Konsernsjef i Elkjøp Nordic, Erik G. Sønsterud. Foto: Stian Sønsteng
ELKJØP SNUSER PÅ 50 MILLIARDER
Elkjøp Nordic tok et voldsomt byks i koronaåret, med en vekst på 21 og 24 prosent i omsetning og drift. Selskapet omsatte for 49,8 milliarder kroner.
Ifølge en pressemelding er dette femte år på rad selskapet øker resultatet.
Regnskapsåret 2020/2021 økte den samlede omsetningen i Norden med 21 prosent, eller 8,7 milliarder, til 49,8 milliarder kroner. Driftsresultatet økte med 24 prosent og endte på 1.808 millioner kroner.
Den tilsvarende vekst i 2019/2020 var 9,0 og 9,4 prosent.
– Det siste året har vært svært annerledes, for kundene og våre ansatte, sier konsernsjef Erik G. Sønsterud i pressemeldingen.
– Vi har sett store endringer i handlevaner og nye behov for teknologi, både til hjemmekontoret og nye digitale fritidsaktiviteter. Med høy etterspørsel, økte volumer og stor usikkerhet har året vi legger bak oss vært en intens stresstest på mennesker, systemer og rutiner. Vi er derfor svært takknemlige for at kundene i enda større grad velger oss, og vi er stolte av og takknemlige for alle ansatte som har vist pågangsmot, stor fleksibilitet og stått støtt i et år med konstant endring og usikkerhet.
Nordens største
Elkjøp Nordic er ifølge pressemeldingen nå en av Nordens største innen varehandel generelt, og klart størst innen netthandel og elektronikk. Konsernet er til stede i hele Norden med kjedene Gigantti (Finland), Elgiganten (Sverige og Danmark) og Elkjøp (Norge).
– Konsernet klar markedsleder i alle land og har fortsatt og ta markedsandeler. Konsernets markedsandel i Norden har i finansåret vokst fra 26,0 til 26,8 prosent. Veksten er høy i alle markeder, men høyest i Sverige. Det skjer til tross for Amazons etablering i Sverige i fjor høst, heter det.
Det skjer til tross for Amazons etablering i Sverige
– Det er ikke til å legge skjul på at vi er stolte av at vi befester posisjonen som markedsleder med sammenhengende vekst over flere år, i et marked og en situasjon som har vært svært krevende, sier Sønsterud.
Elgiganten Sverige økte med 27 prosent, til 16,345 milliarder kroner, og er dermed størst omsetningsmessig. Norge ligger på andreplass, med 15,085 milliarder (pluss 17 prosent), Danmark på tredje med 10,137 milliarder (pluss 17 prosent) og Gigantti Finland på fjerde med 7,279 milliarder (pluss 12 prosent).
Pandemien
I pressemeldingen vises det til at også Elkjøp fikk merke pandemien.
– Selv om hjemmekontor og stengte fritidsaktiviteter førte til økt etterspørsel etter våre produkter, var det samtidig en ubehagelig situasjon for de ansatte. 60 butikker i Norge og 38 i Danmark måtte stenge i kortere eller lengre perioder. Som følge av nedstengningen har hele 1.200 ansatte opplevd å bli permittert i løpet av pandemien. Hele organisasjonen har likevel jobbet på spreng og strukket seg langt for å holde folk i arbeid, gjennom å utvikle nye handlemåter og løpende iverksette nye sikkerhetstiltak for å trygge kunder og ansatte, heter det.
300 mill. i bonus
300 millioner kroner deles ut i bonus til medarbeiderne
– Det er veldig godt å se at alle våre 420 butikker er åpne igjen, og at alle 11.000 ansatte er tilbake på jobb. Som en takk for den enorme innsatsen som er lagt ned er det gledelig å kunne dele overskuddet med alle ansatte. Mer enn 300 millioner kroner deles ut i bonus til medarbeiderne i hele Norden. Korona har økt innovasjonstakten i Elkjøp betraktelig og for å fortsatt være førstevalget til kundene investerer vi ytterligere 600 millioner kroner i innovasjon, systemutvikling og i våre butikker. I tillegg bruker vi mer enn 100 millioner kroner på opplæring av de ansatte, sier Sønsterud i pressemeldingen.
Vekst i alle kategorier
Elkjøp viser til at samfunnsnyttige produkter og mer tid og penger blant folk flest har gitt konsernet medvind gjennom koronakrisen, med vekst innen alle produktkategorier. Størst utvikling er det innen utstyr til hjemmekontor og digitale fritidsaktiviteter som gaming.
– Gaming har vært populært lenge, men under korona har interessen og salget tatt helt av. Det beviser at fordommene om at det bare er tenåringsgutter som gamer er feil. Det har vi visst lenge og det er gøy å se at denne verdenen åpner seg for alle, unge som gamle, og at folk opplever det som en positiv og inkluderende aktivitet, sier Sønsterud i pressemeldingen.
Vi ser et stort potensial blant bedrifter
Bærekraft og bedrift
Når Elkjøp i pressemeldingen ser inn i glasskula er det etter sigende bærekraft og tjenester innen et spesielt kundesegment og marked som utmerker seg.
– Vi ser et stort potensial blant bedrifter, ikke minst innen SMB-markedet, og vil ta tydelig grep for å sikre at de får den hjelpen og prioriteten de fortjener. Det er svært viktig for oss at også bedrifter merker at vi både er fysisk i nærheten, alltid tilgjengelige på nett og kan levere alt av digitalt utstyr for en god arbeidshverdag, sier Sønsterud.