ELKJØP FRISKER OPP FASADEN

Etter 34 år skifter Elkjøp logo. – Vi fikk tilbakemeldinger på at logoen vår og uttrykket vårt kanskje var noe utdatert, sier kjedesjef Andreas Niss.

Publisert Sist oppdatert

For første gang siden 1979 frisker kjeden opp fasade og logo. Da Elkjøp-støpselet ble tatt i bruk i logoen, var nåværende kjedesjef i Elkjøp Norge fire år gammel.

– Dette er noe vi har jobbet med i lang tid, i takt med at både vi og bransjen har utviklet oss. Elkjøp har hatt en sterk vekst de siste årene, ikke bare i Norge, og nå får vi en logo som er felles for alle våre butikker i hele Norden. Vi har selvsagt fremdeles de samme lave prisene, men nå blir vi litt friskere og mer moderne, sier administrerende direktør i Elkjøp Norge, Andreas Niss, i en pressemelding som markerer logo-skiftet 16. september.

Varehusene i de andre landene beholder navnene de har i dag, men får ny logo med den nye skrifttypen i tillegg til det nye og grønne fellessymbolet. Endringen skjer i Danmark uken etter Norge, mens den implementeres i Sverige og Finland i 2014.

Det er bra at Elkjøp tok tak i dette, for kjeden trengte virkelig en modernisering av logoen

Som følge av omleggingen vil alle varehusene få nye skilt. I tillegg skal alt fra de ansattes uniformer til flagg skiftes ut.

Skal komme kundene til gode

Niss lover i pressmeldingen at Elkjøps logobytte også kommer til å komme kundene til gode, gjennom at kjeden kan kutte kostnader og dermed bruke enda per penger på å gjøre de handlende fornøyde.

– Både vi i Elkjøp og våre kunder har forandret oss mye de siste årene, og dermed var tidspunktet kommet for en liten ansiktsløftning. Tilbakemeldingene vi har fått fra det norske folk har vært at man liker varehusene veldig godt, at produktene våre, utvalget og prisene faller i smak, men at logoen og uttrykket vårt kanskje var noe utdatert, sier Niss.

Merkevareekspert og administrerende direktør i firmaet Brand Consulting, Christian Sinding, karakteriserer i pressemeldingen Elkjøps nye logo som utvetydig og langt mer klarere enn den gamle.

– Det er bra at Elkjøp tok tak i dette, for kjeden trengte virkelig en modernisering av logoen. Den gamle syns jeg var veldig 80-tallsinspirert. Jeg syns det ytre uttrykket nå er vesentlig klarere og mer moderne i utforming, uttaler Sinding.

I åtte land

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte regnskapsåret 2012/13 for 26,2 milliarder kroner. Driftsresultatet var 1.100 millioner kroner. Konsernet har detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Færøyene, Tsjekkia og Slovakia, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet.

Alle de 285 varehusene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 100.000 kvadratmeter. Det er rundt 9.200 ansatte i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Retail, en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk, heter det i pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS