I fjor så detaljistene frem til en mer normal
hverdag, selv om bransjen i 2020 hadde opplevd en historisk vekst på 18 prosent,
og denne i 2021 fortsatte opp tre prosent. Etter en krevende periode
driftsmessig under pandemien var man forberedt på «den nye normalen», med en
ventet reduksjon i bransjens omsetning, i et åpnet samfunn der folk igjen kunne
prioritere å bruke pengene sine på reiser og opplevelser. Så invaderte Russland
den 24. februar 2022 Ukraina, og på høsten skjøt strømprisene i været.
Det er med dette bakteppet detaljistene har svart
på våre fire spørsmål.
Elkjøp
Annonse
1. Hvordan gikk 2022 resultatmessig?
– Vi kan ikke å gå inn på detaljer rundt våre resultater da
vi har avvikende regnskapsår fra mai til mai. Det sagt, så er det et tøft
marked for hele bransjen. Elkjøp opplevde en svært god salgsperiode under Black
Week i 2022, samtidig med at vi i fjor økte våre markedsandeler totalt sett.
Det er vi godt fornøyd med.
2. Hvilke forventninger har dere til 2023?
– Nå ser vi fremover og har en klar ambisjon om å
opprettholde vår posisjon som det foretrukne stedet å handle teknologi og
elektronikk. Vi har tatt flere grep og er godt forberedt og rustet for at
forbrukerne vil holde tilbake en periode på grunn av usikkerhet og høyere
levekostnader.
3. Hvilke utfordringer venter i 2023?
Annonse
– Vår prioritet er å skape gode opplevelser for våre kunder,
både i butikk, på elkjop.no eller i den kanalen de besøker oss. Vi vil
fortsette vårt fokus på god opplæring og kompetanseheving, slik at kundene våre
alltid kan være sikre på at de får den hjelpen og veiledningen de trenger. Vårt
slagord er «Vi finner en løsning», og det mener vi vil bli viktigere enn noen
gang.
4. Hva betyr ombrukte produkter for dere og bransjen?
– Ombruk av elektronikk er fremdeles en stor utfordring i
Norge, da elektronikk har lave priser og man ikke har momsfritak på
reparasjoner. Vi innførte pant i 2022, og har generert svært god respons fra
markedet på det. Vår langsiktige strategi her, er å sikre en best mulig
bærekraftig løsning for kundene våre, men for å få det til, er vi avhengig av
endringer fra både det offentlige og markedet.
Elon
1. Hvordan gikk 2022 resultatmessig?
– Slik vi ser det, ble det den brutale krigen i Ukraina med
påfølgende forsterket energiutfordringer og øvrige generelle prisøkninger, som
påvirket detaljhandelen i Norge. Etter pandemien hadde vi riktignok forventet
en dreining i konsumet fra varer til tjenester og reiser, så alt i alt endte vi
2022 med å nå våre omsetnings- og resultatmål.
2. Hvilke forventninger har dere til 2023?
Annonse
– I Elon har vi høye forventninger til 2023. Det nordiske
innkjøpssamarbeidet i Elon innen kategoriene forbrukerelektronikk, tele og data
har gitt konkrete resultater, og en stor del av denne omsetningen leveres nå
via vårt sentrallager i Ørebro. Vi forventer at kjøkkensatsingen fra 2022 vil
gi oss et omsetningsløft i inneværende år, i tillegg til kategorier som varme
og belysning.
3. Hvilke utfordringer venter i 2023?
– Vi er en volumdrevet bransje, og ut ifra et makroøkonomisk
perspektiv er det foreløpig få tegn som tyder på en vekst. Potensialet for oss
ligger derfor innen økt tjenestetilbud og nye kategorier.
4. Hva betyr ombrukte produkter for dere og bransjen?
– Gjennom bransjens felles satsing på sirkulærøkonomi har vi
et godt utgangspunkt for å kunne selge brukte produkter til våre kunder. I
tillegg viser vi at bransjen tar miljø og bærekraft på alvor. Elon lanserer i
disse dager et produkt hvor kundene kan kjøpe brukte mobiler.
Eplehuset
1. Hvordan gikk 2022 resultatmessig?
– 2022 var nok et år med stor variasjon og uforutsette
hendelser, og tilpasningsdyktighet har som alltid vært viktig.
Varetilgjengelighet står igjen som en stor begrensing for første halvår, men vi
leverte likevel gode prestasjoner i perioden. Luften gikk litt ut av markedet
mot slutten av året, og avslutningen ble dermed noe skuffende. Samlet ser vi
tilbake på et år med vekst og ny omsetningsrekord, takket være en dyktig og
fleksibel organisasjon som har evnet å snu seg raskt hver gang det har vært
nødvendig.
2. Hvilke forventninger har dere til 2023?
– Vi forventer et roligere marked inneværende år, hvor
forbruket i bransjen overordnet skal ned. Samtidig har vi en meget sterk
produktportefølje vi har store forventninger til. Vi ser også en økt
etterspørsel etter våre tjenester og kompetanse i utdanningsmarkedet, og
opplever stadig at flere bedrifter for øynene opp for den totale verdien av
våre produkter på arbeidsplassen.
3. Hvilke utfordringer venter i 2023?
– Et kjøligere marked, sammen med betydelig økte kostnader,
setter sterke krav til kontroll og effektiv drift. Det må også forventes en
sterkere kamp om kundene. For oss vil det viktigste alltid være å fortsette å
levere den beste kundeopplevelsen i alle våre forretningsområder.
4. Hva betyr ombrukte produkter for dere og bransjen?
– Vi er opptatt av at alle produktene vi selger skal ha
lengst mulig bruksverdi. Det er derfor vi har investert i å gjøre autoriserte
reparasjoner tilgjengelig gjennom egne verksteder i hele landet, eller tilbyr
innbytte av brukte enheter i alle våre avdelinger. Å gi brukte produkter et
nytt liv hos ny eier er en viktig del av å øke bruksverdien, og tilfører også
nye forretningsområder til bransjen.
Komplett
1. Hvordan gikk 2022 resultatmessig?
– I 2022 oppnådde vi en omsetningsvekst på 32 prosent,
drevet av oppkjøpet av NetOnNet. Justert for dette oppkjøpet hadde konsernet en
nedgang i omsetningen sammenlignet med året før, som følge av krevende
markedsforhold. Lavere etterspørsel kombinert med høye varelagre og tilhørende
prispress i hele bransjen påvirket lønnsomheten, og resulterte i en nedgang i
EBIT-resultatet. Samtidig lyktes vi med å opprettholde vår bransjeledende
kostnadsposisjon, og arbeidet med å realisere synergiene fra oppkjøpet av NetOnNet
går som planlagt.
2. Hvilke forventninger har dere til 2023?
– I 2023 skal vi bygge videre på våre sterke
markedsposisjoner i Norge og Sverige gjennom våre velkjente varemerker;
Komplett, NetOnNet, Webhallen og Itegra. I tillegg skal vi fortsette det
viktige arbeidet med å integrere NetOnNet, og realisere synergiene vi har
identifisert på innkjøpssiden.
Resultatmessig forventer vi at markedsetterspørselen
fortsatt vil være krevende i 2023, og tror topplinjen vil vise en fortsatt
nedgang inn i 2023. Samtidig lyktes vi med å redusere varelageret med 600
millioner kroner i 2022, og går dermed inn i 2023 med et sunt varelager.
Kombinert med god kostnadskontroll og synergier fra kombinasjonen med NetOnNet
tror vi dette vil slå positivt ut på bruttomarginen vår.
3. Hvilke utfordringer venter i 2023?
– Som nevnt tror vi markedsetterspørselen fortsatt vil være
krevende i 2023, men på lengre sikt forventer vi at etterspørselen og
online-handelen vil fortsette i samme veksttakt som før. I tillegg vil
markedsinflasjon være en utfordring for hele bransjen, men der har vi en fordel
i vår forretningsmodell der det meste av salget foregår på nett, og vi dermed
har begrenset eksponering mot økte strømpriser, lønnskostnader, leieutgifter og
andre kostnader forbundet med fysiske butikker.
4. Hva betyr ombrukte produkter for dere og bransjen?
– Komplett Circularity er én av våre bærekraftspilarer, og
handler om å fremme gjenbruk av produkter, materialer og emballasje. Vi jobber
blant annet med løsninger for å gjøre det lettere for forbrukere å gjenbruke og
resirkulere produkter. I mai 2021 lanserte vi Komplett FLEX, som gjør det mulig
for kunder å abonnere på et produkt i en periode på to år og deretter returnere
det etter bruk. Dette gir Komplett mer kontroll over produktets livssyklus, og
gjør det enklere for forbrukere å avhende produktene sine på en miljøvennlig
måte. Vi har også tilsvarende tjenester i Sverige. I tillegg har Komplett
investert i ny pakkemaskin, vi bruker 17 tonn mindre plast i året og frakter
betydelig mindre luft, det er vi veldig stolte av.
NetOnNet
1. Hvordan gikk 2022 resultatmessig?
– Vi er nå en del av Komplett Group, og viser til tallene
som ble lagt frem 9. februar. Generelt har vi vært igjennom noen gode år under
pandemien med sterk vekst - mye takket være NetOnNets sterke prisposisjon - da
det ligger i vårt DNA å presse prisene. Som Nordens ledende omnikanalaktør har
vi også tilbudt kundene å handle der det passer best, noe som opplagt er en
attraktiv posisjon hos kundene.
2. Hvilke forventninger har dere til 2023?
– Makro- og markedsmessig er det en utfordrende tid, og vi
har stor forståelse for at folks økonomi generelt er strammere. I tøffere tider
har lave priser tradisjonelt alltid vunnet terreng, og vår vurdering er at
NetOnNets lavpriskonsept og ledende posisjon som prispresser står sterkt. Vi
opplever økt interesse for egne varemerker, som tilbyr god kvalitet til lavere
pris. Under pandemien var det en sterk vekst innen ehandel. Samtidig har mange
nå funnet tilbake til fysisk handel. Uavhengig av dette forventer kundene en
enkel, fleksibel og effektiv kjøpsopplevelse, med raske leveranser og tjenester
som gjør hverdagen enklere. Også her er vi godt posisjonert.
3. Hvilke utfordringer venter i 2023?
– I 2023 ser vi et utfordrende og lite forutsigbart marked
der det, som i andre bransjer, er usikkerhet og utfordringer tilknyttet
eksterne faktorer som inflasjon og krig, med et generelt makroøkonomisk press
på forbrukernes økonomiske situasjon grunnet økte levekostnader og økte renter,
samt endrede energi- og matpriser. Til tross for dette har norske og svenske
forbrukere behov som må dekkes, og i en slik situasjon blir god kvalitet - til
lavere pris - bare enda viktigere. NetOnNet presterer best når folk
sammenligner priser. Det skal vi fortsette med!
4. Hva betyr resirkulerte produkter for dere og bransjen?
– En stor del av elektronikkindustriens klimapåvirkning er
tilknyttet produksjon av nye produkter. Gjenbruk og resirkulering med bedre
økonomisk ressurseffektivitet er i et overordnet perspektiv helt nødvendig for
å kunne skape en bærekraftig fremtid i kombinasjon med økt global velstand.
Dette er viktig for våre kunder og for oss.
Samtidig gir vi kundene våre muligheten til å bytte inn
gamle produkter, i tillegg til at de kan kjøpe brukte produkter gjennom Bytt
Inn, som er vår tjeneste for innbytte. Interessen for både innbytte og kjøp av
brukte produkter er økende fra våre kunder, og vi ser derfor på muligheten for
å utvikle tjenester med et bredere spekter som kan være aktuelle for enda flere
kunder. Dette er også tjenester som vi ser passer NetOnNet veldig godt ut fra
vår overordnede visjon; at flere skal ha tilgang til hjemmeelektronikk. På
denne måten kan NetOnNet fortsette med å tilby trygge produkter og enkle
tjenester som gjør det enkelt for kunden å velge sirkulære modeller.
Power
1. Hvordan gikk 2022 resultatmessig?
– Omsetningen ble redusert etter to år med kraftig vekst.
Resultatet ble likevel tilfredsstillende, sett i lys av et meget utfordrende
år.
2. Hvilke forventninger har dere til 2023?
– Vi forventer at 2023 blir et tøft år med fortsatt
usikkerhet i renter, inflasjon og uro i Europa. Power er godt satt opp med
effektiv drift og et sterkt engasjement internt. Vi har også flere spennende
prosjekter vi jobber iherdig med. Power står sterkere enn noen gang, og vi er
optimistiske, men skjerpet i nok et utfordrende år.
3. Hvilke utfordringer venter i 2023?
– Fortsatt prisvekst ventes, men samtidig vil fraktrater
utligne noe av dette. Høye leiepriser, strømpriser og lønninger legger videre
press på lønnsomheten. Vil kampen om markedsandeler fortsatt bli viktigere enn
bransjens lønnsomhet/evne til å overleve?
4. Hva betyr ombrukte produkter for dere og bransjen?
– Dette er stadig en viktigere del av vår bransje. Enkelte
varegrupper vokser kraftig, samtidig som vi ser utfordringene i andre
varegruppers evne til å konkurrere med nye produkter. Ombrukt er fremtiden, og
som bransje blir vi stadig bedre og mer samkjørte. Dette handler om et felles
ansvar, og ikke minst en mulighet for å holde oss aktuelle i en fremtid som
stadig krever en mer bærekraftig handel.
Skousen
1. Hvordan gikk 2022 resultatmessig?
– 2022 er ikke endelig lukket enda, men vi kan konstatere en
marginal tilbakegang i omsetningen sammenlignet med 2021. Vi holder likevel en
noenlunde stabil markedsandel. Det har vært et år med en del utfordringer. Vi,
som mange andre, har hatt utfordringer med økte råvarepriser og begrenset
tilgang på enkelte varegrupper. Fra forbrukerens side er det åpenbart at
rentehevinger, strømpriser og en generell uro i verden påvirker hvordan man
prioriterer sin egen privatøkonomi. Vi sitter med inntrykket at handelen til en
viss grad har flyttet seg fra «nice to have» og over til «need to have». Basert
på vårt varesortiment er våre hovedprodukter essensielle i de flest
husholdninger i dag. Det gjør at vi nok ikke blir like påvirket som aktører som
har et bredere sortiment innenfor de varegruppene som er mindre viktige i
hverdagen.
2. Hvilke forventninger har dere til 2023?
– Vi går inn i 2023 med ganske nøkterne forventinger rent
salgsmessig. For oss vil 2023 bli året hvor vi investerer i og utvikler våre
butikkers kommersielle utseende. Mange av våre butikker vil få en oppgradering
i form av nytt butikkinventar og fasader. Hele vårt varesortiment innenfor alle
kategorier gjennomgås for å spisse sortimentet enda bedre til det norske
markedet. Vi har stor tiltro til at vårt konsept skal ta større markedsandeler.
Kombinasjonen med den lokale kjøpmannens kunnskap og servicenivå og våre
prismatch er ganske uslåelig. Vi matcher i dag alle vår konkurrenters priser,
uavhengig av om det er nettbutikk eller en tradisjonell butikk. Når kunden har
den laveste prisen, og i våre øyne de mest kompetente kjøpmennene, vil det på
sikt bli meget bra. Da kan vi bruke interaksjonen med kunden til hjelpe de med
å velge de produktene som passer de og deres situasjon best.
Vi styrker også vår bemanning her i Norge, for å bedre kunne
finne de riktige lokalene, slik at vi kan åpne flere butikker. Så, i stedet for
å gå i sparemodus i den kommende perioden med noe usikker omsetning, tenker vi
langsiktig og velger å investere for fremtiden. Våre ambisjoner om vekst er
fortsatt store, og er ikke påvirket av de utfordringene vi har hatt som samfunn
de siste årene.
I 2023 vil også kickstarte vårt eget Skousen Academy, hvor
vi ønsker å utvikle våre medarbeidere på flere områder. De vil bli egne
læringsprogrammer, avhengig av hvilken posisjon du har i vår butikker. Retail
er stadig i utvikling, og vi som kjede ønsker også å utvikle oss selv og
menneskene som jobber for oss.
3. Hvilke utfordringer venter i 2023?
– Vi velger å ikke bruke mye energi på å bekymre oss. Vi
akseptert dagens situasjon, og velger derfor å bruke energi på å utvikle oss.
Men det er klart at det fortsatt er en del usikkerhet rund varetilgang. I
tillegg har flere av våre leverandører varslet prisøkninger på bakgrunn av
dette. Vi tar det til etterretning, og må agere ut ifra det. Vi er takknemlig
som har mange gode samarbeidspartnere på leverandørsiden, og vi er sikre på at
vi også i 2023 kan tilby en enestående kundeopplevelse til markedets beste
priser.
4. Hva betyr ombrukte produkter for dere og bransjen?
– Vi er ekstremt positive til at sirkulærøkonomien kommer
enda mer på agendaen. Det at vi har kanaler som selger ombrukte varer ser vi på
som meget positivt. Fra et samfunnsperspektiv har vi et ansvar i sikre at
produkter kan leve så lenge som mulig. Er produktet ikke reparerbart, har vi
gode samarbeidspartner som sørger gjenvinning av høyest mulig grad.
Soundgarden
1. Hvordan gikk 2022 resultatmessig?
– Soundgarden leverer i 2022 en tosifret prosentvis
omsetningsvekst, men vi leverer noe under budsjettert på resultat. Vi har litt
vei igjen, men ser at arbeidet og reisen vi har startet på bærer frukter.
2. Hvilke forventninger har dere til 2023?
– Starten på 2023 har vært veldig bra, så vi fortsetter med
hardt arbeid. Vi er her for kundene, og med to høythengende Prisjakt-priser for
året 2022, fikk vi anerkjennelse for vår styrke på nettopp kundeservice. Vi
vinner kategorien for bransjen vår; lyd, bilde og musikk, og tar en sterk 3.
plass for årets butikk. Vi har positive forventninger til 2023, vi ser
muligheter i vår bransje, og markedet vi jobber i. Vi skal gjøre mer av det som
er bra for våre kunder. Vi har kvalitetsvarer, og det er enkelt for kunder å
velge trygt og riktig hos Soundgarden.
3. Hvilke utfordringer venter i 2023?
– Alle som jobber i Soundgarden deltar på vår endringsreise,
alle kjenner på dette daglig. Vi ser at våre tydelig felles mål gir oss fart og
retning, men vi ser også at endring tar tid. Det vil være utfordringer i 2023
også, helt sikkert. Det nye normale gir nye utfordringer. Noen kostnader er til
en viss grad kjente, slik som fraktpriser, prisøkninger og lønnsforventninger.
Disse kan vise seg å bli mer utfordrende i 2023 enn tidligere, fordi de i sum
er betydelige, og det er krevende å forhandle på. Varetilgangen vil fortsatt
påvirke oss, men det har blitt markant bedre.
4. Hva betyr ombrukte produkter for dere og bransjen?
– Ombruk er viktig for bransjen. Samtidig er det viktig å
fokusere mer på at kunden i utgangspunktet er tjent med å kjøpe
kvalitetsprodukter som varer lenge, og er produsert i land hvor arbeidsforhold
er gode, på alle måter.