Det sier Asle Bjerkebakke, administrerende
direktør i Elon Norge. Vi møter ham i slutten av april på opplæringsmessen Elon
Expo i Örebro, sammen med konsernsjef Stefan Lebrot i Elon Group.
Vi kommer tilbake til Elvita-merket, men først det nye
sentrallageret, Elon-profilene i Sverige, situasjonen i Norge, kjøkken, B2B og
belysning, samt sammenslåingen med Elektra.
Etter denne fusjonen er forbrukerelektronikk flyttet fra Elektras
lager i Kalmar, til Elons hovedlager i Örebro.
Annonse
– Vi har lenge sett frem til dette, og det er svært viktig for
butikkene våre i Norge at de nå også kan ta ut brunevarer fra hovedlageret.
Siden vi introduserte dette før jul, har vareuttaket for de nye kategoriene
kommet opp i 80 prosent. Dette gjør det mye enklere for handlerne våre, og gir
oss også tilgang til i en del nye modeller og serier, sier Bjerkebakke.
– Dette er én av stordriftsfordelene vi har oppnådd, at vi
har samlet hvitevarer, småelektrisk, belysning og forbrukerelektronikk på samme
sted, sier Lebrot.
5,3 milliarder
Ved det tidligere Elektra-lageret i Kalmar tilbyr konsernet
nå lager- og logistikkløsninger for andre selskap.
Vi er på over 300 steder i Sverige, og noen steder har du to butikker
Elon-gruppen har i dag 335 Elon og Elon Ljud &
Bild-butikker i Sverige, samt de 125 Digitalbutikerna samt 50
bedriftsforhandlere i mobilkjeden Ringup. I Norge er det 72 Elon-butikker, og i
Danmark 160 El-Salg-butikker. I Finland har konsernet 60 Veikon Kone-butikker,
og på Island elleve Heimilistæki-butikker. Elon Group AB omsatte i 2022 for 5,3
milliarder svenske kroner.
Annonse
I forkant av fjorårets sammenslåing, byttet Audio Video-butikkene
i Elektra navn til Elon Ljud & Bild.
– Er det aktuelt å slå sammen disse og Elon-butikkene til én
kjede med samme profil i Sverige?
– Det skjer til dels, allerede. Vi er på over 300 steder i
Sverige, og noen steder har du to butikker, med hver sin profil. Enkelte steder
slås disse sammen, mens de andre steder drives videre med to ulike eiere, sier
Lebrot.
Lokale aksjeeiere
– Hva har det betydd for dere å bli børsnoterte?
– Én konsekvens er at jeg ikke kan svare på spørsmålene dine
når det gjelder fremtiden, ler Lebrot, og fortsetter:
– Børsnoteringen gir oss et kvalitetsstempel, også fordi reglene
som gjelder på Stockholms-børsen er de strengeste i hele verden. Elektra har
vært børsnotert siden 2009, og selve fusjonen skjedde ved at Elektra kjøpte
Elon, før det skjedde en rettet emisjon av ti millioner aksjer til Elons
daværende eiere, som dermed ble eiere i Elektra med 64 prosent. Siden byttet
Elektra navn til Elon Group AB, sier Lebrot.
Annonse
– Børsintroduksjonen var en forutsetning for at vi skulle få
til fusjonen med Elektra. Dette har vært en prosess siden 2000-tallet, som
omsider ble sluttført, supplerer Bjerkebakke.
Han sier børsnoteringen har ført til at de eksisterende
aksjonærene har gått tilgang til verdier ut over bokført egenkapital.
– Dette har vært en fordel for butikkeierne, som samtidig
har ivaretatt råderetten gjennom å være eiere av aksjer for 64 prosent i
Elon-gruppen, sier Bjerkebakke.
Under Elon Expo utgjør den norske delegasjonen med 74
deltakere en liten andel av de over tusen som totalt deltar.
– Sett i forhold til antall butikker, er vi likevel godt
representert, sier Bjerkebakke.
Norge er best
– Hvilken posisjon har Elon Norge i konsernet?
– Norge er best. De ligger lengst fremme når det gjelder
salget av Elvita, og var i januar 2019 først ute med å bytte visuell identitet
til Elon. Jeg er mer enn fornøyd med Elon Norge, og det vet Asle godt. Jeg er
stolt over innsatsen de gjør, og er imponert over butikkene i Norge.
Dette gir en langsiktighet man kanskje ikke finner hos de andre
– Vi var raske til å ta til oss det nye navnet, og ser en
veldig positiv effekt av dette. Dette har vært en vinn-vinn-situasjon, helt
siden vi ble en del av Elon-gruppen, og dette er forsterket gjennom Elvita og
Velkommen hjem-konseptet, sier Bjerkebakke.
– Som i Sverige er Elon kjent for å bry seg om kundene.
Dette er viktig, siden det er sannsynlig at man møter kundene sine igjen andre
steder i lokalmiljøet. Dette gir en langsiktighet man kanskje ikke finner hos
de andre. Du kan godt si DNAet vårt er et helt annet, sier Lebrot.
Kjøkken og B2B
På Elon Expo er et stort område viet
kjøkkeninnredninger med Elons eget varemerke Nordanro.
– Satsingen på B2B og kjøkken er en viktig fordel med å være
en del av Elon-gruppen. Her har Sverige sentralt gjort en kjempeinnsats ved å
skape Nordanro, sier Bjerkebakke.
I Sverige og Norge er det henholdsvis 80 og 20 Elon-butikker
som selger kjøkken.
– Sverige var tidligere ute både med kjøkken og B2B. At vi for
to år siden startet med kjøkken i Norge, har gitt oss innpass i B2B-markedet.
Dette er en viktig bidragsyter til veksten vi har hatt. B2B-markedet viser stor
interesse for premiumkjøkkenet vårt, som er en av tre kategorier vi tilbyr. Av
28 anbud vi ga før jul, fikk vi 26, og det skyldes ikke minst at forholdet
mellom pris og kvalitet er veldig bra, sier Bjerkebakke.
– Hvilke utfordringer er det for butikkene å selge kjøkken?
– Terskelen er høy. De forretningene som har ansatt erfarne
kjøkkenselgere, er i gang med én gang. De som selv skal bygge opp kompetansen,
bruker fort seks til tolv måneder på dette, sier Bjerkebakke.
I Norge er det 72 butikker, og målet er at andelen som
selger kjøkken i løpet av året skal øke fra 20 til 30 butikker.
– Det krever 80-100 kvadratmeter for å ha en
kjøkkenutstilling, og mange av butikkene våre har rett og slett ikke plass til
dette, sier Bjerkebakke.
Belysning
– Hva med antall butikker?
– Vi har fremdeles noen hull vi ønsker å tette, men ut fra
dagens marked har vi valgt å utsette videre etableringer, sier Bjerkebakke.
Også når det gjelder belysning, følger Elon Norge i
fotsporene til Elon i Sverige.
Ut fra dagens marked har vi valgt å utsette videre etableringer
– En gang i tiden skrev vi på fasaden at vi var størst på
hvitevarer. Dette endret vi for fire år siden til Velkommen hjem. I hjemmet har
du forbrukerelektronikk, hvitevarer, kjøkken og belysning, så hjemmet er vårt
fokus. Vi er ikke som våre konkurrenter, som ofte er store varemaskiner.
Kundene skal føle de kommer hjem hos oss, og belysning er en veldig tilvekst.
Dette betyr mye for opplevelsen og trivselen, ikke bare i butikkene våre, men
også hjemme hos kundene, sier Lebrot.
– Alle franchise-butikkene vi har bygd med det nye konseptet
i Norge, har egne belysningssoner, og det er med å fremme Velkommen
hjem-konseptet, sier Bjerkebakke.
Elvita på brunt
Så er vi kommet til Elons eget varemerke, Elvita,
som hos Elon Norge står for 22 prosent av hvitevaresalget.
– Hva kjennetegner et Elvita-produkt?
– Vi kaller det premium økonomi. Produktene gir mye for
pengene, og det er litt spennende at de er produsert ved de samme fabrikkene
som flere av utstillerne her på Elon Expo benytter. Hos Elon her i Örebro
tester og finjusterer vi produktene, og vi setter høye krav til fabrikkene,
slik at Elvita holder høy kvalitet, sier Lebrot.
– Hva sier leverandørene til at dere konkurrerer med dem?
– De forstår og aksepterer dette. Vi er transparente overfor
leverandørene, og de vet godt at vi i tillegg til våre foretrukne partnere hos
leverandørene, også satser på egne varemerker, sier Lebrot.
Bjerkebakke innrømmer at det hos Elon i Norge i starten var
en smule skepsis til Elvita.
– Dette skyldes til dels at prisene ligger i
mediumsegmentet, mens vi tenkte at et eget varemerke burde bestå av rimeligere
innstegsprodukter. Denne skepsisen viste seg å være ubegrunnet, og i Norge vi
tatt plass i førersetet for denne satsingen, sier Bjerkebakke.
Under Elon Expo viser kjeden for første gang brunevarer med
Elvita-merket, med høyttalere og hodetelefoner.
– Dette er veldig fine produkter av høy kvalitet, med de
riktige funksjonene, testet og tilpasset vårt marked. For oss er det viktig å
ta dette sakte, men sikkert, der vi holder en høy kvalitet etter hvert som vi
kommer med Elvita i nye kategorier, sier Lebrot.