VIL TA ANDELER I OSLO

Konsernsjef Stefan Lebrot (t. v.) i Elon Group AB sammen med ny Elon Norge-sjef, Hans Eric Schultz. Foto: Stian Sønsteng

– Elon er dårlig representert i Oslo-området, så dette utpeker seg umiddelbart som et satsingsområde, sier ny norgessjef Hans-Eric Schultz.

Publisert

Vi møter ham i april i Örebro, på opplæringsmessen Elon Expo, sammen med konsernsjef Stefan Lebrot i Elon Group.

– Med Hasse som ny norgessjef vil man oppleve en ny kraft fra ledelsen, sier Lebrot til fagbladet Elektronikkbransjen.

Hans-Eric Schultz begynte i Elon i 2018, som konsept- og etableringsansvarlig. Sammen med markedsdirektør Christian Dahlborg hadde han ansvaret for utviklingen av Velkommen hjem-konseptet, som ble lansert i 2019. Tidligere har Schultz og Lebrot arbeidet sammen i Electrolux, og det er nok derfor konsernsjefen bruker det svenske kallenavnet på den nye norgessjefen.

 

Fantastisk potensial

Vi konkurrerer med to giganter

– Hvilket inntrykk har du hatt av Elon Norge?

– Jeg har sittet i konsernledelsen, som salgsdirektør for hvitevarer, og så et fantastisk potensial i Norge, sier Schultz.

– Hvordan skal du som norgessjef utnytte dette?

Henric Fagerström (t. v.) i West Coast Audio og Jelmar Veenstra i Tivoli Audio med de to SongBook-modellene. Foto: Stian Sønsteng

– Vi må se hvor vi er sterke, og hvor vi ikke er det. I Norge har vi lave markedsandeler sammenlignet med i Sverige, og vi konkurrerer med to giganter. Som ny leder med halvgale tanker utpeker Oslo seg umiddelbart seg som et satsingsområde.

– Snakker vi om stormarked, eller tradisjonelle Elon-butikker?

– I dagens situasjon byr det på utfordringer å etablere nye butikker, så foreløpig er ingen av delene aktuelt. Men! Vi har en e-handel som er relativt ny i Norge, og lite kjent i Oslo, så her ser vi på aktuelle løsninger. Dette kan være levering hjem, eller henting i en av våre to butikker i Oslo-området, med svært rask leveringstid, sier Schultz.

 

Én prosent monner

– Hvor stor skal en Elon-butikk i Norge være?

Tova Lindén (f. v.), Isak Föjerstam og Kajsa Molander i De'Longhi Scandinavia. Foto: Stian Sønsteng
Mats Cederholm i Nordic Game Supply med øreproppene Audio-Technica ATH-TWX7. Foto: Stian Sønsteng

– Optimalt er den rundt 400 kvadratmeter. Det interessante er hva man gjør innenfor denne rammen, med opplevelser for kunden, og jeg har arbeidet mye med dette i Sverige. Dette tenker jeg å ta med meg til Norge. Hvis du kjøper et Nordanro-kjøkken, kan du for eksempel få ta med deg vennene dine på et matlagingskurs i butikken. Dermed ønsker vi bokstavelig talt kundene velkommen hjem - til oss! sier Schultz.

– Hvilke planer har dere for antall butikker, og hvor de skal ligge?

– Jeg er fornøyd med dagens lokasjoner, men vil som nevnt utvikle Oslo-området. Ser man på det norske totalmarkedet, var dette i 2022 på 44 milliarder kroner, og av dette sto Oslo-området for 17 milliarder kroner. Tar vi bare én prosent fra våre konkurrenter her, sier det noe om potensialet, sier Schultz.

 

Vil gjenta suksessen

Konsernsjef Stefan Lebrot sier han har kjent den nye norgessjefen i 20 år.

– I 2008 var jeg sjef i Electrolux, og vi hadde en utfordring med vår egen Electrolux Home-kjede, med 72 butikker. I løpet av få år lykkes Hasse med å snu kjeden. Siden Elon Norge nå bør gå i en mer fremoverrettet fase, tror jeg Hasse sammen med butikkene og sine kolleger igjen vil lykkes, sier Lebrot.

Robert Brekkli i Harman med JBL Spinner BT og de tre Authentics-høyttalerne. Foto: Stian Sønsteng

Hans-Eric Schultz tok den 1. mars over rollen som administrerende direktør i Elon Norge etter Asle Bjerkebakke, som er gått over i ny stilling som internasjonal salgsdirektør i Elon.

– Asle ønsket nye utfordringer, og siden han også kjenner Euronics International falt alle puslebrikkene på plass, med ham som ansvarlig for det internasjonale salget av våre egne varemerker, sier Lebrot.

I løpet av få år lykkes Hasse med å snu kjeden

Med «internasjonalt» menes alle markeder utenfor Sverige, dermed også Norge.

 

I takt med Sverige

– Hva er dine ambisjoner for Norge?

– I Norge er vi en liten utfordrer, der to aktører har 75 prosent av markedet. Dette er ikke sunt for noen, spesielt ikke kundene. Våre handlere er ikke eid av et engelsk selskap eller to rike familier. De fleste er eid av den lokale handleren, og vil i lokalmiljøet gjøre det beste for sine kunder. Nå ser vi på hvordan vi som den siste faghandelen ytterligere skal befeste vår posisjon, sier Lebrot.

– Går Norge i takt med resten av Elon?

– Ikke helt, og her vil Hasse gjøre en forskjell, sier Lebrot.

– Det vil si?

Anders Liabäck (t. v.) og Neno Rivic med Nedis' SmartLife-produkter. Foto: Stian Sønsteng
Mario Munoz (t. v.) i Motorola og Juan Perona i PanzerGlass på standen til Enter Sales & Distribution AB. Foto: Stian Sønsteng

– Det finnes en landegrense mellom Elon i Sverige og Elon i Norge. Nå skal denne bort, slik at vi ser de to markedene som ett. Dette arbeidet er i gang, og de norske butikkene skal knyttes tettere til Sverige. Har de for eksempel et dataproblem, skal de vite hvordan de får hjelp hos IT-avdelingen i Sverige, sier Schultz.

 

Lokal forankring

– Står ikke dette i kontrast til ideen om et lokalt kjøpmannskap?

– Her snakker vi om støttefunksjonene, som kundene ikke møter. I butikken blir møtt av en lokalt ansatt de kanskje kjenner. Den lokale forankringen ligger i vårt DNA, og skal aldri endres. Vi skal være eid av butikkene, og Hasse representerer for Elon Norges del en fantastisk ny start og drivkraft, sier Lebrot.

Vi skal være eid av butikkene

Når vi i april møter Schultz på Elon Expo, er planen å skaffe seg en leilighet i nærheten av det norske hovedkontoret i Fredrikstad, slik at han kan pendle dit fra sitt hjem i Sverige.

– Vil de norske Elon-butikkene merke at de nå har fått en svensk kjedesjef?

Patricia Thörnwall i Ankarsrum Kitchen med selskapets kjøkkenmaskin i den nye fargen Rustic Maroon. Foto: Stian Sønsteng

– Vi ønsker at Elon skal være Elon, uansett om man er i Sverige eller Norge. Visjonen er at vi skal ha produkter for hele hjemmet, og at butikkene skal være den lokale entreprenøren. Siden jeg har sittet i konsernledelsen, blir avstanden kortere til butikkene, sier Schultz.

 

En prosess

– På hvilken måte har butikkene i Norge tatt til seg Velkommen hjem-konseptet?

– Det er en prosess for de lokale handlerne å investere i et nytt konsept. Når det gjelder skiltbyttet fra Euronics til Elon, skjedde det i Norge over natten, den 1. januar 2019. Siden startet reisen med butikkinnredningen, og i dag har 75 prosent av de 71 Elon-butikkene i Norge dette, sier Schultz.

Stefan Lebrot (t. v.) og Hans-Eric Schultz i et av Nordanro-kjøkkenene som blir vist på Elon Expo. Foto: Stian Sønsteng
Larus Hvammdal Steintorsson med det nye vaskemiddelet UltraPhase 125 Edition, lansert i forbindelse med Mieles 125-årsjubileum. Foto: Stian Sønsteng

– Når skal de siste butikkene komme etter?

– Dette er en pågående prosess, og målet er at vi vinteren 2025 skal være i mål.

Av de 71 butikkene i Norge, er 31 eid av Elon Norge, drevet av franchisetakere.

– Disse er etablert siden 2021, og er alle med Velkommen hjem-konseptet. Jeg har tro på en fantastisk fin fremtid for disse, sier Schultz.

Elon har 490 butikker i Sverige, og Elon-gruppen gikk i 2023 i pluss/minus null.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2024, som ble distribuert uke 25. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS