Administrerende direktør i Elkjøp Norge, Fredrik Tønnesen, er strålende fornøyd med årsresultatet. Foto: Elkjøp Norge

RESULTATET OPP 56 PROSENT I NORGE

Elkjøp Norge økte resultatet med 56 prosent etter sammenslåingen med Lefdal. – Den beste avgjørelsen vi har tatt, sier Fredrik Tønnesen.

Publisert

Han er administrerende direktør i Elkjøp Norge, som i regnskapsåret 2018/2019 (avsluttet 30. april) bedret driftsresultatet fra 192 til 300 millioner kroner, tilsvarende 56 prosent.

– Det har vært et kanon-år. Det kjennes ekstra godt med tanke på hva vi sto i da vi offentliggjorde sammenslåingen av Elkjøp og Lefdal midt i regnskapsåret 2017/2018. Det viser seg at det var den beste avgjørelsen vi kunne ta, og det får vi igjen for nå, sier Tønnesen i en pressemelding.

Elkjøp Norge omsatte i fjor for 12,2 milliarder kroner, en økning på 1,3 prosent.

– Dette er en reell økning på 5,6 prosent når man ser bort fra Lefdal-butikkene som ble stengt, heter det i pressemeldingen.

Kostnadskutt

Her vises det til at kostnadskutt er en av faktorene til rekordresultatet, ved siden av økt salg på nett og i butikk.

– Det totale markedsføringsbudsjettet ble justert ned da Lefdal ble omprofilert til Elkjøp, og ledelsen sammen med butikkene gikk i sømmene etter flere unødige kostnader, står det i pressemeldingen.

Disse grepene mener Elkjøp Norge-sjefen er høyst nødvendig i en presset bransje.

– Vi har uten tvil klart å styrke konkurransekraften vår da vi nå har en lavere kostnadsbase. Det som fortsatt er viktig for oss er å se hvor vi kan gjøre kostnadskutt på riktig måte, uten at dette går utover ansatte, servicen vår eller butikkstandarden vi skal opprettholde. Vi har samtidig økt markedsbudsjettet til Elkjøp markant, sier Tønnesen i pressemeldingen.

Les om Elkjøps nordiske resultat

Han mener det er viktig å investere samtidig som kostnadene holdes nede.

Av populære produkter trekker Elkjøp Norge frem store TVer, hodetelefoner, gaming-PC og -tilbehør, samt inneklimaprodukter. Ifølge pressemeldingen har luftrensere, luftfuktere og -avfuktere vært årets store overraskelse. 

Klare for Amazon

– Det er moro at kundene våre anerkjenner oss som en fullverdig gaming-destinasjon, for det har vi jobbet knallhardt med å få til! På gaming alene vokser vi opp mot 50 prosent sammenlignet med fjoråret, det er helt rått, sier Tønnesen i pressemeldingen.

Amazon er ikke her ennå, men de rigger seg til

Han understreker at kjeden ikke har noen planer om å roe seg ned.

– Vi gjør det bra, og det er fantastisk gledelig. Ansatte over hele landet har gjort en knallbra og solid jobb, jeg kunne ikke vært stoltere. Samtidig er det viktig at vi nå ikke lener oss tilbake og hviler på laurbærene. Vi er nødt til å jobbe for å beholde posisjonen vår. Amazon er ikke her ennå, men de rigger seg til. Vi frykter dem ikke, og er klare for å ta dem når de kommer. Vår aller viktigste konkurransefordel er de ansatte og butikkene våre, og det skal vi sørge for at merkes, sier Tønnesen i pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS