten av Electrolux. Foto: Marte Ottemo

– Hvordan er salget av de mer avanserte koketoppene?

– Vi ser at det selges mye i de butikkene som har muligheter for å vise fram funksjonene. Det krever en viss interesse for matlaging, men folk er blitt flinke til å oppdage nye produkter. SenseBoil er toppen som går mest av, hvor platetoppen selv justerer temperaturen for å hindre overkoking. Det gjør det kjempeenkelt å koke poteter og andre grønnsaker, sier Neksum.

– Er det i kjøkkenbransjen eller hos elektronikkbutikkene det selges mest av disse produktene?

– Både kjøkken- og elektrobransjen selger mange flere avanserte koketopper enn i tidligere år, sier opplæringssjefen.

Lærer opp kundene

Også salget av ovner med mer avansert teknologi har fått et løft under pandemien, kan Electrolux fortelle.

– Det er solgt stadig flere sous vide-ovner i Norge, når folk ikke fikk gå ut og spise ble interessen for å lage restaurantmat hjemme stor. Vi har hatt et fantastisk samarbeid med Kulinarisk Akademi og Culinary Circus, hvor kunder som har kjøpt en sous vide-ovn har fått et gratis kurs med dem her på kontoret på kjøpet. Nå har vi årets første kurs her i morgen, men vi har hatt en tre-fire-hundre stykker på kurs de siste to-tre årene, sier Neksum.

Electrolux’ er opptatte av at deres dampovner både gjør maten bedre og hindrer matsvinn. Her fra et arrangement med den svenske kjendiskokken Paul Svensson. Foto: Electrolux

Han forteller at mange av de som kommer på kurs allerede har hatt ovnen sin en stund, og får en øyeåpner når de lærer å utnytte dampovnen fullt ut.

– Vi har hatt folk på kurs som har hatt dampovn i seks år, men som bare har brukt over- og undervarmefunksjonen. Å få de til å begynne å bruke dampfunksjonene er en øyeåpner, sier Neksum.

Electrolux-kundene har også tilgang på en egen app med 18.000 oppskrifter, hvor enkelte er laget spesielt for dampovn.

På Electrolux’ nye showroom står flere av Electrolux’ produkter utstilt, også kjøkkenmaskinene. Foto: Marte Ottemo

– Det er ikke bare fancy retter nyter godt av en sous vide-ovn, vi gir også tips og triks til hverdagsmaten, som for eksempel hvordan man varmer opp gårsdagens lasagne slik at den både ser ut og smaker som nystekt, sier han.

– Det tar jo kortere tid å lage laks med grønnsaker enn en Grandiosa. Mange som har kjøpt én dampovn og vært på kurs hos oss kommer tilbake for å kjøpe ovn nummer to for eksempel til hytta, fordi det er uaktuelt å gå tilbake til en vanlig ovn, sier Neksum.

Løser mikroplast-problemet

Vårt mikrofilter settes mellom vaskemaskinen og utløpet, og samler opp disse små plastpartiklene

Det er mye fokus på miljø og bærekraft innen bransjen, og det gjelder også vask- og tørk-produktene.

– Vi vet at vaskemidler og såper kan være skadelig for naturen, og transport av pulver og flytende vaskemiddel tar stor plass og bruker mye drivstoff. Nå har vi kommet med nye kapsler og maskiner med universal dosering, som skal minske miljøavtrykket, sier Stenberg.

Han forteller at kapsler har blitt stadig mer populære de siste årene, og har tatt igjen maskiner med autodosering.

– På samme måte som oppvaskmaskinene har brukt kapsler i mange år, starter denne trenden nå også på vask. Når vi har produktopplæring i butikk og har spurt de ansatte hva de vasker med selv, er det veldig mange av de yngre som har gått rett på kapsler. Det er samme generasjonen som har vokst opp med kaffekapsler og pods til oppvaskmaskinen, sier Stenberg.

Electrolux’ nye kapsler skal gjøre det enklere å dosere riktig og spare miljøet for unødvendig utslipp gjennom transport, sier Leif Eliassen Neksum, opplæringsansvarlig i Electrolux Norge. Foto: Marte Ottemo

Det har Electrolux tatt høyde for i sine nye vaskemaskiner.

– Vi har fått en ny såpeskuff som vi kaller universal dos, med mulighet til også å legge kapsler inn i eget rom. Flere andre anbefaler å legge sine kapser rett inn i tøyet, men det kan forårsake bleking. Vi har laget en egen spyledyse, hvor kapselen blandes ut i en forvask, sier Neksum.

Fordi det ikke er vann i selve kapselen, men dette tilsettes i maskinen i etterkant, er det ifølge Electrolux mye mer miljøvennlig å transportere kontra flytende vaskemiddel.

Noen av Electrolux’ nye modeller har såpeskuffen universal dos, med mulighet til også å legge kapsler inn i eget rom. Foto: Marte Ottemo

Miljøaspektet står også sterkt i Electrolux’ kombimaskiner i 9000-serien.

– Disse maskinene har et patentert lofilter, som gjør at maskinene bruker 10.000 liter mindre vann, fordi du ikke trenger å gjennomføre en skylling etter at du har kjørt et maskin til tørk. Det sparer mye vann, sier Neksum.

Kombimaskinene har også en innebygd vekt, slik at det er enkelt å vite om man har nådd grensen på ti kilo klær til kun vask, eller seks kilo til vask og tørk.

Et annet miljøproblem som har vært mye i media de siste par årene, er problematikken med mikroplast. Electrolux sier de har kommet med en god løsning på problemet, ikke bare på egne maskiner, men som også kan monteres på andre merker.

Martin Stenberg viser fram Electrolux’ nye mikrofilter. Foto: Stian Sønsteng

– Vårt mikrofilter settes mellom vaskemaskinen og utløpet, og samler opp disse små plastpartiklene. Til en pris på 900 kroner er det en god investering i miljøet. Man må bare huske på å ikke rengjøre filteret med vann som går rett ut igjen, og i stedet tømme det i plastsøppelet, sier Stenberg.

Det nye filteret kan enkelt henges på veggen. Foto: Electrolux

Ifølge Electrolux kan filteret stoppe 90 prosent av mikroplast større en 45 mikron, og det er laget i 50 prosent resirkulert plast. To-pakningen med mikroplastfilterpatroner inneholder to filtre som varer rundt seks måneder hver, avhengig av hvor ofte maskinen kjøres.

Vifte rett i toppen

En av de store nyhetene på kjøkkenmarkedet de siste par årene er integrerte vifter.

– Platetopper med integrert ventilasjon er produktene vi får mest spørsmål om fra konsumentene når om dagen, og nye modeller ble lansert ut i markedet 1. mai i år, sier Stenberg.

Alle vil ha innebygd ventilator om dagen, folk vil ikke ha overskap på kjøkkenet lengre

Det dreier seg om to ulike varianter, en med dobbel bro og en med det som kalles dobbel ridge. Sistnevnte består av fire segmenter i platetoppen, slik at man kan bygge sine egne soner. Platetoppen og ventilatoren snakker også automatisk sammen, slik at førstnevnte justerer seg automatisk etter temperatur.

– Alle vil ha innebygd ventilator om dagen, folk vil ikke ha overskap på kjøkkenet lengre. Markedet har eksplodert, og inngangsverdien er ganske lik, selv om integrerte ventilatorer i platetoppen i seg selv er ganske dyrt. Men ellers måtte man jo ha kjøpt både platetopp og ventilator separat, sier han.

Electrolux leverer produkter til TV-programmene «Eventyrlig oppussing» og «Tid for hjem».

– De vil jo bare ha denne type produkt. Det er så mye enklere for dem å montere, sier Neksum.

Det er enkelt å skifte filter i de integrerte ventilatorene. Foto: Marte Ottemo

På oppvasksiden sier Neksum at Electrolux fortsatt er eneste produsent som har funksjonen «comfort lift», hvor kurvene løftes opp når maskinen skal tømmes, slik at brukeren slipper å bøye seg.

– Vi løfter bokstavelig talt oppvasken til et nytt nivå, spøker han.

Strømsparing er i fokus disse dager, og Electrolux’ siste lansering på oppvasksiden tilrettelegger for nettopp dette.

– Vi har lansert litt i det stille noe som heter Quick Select. Spør du en konsument om hva slags oppvaskprogram han bruker, er det stort sett ett program i tillegg til autofunksjonen. Med quick select velger du i stedet hvor lang tid du vil at oppvasken skal ta, og maskinen viser da tiden, hvor mye strøm som brukes og om tørkeprogrammet er aktivert. Selve strømforbruket for valgt program vises i grønt eller oransje, og med siste tids fokus på strømpriser synes folk det er til stor hjelp, sier Stenberg.

Strømsparing og hygiene

– Har dere merket at folk er blitt mer bevisste på strømsparing etter den siste tids prisøkning?

Salget av luftrensere vokste kraftig under pandemien. Foto: Marte Ottemo

– Det er mye mer etterspørsel etter produkter som har energisparing den siste tiden. Og etter pandemien har det vært stor etterspørsel etter maskiner med bakteriedrepende program. Hygiene har blitt viktig, det er noe vi har forsøkt å snakke om i mange år, men under pandemien begynte folk å etterspørre det selv, sier Neksum.

Electrolux leverer også småelektriske produkter, og pandemien drev spesielt opp salget av luftrensere.

– Folk ble veldig opptatte av inneklima. I januar vant vi «best i test» på TV 2 Hjelper Deg på vår enkleste luftrenser, og det dro hele porteføljen veldig opp. Og der en gammel luftrenser gjerne stod i et hjørne i stuen kun under den verste pollensesongen, så vil folk nå ha den framme i stuen. Det har blitt mer møbel, sier han.

Electrolux nye vakuum-maskin koster rundt tusenlappen, og holder maten holdbar tre til fem ganger lengre. Foto: Marte Ottemo

Luftrenseren som vant testen er Flow A3, i tillegg har Electrolux toppmodellen A9 og den vegghengte A7.

Energiprisen, bensinprisen, usikkerhet på varetilgang og at folk nå endelig kan reise igjen regner vi med at vil påvirke salget

– Her kan du hele tiden se luftkvaliteten hjemme og overvåke filteret via en app, sier Stenberg.

– Pandemien har endret hva vi legger vekt på når vi handler hvitevarer i alle kategoriene. Hygiene, luftkvalitet og mulighet for å lage god mat hjemme veier tungt. Folk ble syke av barnehagebarn før også, men nå er folk mer oppmerksomhet om det. Også på byggeprosjekter etterspør entreprenørene hygienefunksjoner, sier Neksum.

Hygiene og miljø slår også inn på trendene for oppbevaring av mat.

– Våre vakuumeringsmaskiner er populære og vi har varianter for å vakuumere mat både i poser og bokser. Vår Create Vacuum Fresh Kit med to bokser koster rundt tusenlappen. Den er oppladbar, og jeg har blitt veldig glad i denne, sier Neksum.

Med en slik masking og boks kan man også vakuumere væsker, det er vanskeligere i en pose.

– For de genuint interesserte har vi også en innbygg vakuum-maskin til 30.000. Jobber man mye med sous vide så er dette virkelig tingen. Vi har også en hurtigfryser i 45 cm bredde for den virkelige entusiasten., sier han.

Det er ikke bare forbrukerne som ser fordelen med sous vide og dampovner.

Med Electrolux QuickSelect velger man selv hvor lang tid oppvasken skal ta, og får beskjed om hvilket energiforbruk det vil gi. Foto: Electrolux

– Vi jobber blant annet med Oslo kommune, hvor vi har satt inn vår Sense souvide-ovn på flere institusjoner, i stedet for å kjøpe en proff-ovn som koster over 100.000 kroner. På Furusethjemmet har vi for eksempel 17 ovner, slik at de som bor der får mat når det passer dem, ikke når det passer kjøkkenet. Måltidene har mer næring og bedre smak. Og for sykepleierne, som tross alt ikke er kokker, er det enkelt å tilberede maten med rett temperatur, sier Neksum.

Kundesenter med på laget

På rundturen i Electrolux nye lokaler fikk vi også se det nye kundesenteret.

– Når vi flyttet hit til Vækerø fikk vi med kundesenteret samlokalisert. Vi år spørsmål om mange flere ting enn for ti år siden, da er det bra å være samlokaliserte så de ansatte kan rusle bort til produktspesialistene og sjekke svarene kunden lurer på. Og når de er in-house, så forblir kompetansen på huset, sier Neksum.

Totalt er det 54 personer som sitter på det nye kontoret, hvorav ti er på kundeservice.

Å beholde kompetansen innomhus er viktig, og da hjelper det å ha både kundeservice og administrasjon under samme tak. Foto: Marte Ottemo

På Electrolux eget kontor er det plass til både demo-kjøkken, produktutstilling, kontorer og en sosial sone med sofa, kjøleskap og utsikt.

– Vi har jo Oslofjorden rett utenfor døra, og en badeplass bare tre minutter unna. Vi har en gruppe som bader hele året, og på huset er det også badstue, sier Neksum.

Electrolux har fått plass til en sosial sone på sitt nye kontor. Foto: Marte Ottemo

Selskapet deler bygg med flere andre selskaper, og har tilgang på store fellesområder med undervisningsrom, atrium og styrerom.

– Vi har også treningsrom, squashbane, spinningtimer og har holdt fotballturnering før pandemien. Det er egne personlige trenere om man ønsker, og selv om det vel er rundt 2.000 personer som har tilgang, har det så langt ikke vært vanskelig å få plass, sier Stenberg.

Electrolux har flere merkevarer på det markedet for store hvitevarer, hvor AEG og Electrolux er de mest kjente.

– Hvordan skiller dere mellom Electrolux- og AEG-produkter på markedet?

– Tidligere har vi sagt at Electrolux-merket retter seg mer mot elektronikkbransjen, mens AEG henvender seg til kjøkkenbransjen. Nå ser vi at sistnevnte bruker mer av Electrolux-produktene, særlig på prosjekter, mens AEG kommer mer og mer inn i elektronikkdelen av bransjen. Electrolux-merket har noe mer bredde og starter på et litt lavere prispunkt enn AEG, sier Neksum.

Husqvarna og Zanussi er også blant selskapets merkevarer.

– Husqvarna selges gjennom Elon, hvor vi har fullsortiment, sier han.

Egne kjøleprodukter sørger for forfriskningen i den sosiale sonen. Foto: Marte Ottemo

Usikkerhet framover

Pandemi og krig i Ukraina har ført til større usikkerhet i elektronikkmarkedet, og hvitevaredelen er ikke noe unntak.

– Vi har produksjon av mange av våre produkter i Europa, blant annet i Tyskland, Italia og Ungarn. Og en fabrikk i Ukraina som nå naturlig nok er stengt. Men fordi mange av underkomponentene lages i Kina, har det vært en kamp på få levert enkelte ting som for eksempel halvleder, sier Stenberg.

– Hvordan vil verdenssituasjonen påvirke priser og tilgang for norske forbrukere?

– Vi trodde råvarepriser og fraktutfordringer ville løse seg noe i løpet av sommeren, men så kom krigen i Ukraina. Russland og Ukraina er leverandører av grunnelementer som inngår i produksjon av halvledere, og kineserne stenger ned fabrikkene med nulltoleranse. De skaper stor usikkerhet, og vi ser ingen tegn nå som tyder på at råvarekostnadene vil gå ned med det første. En prisøkning på 5-10 prosent for bransjen er ikke umulig, sier Hans-Erik Standal, daglig leder i Electrolux Norge.

Opplæringsansvarlig Leif Eliassen Neksum slår av en prat med kundeservice og administrasjon. Foto: Marte Ottemo

– Vi har hatt en kjempevekst for hvitevarer i to pandemiår nå, hvordan tror du 2022 vil utvikle seg?

– Energiprisen, bensinprisen, usikkerhet på varetilgang og at folk nå endelig kan reise igjen regner vi med at vil påvirke salget, etter at det under pandemien har vært veldig høyt. Det vil nok være mer naturlig å sammenlikne 2022 med normalåret 2019 når vi gjør opp status, sier Standal.

Electrolux-sjefen tror også på mer miljøfokus i 2022.

– Vi har signert avtaler med OmBrukt, og støtter både Elkjøps TradeIn og Powers RePower på sirkulærøkonomi-siden. I tillegg jobber vi med å utvikle mer energi- og vanneffektive produkter, og har grønne utslippsmål på fabrikkene våre. Nå tester vi ut en elektrisk lastebil mellom vårt og Elkjøps sentrallager i Sverige, og har en hel avdeling som jobber kun med miljø. Electrolux har vunnet Dow Jones Sustainability Index flere ganger, sier han.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2022, som ble distribuert 21. juni. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS