ULIKE VM-FORVENTINGER HOS KJEDENE

Kjedesjefene har ulike forventninger til TV-salget i forbindelse med fotball-VM. Hvitevarene øker hos noen, men går ned hos andre.

Publisert Sist oppdatert

Andreas Niss, Elkjøp

– Vi avsluttet vårt regnskapsår den 30. april, og er nå en måned inn i nytt år. Kalenderåret 2014 har så langt vært et bra år for oss, med økning av salg i alle kanaler; butikk, internett og kundesenter. Vi ser nå frem mot en sommer med fotball-VM, der vi har lagt godt til rette for å ta hånd om alle kunder som ønsker å oppgradere fotballopplevelsen på TV. Første spor av dette kom i kundeavisen som ble distribuert ved overgangen til juni, der vi hadde et ekstra bilag med TV. Store sportsbegivenheter som OL og fotball-VM gir som regel et godt løft i salget av TV, og det har vi stor tro vil gjelde også denne gang.

Anders Nilsen, Expert

Store sportsbegivenheter som OL og fotball-VM gir som regel et godt løft i salget av TV

– Vi har hatt en hektisk start på året med flere butikkoppgraderinger og åpning av nytt sentrallager i Skillingaryd i Sverige. Markedet har virket noe tregt første halvår, men virker å bedres. Spesielt hvitevarer er gått dårligere enn normalt, sikkert påvirket av et tregere boligmarked.

Den 3. juni åpnet vi nye Expert Forus i Stavanger, samtidig feiret vi at det nå er ett år siden nye Expert ble lansert.

Fotball-VM er alltid et flott bidrag til selge flere og bedre TVer, så fokuset er større på å vise nyheter og gode TV-tilbud. Vi har nettopp startet sommerkampanjen, og tror at denne sommeren vil bli sterkere. Rekordvarme juli i fjor påvirket salget ganske kraftig. Vi forventer økning i sommer og i høst.

Kenneth Baltzersen, Euronics

– Hittil i år ligger vi helt likt med fjoråret. Vi har en økning på hvitevarer og en nedgang på brunt, slik vi har hatt det i mange år. Utfordringen er som for hele bransjen foto, som faller videre, og brunevarer der TV er driveren.

Fotball-VM blir det fokus på hos oss, men de store økningen i salget i forbindelse med slike begivenheter er blitt begrenset. Vi forventer likevel en økning i TV-salget, men ikke noe vesentlig. Jeg tror ikke vi skal ha for høye forventninger til at fotball-VM vil endre TV-salget dramatisk.

Vi har i dag rundt 60 butikker, og har ligget stabilt på dette antallet siden i fjor høst. Vi er blitt noen færre butikker, men holder den samme omsetningen som tidligere.

Powered by Labrador CMS