Servicesjef Ole Henrik Storkaas i Whirlpool Nordic. Foto: Stian Sønsteng

WHIRLPOOL VIL VÆRE TETT PÅ

– Whirlpool ønsker å være tett på verkstedene, slik at de kan nå oss raskt og løse problemene mens de er ute hos kundene, sier Ole Henrik Storkaas.

Publisert

Han er servicesjef i Whirlpool Nordic, og deltar på den årlige høstkonferansen i Tønsberg til verkstedkjeden Elesco Norge AS.

– Er dere i stand til å oppfylle dette ønsket?

–Alle kan vel bli bedre, men vi har et stort supportapparat ved vårt hovedkontor i Stockholm i tillegg til meg selv, og vi gjør vårt ytterste for at verkstedene skal få den hjelp de har behov for, sier Storkaas.

I tillegg til å holde foredrag i plenumsalen, viser han noen av produktene sine i vandrehallen på hotellet, alle av merket KitchenAid.

– Whirlpool har eid KitchenAid siden 1986. I Norge håndterer et eget agentur KitchenAids småelektriske produkter, mens vi i Whirlpool Norge selger de store hvitevarene, sier Storkaas.

Polen og Italia

– Hva er forskjellen på kvaliteten på et KitchenAid-produkt kontra et Whirlpool-produkt?

– Fabrikken har lagt mye mer flid i komponentene. Du kjenner det bare ved å ta i et håndtak, eller når du ser på kabinettet. Dette gjelder også elektronikken som er brukt, med menyvalg og muligheter; stort sett er det en høyere spesifikasjon på KitchenAid enn på Whirlpool-, Indesit-, Bauknecht- og Hotpoint-produktene våre, sier Storkaas.

– Blir KitchenAid produsert ved de samme fabrikkene?

– Ja, ved en del av de samme fabrikkene i Europa, primært i Polen og Italia.

På Elescos høstkonferanse i Tønsberg har han blant annet med seg et rødt retroskap som blikkfang.

Det er svært viktig å møte teknikerne og de daglige lederne, for å snakke fag ansikt til ansikt

– Småelektriske varer er det Servicecompaniet i Oslo som håndterer, siden dette er produkter som enkelt kan sendes. De store produktene, også retroskapene, er det våre tradisjonelle verkstedforbindelser som utfører service på, sier Storkaas.

I Tønsberg viser han også frem en hurtigfryser, en sous-vide-ovn og en vakuum-maskin.

– Dette er helt nytt, og produkter vi håper å selge gjennom de kjente kjøkkenbutikkene.

Premium

– Hvordan vil du beskrive posisjonen varemerket KitchenAid har innen hvitevarer?

– KitchenAid er i premiumsegmentet på nivå med Miele.

– Hva betyr det for deg som servicesjef i Whirlpool å delta på en samling som denne til Elesco Norge?

– Det er svært viktig å møte teknikerne og de daglige lederne, for å snakke fag ansikt til ansikt og skape gode relasjoner. Det blir på en helt annen måte enn hvis man diskuterer saker over telefonen. Jeg setter stor pris på å få være med på disse seminarene, sier Storkaas.

– Hvor viktig er Elesco-kjeden for Whirlpool i ettermarkedet?

– De har i antall cirka 40 prosent av alle oppdragene våre, så de er svært viktige for oss. De øvrige er det stort sett ES-kjeden som tar, samt noen frittstående verksteder.

– Hvordan ser en ideell verden ut for deg for servicemarkedet?

– Det må være at alle verkstedene har nok og kvalifiserte teknikere, og at det er en god nok dekning med verksteder over hele Norge.

Powered by Labrador CMS