Fagbladet Elektronikkbransjen tok turen ut til Olavsgaard konferansehotell, hvor Elkjøp og Lefdal i løpet av tre uker har samlet 14 produsenter og 900 ansatte fra hele Norden for å kjøre opplæring i selskapenes sortiment.
Læring på kjøkkenet
Vi ser hvilke fordeler det gir å kunne tilby både kjøkkenløsningen og hvitevarene til kunden. Det gjør oss i stand til å selge produkter med klart høyere spesifikasjoner
– Vi samler avdelingsledere og selgere fra alle butikkene i Norden, totalt rundt 900 personer hvorav 400 av disse er norske. Selgerne våre skal bli kjent med det nye sortimentet og vite hva som kommer i butikk, møte leverandørene som kan svare på alle spørsmål og bygge team. Det er den viktigste skoleringen vi gjør i løpet av året, sier Tore Sæbø, kategoridirektør for hvitevare og kjøkken hos Elkjøp.
For første gang kjører Elkjøp også en egen sesjon på selve kjøkkendelen, hvor alle selgerne skal innom for å få en grunnleggende kunnskap om også møblementet.
– Vi har jobbet hardt med kjøkken i tre år, og for første gang har vi egen utstilling på Epoc. De rene kjøkkenselgerne får selvsagt en grundig innføring, men alle hvitevareselgerne skal innom for å få basiskunnskaper om temaet, sier Fredrik Tønnesen, nordisk salgsdirektør i Elkjøp.
Målet er at om kjøkkenselgere er opptatt med en annen kunde, så skal andre kunne hjelpe kunden i riktig retning.
– Kjøkken har blitt veldig viktig, vi ser hvilke fordeler det gir å kunne tilby både kjøkkenløsningen og hvitevarene til kunden. Det gjør oss i stand til å selge produkter med klart høyere spesifikasjoner, sier Sæbø.
Han sier responsen på kjøkkensatsningen har vært veldig positiv hos produsentene.
– Vi konkurrerer med både Ikea og HTH og resten av kjøkkenspesialistene, men kanskje spesielt på flatpakket kjøkken. Da blir Ikea en stor konkurrent når de er størst i Norge, sier Tønnesen.
Innbygging vokser fortsatt
Salgsdirektøren sier kjeden nå har 770 kjøkkenutstillinger i Norden, men 220-230 butikker som selger kjøkken.
– Det er stort sett de som har areal til det. Mange av franchisetakerne våre går «all in» og vil virkelig satse på kjøkken, sier han.
– Hvilke hvitevaretrender ser dere på retail-siden av bransjen slå inn nå?
– Det er en ekstrem vekst på innbyggingssektoren. Ikke bare ovner, men også kjøleskap og oppvaskmasing, og med kjøkkensatsningen tar vi en større del av denne veksten hos oss i stedet for at salget forsvinner til de tradisjonelle kjøkkenleverandørene, sier Sæbø.
På produktsiden er det også nye trender som gjør seg gjeldende denne våren og sommeren. Kategoridirektøren sier Elkjøp har jobbet knallhardt med matoppbevaring de siste fem-seks årene.
– De nye kjøleskapene har fleksibel innredning og klimasoner med ulik luftfuktighet for å minske svinn. Vi har jobbet veldig mye med selgerne for å få opp kunnskapen på dette området, og det er jo fokus på matavfall ute i samfunnet. Det er forskjell på et kombiskap til 2.999 og 7.999 kroner på disse områdene, sier Sæbø.
Et annet trekk de to Elkjøp-lederne ser, er at stekeovnene er blitt veldig mye mer avanserte.
– Du har automatikkprogrammer som lar deg taste inn hva slags kjøtt du steker og hvordan du vil ha det, så setter den varme og andre innstillinger selv. Flere ovner kombinerer nå funksjoner som mikrobølgeovn, damp og pyrolyse, som åpner for plass til andre produkter på kjøkkenet, sier Tønnesen.
Vask og vin
På vaskemaskinsiden er endringer i dosering av vaskemiddel og inntoget av damp de nyhetene som slår mest.
– Vi bruker stort sett alt for mye vaskemiddel, og flere av produsentene har kommet med automatiserte doseringssystemer. Vaskemiddelprodusentene nedover i Europa er livredde, sier Tønnesen.
En annen ny produktgruppe som begynner å komme er vinskap.
– Vi har en egen vinavdeling på Lefdal i Sandvika hvor vi tester folks interesse for disse produktene. Vi ser at når mange pusser opp kjøkkenet og plutselig har 30 cm til overs, så dytter de nå gjerne inn et vinskap i stedet for den åpne rotehyllen som ofte ble der tidligere, sier salgsdirektøren.
– Elektronikkbransjens statistikker viser at nordmenn gjerne kjøper toppmodellene på TV og mobil, og blar gjerne opp noen ekstra tusenlapper for det. Hvordan er det på hvitevarer?
– Vi er ikke helt der på hvitevarer ennå. Folk skal gjerne ha den siste Samsung s6en til 10.000 kroner, men vil ikke bruke mer enn 3.000 på kjøleskapet – til tross for at man i løpet av et år kan spare ganske mye på matsvinn med et mer avansert skap. Vi ser likevel et større fokus på design nå, så det begynner å bevege seg. Men mange ser nok på hvitevarer som en litt kjedelig investering, sier Sæbø.
Ikke helt smart
– Spiller miljøhensyn en rolle når nordmenn velger hvitevarer?
– Det er store forskjeller i Norden på miljø som salgsutløsende faktor. I Norge spiller en pluss fra eller til liten rolle for forbrukeren. Men vi har fokus på miljø uansett, vi må ligge i forkant av det markedet som er lengst fremme. Og produktene i seg selv har blitt mye mer energivennlige de siste årene, sier Sæbø.
Leverandørene har vist fram smarte hvitevarer som kobler seg til internett og lar seg styre via nettbrett og mobiltelefoner. Men salgsdirektør Tønnesen er ikke helt overbevist.
– Det er for tidlig. Suksessen er også avhengig av at det kommer én standard, slik at produkter fra ulike produsenter kan snakke sammen. Men det blir spennende å se hvordan verden ser ut om tre år, sier han.