FARGERIKT I DE HVITE HALLENE

– I hvitevarehallene her på IFA er dette året med en ekstra pluss, med enda mer fokus på energiforbruk. Dessuten er det mye farger i år.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Mikkel Alme, nordisk salgsdirektør for hvitevarer, kjøkken og interiør i Elkjøp. Han karakteriserer 2012 som et mellomår for hvitevarene på IFA.

– Det er ikke veldig mange nyheter her, men vi ser jo at smarte produkter til hjemmet kommer. Strømforbruk er satt mer i system, og forbrukeren gjøres mer bevisst på hvordan produktene spiller sammen, sier Alme.

Vi møter ham på rundtur i messehallene sammen med alle salgssjefene for de nordiske kjedene, samt ledelsen i innkjøpsavdelingen.

Vita-serien

– Vi har også fått smakebiter på nye og spennende funksjoner som vil komme i fremtiden. Gorenje viser sin Vita-serie, som i større grad gir kunden valgmuligheter enn tidligere; kundene kjøper jo hvitevarer for å oppfylle en funksjon og ikke nødvendigvis bare for å spare strøm. Vi har Samsung med sine smarte hjem, noe som er kjempeinteressant fra en stor aktør. Og vi har spennende nye produkter fra flere andre store leverandører som Miele, Electrolux, AEG og Liebherr, sier Alme.

Zeolitt

På spørsmål om det er et enkelt produkt som har gitt ham en aha-opplevelse, nevner han Zeolitt, som BSH allerede har hatt i handelen noen år.

– Zeolitt gir meg en aha-opplevelse hver gang. Teknologien forbauser både kundene og oss som arbeider i bransjen. Det er imponerende hvordan man kan bruke mineraler til å tørkle mer effektivt og på denne måten spare mye strøm. Alle kjenner problemet med å tørke plast i en oppvaskmaskin, og dette løser Zeolitt på en veldig elegant måte, mener Alme.

– Er det andre leverandører du vil nevne?

Viktig samlingspunkt

– Samsung er jo alltid fremme i skoene, med nytt design og ny teknologi. De har alltid fokus på at de skal ha litt mer plass i produktene sine; i kjøleskapet eller fryseren, og de har et friskt og fint design.

– Hvor viktig er IFA blitt for den hvite delen av bransjen?

– Messen er et viktig samlingspunkt, siden man her ser teknologien som kommer i de nordiske butikkene i løpet av det neste halve året. For oss som kjede er IFA viktig når det gjelder å ta ut et sortiment som treffer kundene i Norden, siden vi her får se de ferdige produktene, sier Alme.

Ulik kvalitet

Det er andre gang Elkjøp har med alle de nordiske salgssjefene til IFA, og Alme tror de kommer til å fortsette med dette.

– Hvordan opplever du de hvite leverandørene?

– Det er alltid forskjell på hvordan de presenterer produktene; hvor mye tid og energi de bruker på det. Noen imponerer alltid, med ekstremt dyktige medarbeidere som er flinke til å kommunisere produktene på en enkel måte. Andre burde kanskje brukt litt mer krefter på dette. Men jevnt over er kvaliteten veldig høy.

To vinnere

– Er det mulig for deg å plukke ut den ene leverandøren som vinner i dine kategorier her på IFA i år?

– Det er to leverandører som går av med seieren på litt ulike måter. Jeg vil trekke frem BSH, fordi de alltid har tysk presisjon og er ekstremt flinke til å presentere de viktigste elementene for kundene på produktene sine. Så har du Samsung, som er en stor utfordrer for hele bransjen, og viser hvitevarene på en litt annen måte enn det tradisjonelt er blitt gjort, sier Alme.

Fargerikt

– Vi snakker om den hvite bransjen, men det er ikke bare hvitt i messehallene?

– Nei, det er mye farger her. Vi ser det her vi står hos Bosch, som har kombiskap i ti ulike farger og kjører en avstemming blant de besøkende om hvilken farge de liker best. I går snakket vi med Gorenje, som forteller at de oransje og grønne kjøleskapene deres selger best. Det er også mange andre leverandører som viser fargede produkter på en helt annen måte enn tidligere, sier Alme.

Powered by Labrador CMS