ELKJØP NORDIC TREDOBLER RESULTATET

Konsernsjef Fredrik Tønnesen fotografert på opplæringsmessen Campus 2023. Foto: Stian Sønsteng

Elkjøp Nordic tredoblet resultatet for 2023. – Vi bestemte oss i fjor for å konsentrere oss om det vi faktisk kunne gjøre noe med, sier konsernsjefen.

Publisert

Selskapet har avvikende regnskapsår, og økte fra mai 2023 til april 2024 driftsresultatet fra 291 til 805 millioner kroner, sammenlignet med året før. Driftsinntektene endte på 46,934 milliarder kroner, en økning på 2,2 prosent.

– Strategien vår har fungert godt, og jeg er utrolig stolt av jobben våre ansatte har gjort. Vi er blitt bedre kunderådgivere, flinkere selgere og strengere på kostnader. Resultatet er økt lønnsomhet kombinert med historisk høy kundetilfredshet, og vi har tatt markedsandeler på en lønnsom måte - det er jeg veldig fornøyd med, sier konsernsjef Fredrik Tønnesen i en pressemelding datert 27. juni.

Han tok over sjefsstolen i Elkjøp Nordic i mars 2023, og kan ifølge pressemeldingen vise til et tredoblet resultat i et år med renteøkninger, høy inflasjon, ustabile valutaer og krevende verdikjeder.

 

Ny nettside

Tønnesen legger ifølge pressemeldingen ikke skjul på at det ligger knallhardt arbeid og kostnadskutt bak resultatene. Interne undersøkelser viser likevel at medarbeiderne i Elkjøp er blitt mer tilfredse med arbeidshverdagen.

– Kulturen i Elkjøp er knallsterk. Våre ansatte i hele Norden brenner for jobben sin, er glade i salg og elsker følelsen av å hjelpe kunder til å bruke teknologi på måter som gjør hverdagen enklere. Det har vi fått ekstra godt betalt for i en periode der markedet bremser, sier Tønnesen i pressemeldingen.

Elkjøp Nordics resultat fiskalåret 2023/24, sammenlignet med fjoråret. Illustrasjon: Elkjøp

Han mener selskapets strategi om å være fysisk til stede med butikker der folk bor, kombinert med en effektiv nettside, nå gir resultater.

– Vi har akkurat lansert en ny og raskere nettside som har blitt veldig godt mottatt. Vi ser at de aller fleste kundene våre starter handlereisen på nett hjemmefra. Samtidig oppsøker de fleste også butikkene våre, enten for råd og veiledning eller for å plukke opp varene de har handlet på nett, sier Tønnesen.

 

Innkjøpspresisjon

Han er ifølge pressemeldingen også stolt av innkjøpspresisjonen og effektiviteten Elkjøp har fått til på logistikksiden. Han mener selskapet har Nordens beste logistikksystem, noe som blant annet har betydning for servicen kjeden yter.

– Enten man handler fysisk i butikk eller på nett, går det kort tid fra kjøp til at kundene kan ta i bruk varene de ønsker seg, heter det i pressemeldingen.

– Jeg tror dette, i tillegg til gode priser, er en av årsakene til at vi har rekordfornøyde kunder, sier Tønnesen.

Han mener forbrukerne i Norden også de neste 12 månedene vil være forsiktige med innkjøp.

– Markedet er ennå ikke friskmeldt, og folk flest merker fortsatt dyrtiden godt. Det betyr at mange fortsatt vil holde godt på lommeboka. For oss gir et marked med inflasjon dårlig forutsigbarhet, og det er absolutt nødvendig å følge utviklingen tett også fremover, sier Tønnesen.

Powered by Labrador CMS