Omsetningen første halvår, fra 1. mai til 28. oktober, endte på 22,195 milliarder kroner, en liten nedgang fra samme periode i fjor.
Driftsresultatet (EBIT) økte 627 prosent, fra 22 til 160 millioner kroner.
Elkjøp har tatt en rekke grep for å sikre solid drift gjennom turbulente tider, inkludert kostnadsbesparende tiltak og redusert varebeholdning.
Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.
– Vi er i høyeste grad fortsatt påvirket av
salgsnedgang, inflasjon og svak krone, men med sterk kostnadsdisiplin leverer
vi en resultatforbedring vi er godt fornøyde med i dagens marked. Det er
fortsatt en lang vei å gå før vi er tilbake på normale nivåer, men med fokus på
det vi kan påvirke viser dette at planen vår virker og at vi holder stø kurs.
Jeg er stolt og imponert over innsatsen til våre 12.000 ansatte. Vi er i svært
krevende tider, men lagfølelsen står sterkt og resultatene viser hva vi er laget
av, sier konsernsjef Fredrik Tønnesen i en pressemelding datert 18. desember.
Her vises det til at Elkjøp gjennom effektive kostnadstiltak
motvirker en fortsatt nedgang i markedet, og løfter marginene tilbake til samme
nivå som for to år siden, til tross for en reduksjon i omsetning på 5,8 prosent.
Omsetningen første halvår, fra 1. mai til 28. oktober endte
på 22,195 milliarder kroner, mot 22,254 milliarder samme periode i fjor.
Driftsresultatet (EBIT) økte 627 prosent, fra 22 til 160 millioner kroner.
Annonse
Vi har i lang tid satt næring etter tæring, tilpasset tidene vi er i
Sunn lagerbeholdning
– Økte kostnader og tynnere lommebøker i hele
Norden gjør at Elkjøp har tatt en rekke grep for å sikre solid drift gjennom
turbulente tider. Fjorårets problemer med fulle lagre i markedet er løst, og
varebeholdningen er nede på et sunt nivå igjen. Samtidig har kostnadsbesparende
tiltak bidratt til å holde kontroll i en tid med galopperende priser. Tiltakene
har gitt en betydelig resultatforbedring sammenlignet med fjoråret, heter det i
pressemeldingen.
Konsernsjefen viser til at Elkjøp har en svært solid drift i
bunn.
– Vi merker selvsagt også utfordringene godt. Vi i
varehandelen ser gjerne endringer i folks forbruk først, og vi har i lang tid
satt næring etter tæring, tilpasset tidene vi er i. Med ambisjon om å
opprettholde vår ledende posisjon i alle nordiske land, både gjennom og etter
denne krevende perioden, har vi vært nødt til å ta grep, sier Tønnesen.
Annonse
God sort uke
Elkjøp Nordics finansår går fra 1. mai til 30.
april. Siden halvårsresultatene stopper 28. oktober, inkluderer disse ikke kampanjeperioden
i november.
– Mens handelen generelt rapporterer om en nedgang under
årets Black Week, melder Elkjøp om godt salg og vind i seilene, heter det i
pressemeldingen.
– Vi må komme tilbake til konkrete tall, men vi er meget
godt fornøyde med både resultater og ikke minst innsatsen til våre kolleger
under årets viktigste kampanje. Dette er et salg folk venter på, og som i
dyrtid gjør at mange får mulighet til å skaffe ting de virkelig trenger, som de
ellers kanskje ikke har råd til. Vi er veldig takknemlige for at kundene
fortsetter å velge Elkjøp både når de trenger ny og nødvendig teknologi, sier
Tønnesen i pressemeldingen.