Vi møter ham i april i Örebro, på opplæringsmessen
Elon Expo, sammen med konsernsjef Stefan Lebrot i Elon Group.
– Med Hasse som ny norgessjef vil man oppleve en ny kraft
fra ledelsen, sier Lebrot til fagbladet Elektronikkbransjen.
Hans-Eric Schultz begynte i Elon i 2018, som konsept- og
etableringsansvarlig. Sammen med markedsdirektør Christian Dahlborg hadde han ansvaret
for utviklingen av Velkommen hjem-konseptet, som ble lansert i 2019. Tidligere
har Schultz og Lebrot arbeidet sammen i Electrolux, og det er nok derfor
konsernsjefen bruker det svenske kallenavnet på den nye norgessjefen.
Annonse
Fantastisk potensial
Vi konkurrerer med to giganter
– Hvilket inntrykk har du hatt av Elon Norge?
– Jeg har sittet i konsernledelsen, som salgsdirektør for
hvitevarer, og så et fantastisk potensial i Norge, sier Schultz.
– Hvordan skal du som norgessjef utnytte dette?
Annonse
– Vi må se hvor vi er sterke, og hvor vi ikke er det. I
Norge har vi lave markedsandeler sammenlignet med i Sverige, og vi konkurrerer
med to giganter. Som ny leder med halvgale tanker utpeker Oslo seg umiddelbart
seg som et satsingsområde.
– Snakker vi om stormarked, eller tradisjonelle
Elon-butikker?
– I dagens situasjon byr det på utfordringer å etablere nye
butikker, så foreløpig er ingen av delene aktuelt. Men! Vi har en e-handel som
er relativt ny i Norge, og lite kjent i Oslo, så her ser vi på aktuelle
løsninger. Dette kan være levering hjem, eller henting i en av våre to butikker
i Oslo-området, med svært rask leveringstid, sier Schultz.
Én prosent monner
– Hvor stor skal en Elon-butikk i Norge være?
– Optimalt er den rundt 400 kvadratmeter. Det interessante
er hva man gjør innenfor denne rammen, med opplevelser for kunden, og jeg har
arbeidet mye med dette i Sverige. Dette tenker jeg å ta med meg til Norge. Hvis
du kjøper et Nordanro-kjøkken, kan du for eksempel få ta med deg vennene dine på
et matlagingskurs i butikken. Dermed ønsker vi bokstavelig talt kundene
velkommen hjem - til oss! sier Schultz.
Annonse
– Hvilke planer har dere for antall butikker, og hvor de
skal ligge?
– Jeg er fornøyd med dagens lokasjoner, men vil som nevnt
utvikle Oslo-området. Ser man på det norske totalmarkedet, var dette i 2022 på 44
milliarder kroner, og av dette sto Oslo-området for 17 milliarder kroner. Tar
vi bare én prosent fra våre konkurrenter her, sier det noe om potensialet, sier
Schultz.
Vil gjenta suksessen
Konsernsjef Stefan Lebrot sier han har kjent den
nye norgessjefen i 20 år.
– I 2008 var jeg sjef i Electrolux, og vi hadde en
utfordring med vår egen Electrolux Home-kjede, med 72 butikker. I løpet av få
år lykkes Hasse med å snu kjeden. Siden Elon Norge nå bør gå i en mer
fremoverrettet fase, tror jeg Hasse sammen med butikkene og sine kolleger igjen
vil lykkes, sier Lebrot.
Hans-Eric Schultz tok den 1. mars over rollen som
administrerende direktør i Elon Norge etter Asle Bjerkebakke, som er gått over
i ny stilling som internasjonal salgsdirektør i Elon.
– Asle ønsket nye utfordringer, og siden han også kjenner
Euronics International falt alle puslebrikkene på plass, med ham som ansvarlig
for det internasjonale salget av våre egne varemerker, sier Lebrot.
I løpet av få år lykkes Hasse med å snu kjeden
Med «internasjonalt» menes alle markeder utenfor Sverige,
dermed også Norge.
I takt med Sverige
– Hva er dine ambisjoner for Norge?
– I Norge er vi en liten utfordrer, der to aktører har 75
prosent av markedet. Dette er ikke sunt for noen, spesielt ikke kundene. Våre
handlere er ikke eid av et engelsk selskap eller to rike familier. De fleste er
eid av den lokale handleren, og vil i lokalmiljøet gjøre det beste for sine
kunder. Nå ser vi på hvordan vi som den siste faghandelen ytterligere skal
befeste vår posisjon, sier Lebrot.
– Går Norge i takt med resten av Elon?
– Ikke helt, og her vil Hasse gjøre en forskjell, sier
Lebrot.
– Det vil si?
– Det finnes en landegrense mellom Elon i Sverige og Elon i Norge.
Nå skal denne bort, slik at vi ser de to markedene som ett. Dette arbeidet er i
gang, og de norske butikkene skal knyttes tettere til Sverige. Har de for
eksempel et dataproblem, skal de vite hvordan de får hjelp hos IT-avdelingen i
Sverige, sier Schultz.
Lokal forankring
– Står ikke dette i kontrast til ideen om et
lokalt kjøpmannskap?
– Her snakker vi om støttefunksjonene, som kundene ikke
møter. I butikken blir møtt av en lokalt ansatt de kanskje kjenner. Den lokale
forankringen ligger i vårt DNA, og skal aldri endres. Vi skal være eid av
butikkene, og Hasse representerer for Elon Norges del en fantastisk ny start og
drivkraft, sier Lebrot.
Vi skal være eid av butikkene
Når vi i april møter Schultz på Elon Expo, er planen å skaffe
seg en leilighet i nærheten av det norske hovedkontoret i Fredrikstad, slik at
han kan pendle dit fra sitt hjem i Sverige.
– Vil de norske Elon-butikkene merke at de nå har fått en svensk
kjedesjef?
– Vi ønsker at Elon skal være Elon, uansett om man er i
Sverige eller Norge. Visjonen er at vi skal ha produkter for hele hjemmet, og
at butikkene skal være den lokale entreprenøren. Siden jeg har sittet i
konsernledelsen, blir avstanden kortere til butikkene, sier Schultz.
En prosess
– På hvilken måte har butikkene i Norge tatt til
seg Velkommen hjem-konseptet?
– Det er en prosess for de lokale handlerne å investere i et
nytt konsept. Når det gjelder skiltbyttet fra Euronics til Elon, skjedde det i
Norge over natten, den 1. januar 2019. Siden startet reisen med
butikkinnredningen, og i dag har 75 prosent av de 71 Elon-butikkene i Norge
dette, sier Schultz.
– Når skal de siste butikkene komme etter?
– Dette er en pågående prosess, og målet er at vi vinteren
2025 skal være i mål.
Av de 71 butikkene i Norge, er 31 eid av Elon Norge, drevet
av franchisetakere.
– Disse er etablert siden 2021, og er alle med Velkommen
hjem-konseptet. Jeg har tro på en fantastisk fin fremtid for disse, sier
Schultz.
Elon har 490 butikker i Sverige, og Elon-gruppen gikk i 2023
i pluss/minus null.